Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energi snålt hus  (läst 4649 gånger)

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
Energi snålt hus
« skrivet: 04 feb-09 kl 16:47 »
Vi funderar på att bygga ett energisnålt hus. Gärna med solceller.
Någon som har förslag över vad vi behöver tänka på. Luftslussar? Grund? mm.
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

pappi747

• Blekinge
SV: Energi snålt hus
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 18:37 »
Bygg ett så litet hus ni kan. Använd en öppen planlösning så känns det större än det är...

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 20:36 »
Halaj!

För en given volym i ett rätblock så har kuben den minsta ytan.

Liten väggyta => liten värmeförlust =>

Huset skall vara så kubformat som möjligt.

//T

Deepen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 11:01 »
Några idéer har jag...

Platta är bättre än torpargrund. Golvvärme kan dra lite extra energi, de flesta håller lite högre värme, lite längre tid på året än vad man skulle gjort med radiatorer.
Så fyrkantigt hus som möjligt, helst inga höga takhöjder där värmen "försvinner".
Det är svårt att tjäna in pengarna på att isolera väggar och tak mer än vad som är brukligt idag, se till att huset blir tätt.
Ett genomtänkt värmesystem är det som kan spara mycket energi, luft-/vatten-värmepump kan vara värt att titta på.

Skaffa braskamin, gärna med fläkt - då kan man hålla lite lägre temperatur inomhus och elda lite istället!

Hej från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Mabande

« Svar #4 skrivet: 08 feb-09 kl 21:26 »
Värmeväxling i frånluft- / tilluftsventilationen kan spara några glada slantar på uppvärmning också :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 feb-09 kl 21:53 »
Golvvärme kan dra lite extra energi, de flesta håller lite högre värme, lite längre tid på året än vad man skulle gjort med radiatorer.
Är det inte så att det känns varmare än det är när man har golvvärme, och man därför kan sänka någon grad jämfört med vanliga radiatorer?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 feb-09 kl 22:17 »
Är det inte så att det känns varmare än det är när man har golvvärme, och man därför kan sänka någon grad jämfört med vanliga radiatorer?

Så är det i alla fall hos pappa och mamma nu när dom installerade golvvärme (vattenburen). Man fryser aldrig där trots att det är en-två grader lägre temp inne än i fjol när dom hade vanliga el-element.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 feb-09 kl 22:35 »
Det huset jag bodde i som barn och tills jag flyttade hemifrån , hade luftburen värme i golvet, det blåstes luft under golvet och i kanaler vid fönstret kom det varm luft.  Huset stod på en sula som hade ca en meter makadam under.

Visserligen hördes alltid en fläkt, men huset var mycket energisnålt, huset byggdes 1957, och det är det enda hus jag sett med detta system, som hade inspirerats av ett husbygge i USA.

Huset hade en våning ingen källare och nästan fyrkantigt, Taket hade liten lutning, och SYNTES även inomhus.

Vi brukade endast ha 18 grader inne, men då golven alltid var varma, kändes det bra. Vid elavbrott  (då fläkten inte gick) höll värmen bra.

Vi kunde fira jul hos släktingar och efter tre dagar var huset inte utkylt, hade väl en del värme i stenmassan.

Vi eldade i en vanlig panna, på den tiden med ved och koks.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 feb-09 kl 23:02 »
Det där, Skytten, såg jag just en ritning på. Huset står på en isolerad låda med luftgälar runt väggarna. I grunden råder luftövertryck och inluften går genom ett filter och värmeväxlare med valfri energikälla. I det här fallet en frånluftvärmepump. Tydligen är det någon som har patent på hela idén, att återuppfinna hjulet...

Deepen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-09 kl 06:46 »

Det är väldigt kallt på golven den del av året man inte behöver ha någon värme på.
Mitt eget hus är inte riktigt jämförbart med moderna hus men en sak vet jag - att den tid på året man inte behöver golvvärmen för uppvärmning så är golven iskalla, ca slutet av april till början av november. En kylig maj-dag är det inte så himla mysigt att frysa om fötterna, hade jag haft barn som leker på golvet hade jag definitivt dragit på mer värme.
Jag tror att upplevelsen av värme också har stor del i hur huset ventileras och hur bra fönster man har, planlösning påverkar också.
Golvvärme är också ett trögt system, om man märker att det blivit kallare ute så tar det några timmar för värmen att gå upp i huset. För oss, i gammalt hus med dåliga fönster och öppen planlösning ca 6 timmar. Hade man haft radiatorer kunde man dragit på värmen och ganska fort fått värme i det rum man vistas i och kanske sparat lite på värmen i ett annat rum.

Tja, vet att åsikterna är många, alla har olika upplevelse av värme inomhus...

Hej från Martina
« Senast ändrad: 10 feb-09 kl 06:51 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 feb-09 kl 07:50 »
Det är väldigt kallt på golven den del av året man inte behöver ha någon värme på.
Men är du säker på att det bara gäller för hus med golvvärme?  8)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-09 kl 08:40 »
Bygg med små och få fönster.
Mycket värme läcker ut där och det bildas kallras. Kallras är golvvärmens värsta mardröm, golven känns kalla. Golvärme med gamla fönster eller dragiga hus rekomderas ej.

Men nya fönster 3glas med energisparglas finns inget bättre värmesystem.

Mvh: Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 10 feb-09 kl 08:44 »
Halaj!

För en given volym i ett rätblock så har kuben den minsta ytan.

Liten väggyta => liten värmeförlust =>

Huset skall vara så kubformat som möjligt.

//T

Nej, för en given volym har en boll den minsta ytan. Huset ska alltså bli en kopia på globen, fast mindre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 10 feb-09 kl 09:25 »
Nej, för en given volym har en boll den minsta ytan. Huset ska alltså bli en kopia på globen, fast mindre.

Halaj!

Jag kände inte att ett klotformat hus var ett speciellt realistiskt tips och det var därför jag skrev en given volym i ett rätblock.

Möjligtvis kan man tänka sig att gå halvvägs och bygga ett som är cylinderformat, med ett spetsigt tak, som en jurta.

//T

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 10 feb-09 kl 10:28 »
Halaj!

Jag kände inte att ett klotformat hus var ett speciellt realistiskt tips och det var därför jag skrev en given volym i ett rätblock.

Möjligtvis kan man tänka sig att gå halvvägs och bygga ett som är cylinderformat, med ett spetsigt tak, som en jurta.

Nu tänker du inom de vanliga ramarna igen, du är INTE ALTERNATIV!  ;D
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 feb-09 kl 11:06 »
I ett klotformat hus är det svårare att utnyttja volymen så i praktiken är ju ändå rätblocket som har fördel

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 feb-09 kl 12:02 »
Bygg med små och få fönster.
Mycket värme läcker ut där och det bildas kallras. Kallras är golvvärmens värsta mardröm, golven känns kalla. Golvärme med gamla fönster eller dragiga hus rekomderas ej.

Men nya fönster 3glas med energisparglas finns inget bättre värmesystem.

Mvh: Linus

Fönster släpper både ut och in värme, ljus som går mot ett fönster och det som inte reflekteras blir värme som om det lyste på en svart yta.
Små eller inga fönster åt norr och större fönster åt söder.
Rullgardiner med alufilm  kan kraftigt reducera utstrålningen på natten.
Ventilationen får man välja mellan självdrag, som kostar förlusterna eller maskinell utrustning med värmeväxling.
Supertäta hus kräver att man vidtar åtgärder mot att fukt och kondens kan bildas i väggar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 16:22 »
Angående golvvärme så har jag i mitt nuvarande hus försökt kombinera för- och nackdelar genom att bara ha golvvärme i stengolven. I mitt fall hall, badrum och en del av köket. På så vis blir golvvärmen lagom "trög" pga den mindre mängden betong som ska upp eller ned i temperatur. 20m2 av 70m2 totalt räcker bra för att hålla huset varmt.
Att värma under trägolv känns onödigt. Det är inte bra för trägolven heller. Visst kan stengolven kännas kalla sommartid men det får man se som gratis A/C...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 18 feb-09 kl 17:25 »

Ventilationen får man välja mellan självdrag, som kostar förlusterna eller maskinell utrustning med värmeväxling.

Det finns återvinnande självdragslösningar. Ett används med goda resultat i Stefan Larssons villa Solgården (obs! PDF-fil med presentation av huset. Värmeåtervinningen beskrivs på sidan 22.). Solgårdens värmeåtervinning använder sig också av en klurig jordvärmelösning. ...och jo, schemat över systemet visar att det finns en fläkt. Den fläkten används om självdraget av någon anledning inte skulle fungera men har inte använts särskilt mycket. Självdraget är faktiskt så bra att man ibland måste strypa det lite för att inte få en allt för stor luftväxling.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 mar-09 kl 10:40 »
Jag vill tacka för alla bra inlägg, nu har man lite att fundera över!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser