Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med korp  (läst 11312 gånger)

mobben

Problem med korp
« skrivet: 04 feb-09 kl 22:10 »
Korpen har tagit 7 st lamm för oss nu, hackar ut ögonen på dom, sen är det bara att ta gobitarna. Har även börjat att sätta sig på tackornas ryggar, är bara en tidsfråga tills första tackan blir hackad. Lyckades att dräpa två av dom, lite lugnare för tillfället. Någon som har samma problem.

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Problem med korp
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 12:48 »
Det finns en bok som handlar om Guard Animals där man rekommenderar boskapsvaktande hundar om man har problem med fåglar. Lamor vågar jag inte rekommendera mot just korp då de är mer nyfikna på få fåglar än vaktande.

https://secure.llamaproducts.com/index.php?page=ProductDetails&rowid=6997
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 21:01 »
Intressant!!

I slutet av 90talet såg jag ett -gäng- (eller en mobb!) med korpar som attackerade dovhjortskid (kalv/unge eller vad man nu säger).

Hund skulle nog funka eller en snabbare lösning: hagelsvärm..

Lycka till!!

/Neiklot

ekotripp

« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 21:32 »
Korpen har tagit 7 st lamm för oss nu, hackar ut ögonen på dom, sen är det bara att ta gobitarna. Har även börjat att sätta sig på tackornas ryggar, är bara en tidsfråga tills första tackan blir hackad. Lyckades att dräpa två av dom, lite lugnare för tillfället. Någon som har samma problem.
;D
Ironi=Det är ont om korp i Bryssel, därför är dom fridlysta. Din fårhage bör istället omfattas av habitatdirektivet och Du röra på Dig, helst flytta till Mälardalen nånstans. Korpar har alltid gjort så där, innan Du fanns hackade dom ostört ihjäl djur och trivdes jättebra i ekosystemet. Men så kom vi människor och.....

mobben

« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 22:05 »
Jag ska nog lyckas att få ned stammen, dom är dock lite svåra att komma åt, har skjutit en till.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 22:26 »
Citat från: Neiklot
I slutet av 90talet såg jag ett -gäng- (eller en mobb!) med korpar som attackerade dovhjortskid (kalv/unge eller vad man nu säger).

Intressant. Jag har aldrig sett Korp i flock, det brukar röra sig om enskilda fåglar eller ett par som håller i sina revir, kan det ha varit ungfåglar eller kanske kråkor?

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 feb-09 kl 20:57 »
Åjo, nog kan dom flockas alltid.
En nära vän såg för många årsedan en stor flock på runt 70-80 korpar!
Han sa att det var rent läskigt.

En annan bekant har även sett en stor flock med skator!

/Neiklot

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 11 feb-09 kl 21:38 »
Jag skulle nog fundera lite på hur smart det är att skriva på ett forum att man skjuter korp.
Dom är ju lika fridslysta som vargen. ;)

mobben

« Svar #8 skrivet: 11 feb-09 kl 21:56 »
Dom är fridlysta, men skyddsjakt får ske för att skydda tamdjur.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 11 feb-09 kl 22:04 »
Dom är fridlysta, men skyddsjakt får ske för att skydda tamdjur.
:-[
Nu får jag skämmas. ;D Det borde jag kunnat. Men jag har aldrig haft något uppdrag på korp så jag får skylla på det. (ännu)

Men har nu sett att §9 tillåter det.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 13 feb-09 kl 19:05 »
på island har de sina isländskafårhundar som vaktar lammen  mot korp...

O den Isländska fårhunden HATAR korpar o kråkor...

fast de blir mycket skällande.. för de jagar bort korparna med skall.. o ger de sig inte så försöker de ta kråkor o korpar... o andra rovfåglar...också för den delen..

annars så är nog även boskapsvaktande hundar också effektiva...

Men på vår gård flyger ingen rovfågel över obemärkt!!!
 ;D

Men skydds jakt måste man ju få ha på korp.. om man har problem..
 :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mobben

« Svar #11 skrivet: 14 feb-09 kl 15:05 »
Är näst intill uppvuxen i skog och mark och fått lära mig att respektera och ta hänsyn till både döt och levand som finns runt oss. Men nu börjar jag allvarligt trötna på detta jävla daltande av våra rovdjur, örnar korp mm, vist är dom vackra att se, men kommer dom in på mina domäner där det finns djur så kommer dom att dö, det är det enda som hjälper. Jag har som djurägare ett ansvar och det ansvaret ligger främst att beskydda mina djur, det är ens förbanade skyldighet, kosta vad det kosta vill.

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 14 feb-09 kl 18:27 »
min pappa hde problem med kråkor som tog kycklinga oh hade sönder äggen i hönshuset,
Han sköt en av dom och spikade upp på väggen till hönshuset  :o....
Kråkorna var där och tittade en lång stund, sedan höll dom sig borta...
han tog ner kadavret efter ett par veckor men dom var aldrig där och härjade mer..

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 08:57 »
Citat från: mobben
Är näst intill uppvuxen i skog och mark och fått lära mig att respektera och ta hänsyn till både döt och levand som finns runt oss. Men nu börjar jag allvarligt trötna på detta jävla daltande av våra rovdjur, örnar korp mm, vist är dom vackra att se, men kommer dom in på mina domäner där det finns djur så kommer dom att dö, det är det enda som hjälper. Jag har som djurägare ett ansvar och det ansvaret ligger främst att beskydda mina djur, det är ens förbanade skyldighet, kosta vad det kosta vill.

Du har även skyldighet att följa lagen.

mobben

« Svar #14 skrivet: 16 feb-09 kl 13:12 »

Har du aldrig kört för fort. Cyklat utan lyse, tagit emot eller betalat med svarta pengar. Vad är det nu det står om att kasta första stenen.

Självklart ska man följa lagen så långt det går, men det finns grännser, tar man det i egna händer så får man vara bered att stå för det.

ekotripp

« Svar #15 skrivet: 18 feb-09 kl 19:24 »

Det sa man till det franska folket 1789 också!!! >:(

LasseDalom

• -
« Svar #16 skrivet: 18 feb-09 kl 21:40 »
Citat från: ekotripp
Det sa man till det franska folket 1789 också!!! >:(

Precis, men man strunta i det och den historien slutade med massmord medelst gilijotin och krig över hela Europa.

Jag bor i skogen och vill höra Korp här. Det är därför jag bor här. Om jag inte ville ha djur och natur omkring mig skulle jag välja att bo i stan.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 19 feb-09 kl 07:11 »
Precis, men man strunta i det och den historien slutade med massmord medelst gilijotin och krig över hela Europa.

Jag bor i skogen och vill höra Korp här. Det är därför jag bor här. Om jag inte ville ha djur och natur omkring mig skulle jag välja att bo i stan.
Så talar en person som inte själv har husdjur som angrips av korp. ;D

mobben

« Svar #18 skrivet: 19 feb-09 kl 19:15 »
I stan finns det väl mycket korpar som låter. ;D

Som vanligt när skyddsjakt tas upp så blir det att man måste försvara handlingen när många motståndre till jakt ser det som att man vill ta död på det mesta som rör sig runt gård och djur. Jag skjuter korp som tar mina lamm eller är intreserade av dom. Detta innebär inte att jag vill utrota korpen.

ekotripp

« Svar #19 skrivet: 19 feb-09 kl 22:34 »

Ha-Ha, gläntar Du på fönstret då?

I lördags spårade jag i 5 timmar i rask takt omkring våra marker, jag tillryggalade en ansenlig sträcka, här är resultatet;

1 Lodjursspår
2 rävspår(nära bebyggelse-vågar inte ut i skogen p.g.a. Lo).
Korpar(1 par) kraxade och lekte hela da´n över nejden!
1 litet kort orrspel, 2 tuppar!

Ja......det var allt!

Inga rådjursspår
Ingen älg(varg finns här ibland-hittills)
Inga harspår.

Inte fan blev jag glad över korparnas ystra lek för det.......här ville jag ta till mycket grövre ord men väljer att avstå.

Jag har tidigare aldrig tyckt att det är rätt att bryta mot lagen, men nu börjar det koka och snart följer jag annat recept. Är det här biologisk mångfald? Vad i h-e? Vad f-n gör naturvårdsverket eg.? Hur mycket skatt betalar vi för dom där tjänstemännen? Lägg ner skiten! Ta fram något som fungerar snälla regeringen, något som baseras på kunskap om vad som finns i skogen. >:( >:( >:( >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser