Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energi snålt hus  (läst 4645 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Energi snålt hus
« Svar #20 skrivet: 27 mar-09 kl 10:52 »
Halaj!

För en given volym i ett rätblock så har kuben den minsta ytan.

Liten väggyta => liten värmeförlust =>

Huset skall vara så kubformat som möjligt.

//T

Klotet har minsta ytan mot omgivningen. Halvkotet kommer näst, Iglon är den mest energiekonomiska byggformen. Kanske lite svårt för oss västerlänningar att möblera. Ett runt hus med kupolformat tak vore den näst bästa formen. Ett halmlerhus i den formen vore nog ett bra hus.

Lite funderingar. K.A.J

Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #21 skrivet: 28 mar-09 kl 11:54 »
Huset skall vara så kubformat som möjligt.

Nästan alla hus värms delvis med sol. Hur tar man på bästa sätt reda på solvärmen? Är kuben bästa formen för det? Ska huset ha utstickade delar som samlar sol?

"Hallå, du kan väl inte jämföra hus med fåglar heller!"
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tapio

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 28 mar-09 kl 13:28 »
Halaj!

Det där var en bra fråga.
Men jag antar att om man från början bygger huset så att det är energisnålt så har man tjockt med isolering i väggarna.
Då blir det i princip bara fasaden som värms upp, inte själva huset.

Jag har för mig att stora fönster med låg värmegenomföringstal ger ett nettotillskott av värme. Om de är placerade mot söder naturligvis.
På vintern ligger solen lågt och värmer långt in i rummet med sina strålar.

//T

sub rosa

« Svar #23 skrivet: 30 mar-09 kl 14:06 »
För komfort bör man räkna med 10m2 personligt utrymme och 20m2 allmänt utrymme per person dvs 70m2 på 5 pers minimum. Sen har jag debaterat för en diffusionsöppen konstruktion som är konvektionstät och isolerad med träfiberisoleringhttp://www.cremab.se/default.asp?do=3&sub=11. En kakelugnspanna http://www.kakelugnspannan.com/sa_har_fungerar_det.html som primär värme och varmvattenkälla tillämpar både det goda med kakelugnen och det geniala i vattenmantlad teknik. Väljer man gjuten platta på mark rekomenderar jag en isolerad och kapilärbrytande grundmarkbädd av hasopor http://www.hasopor.com/ har du två lösningar i ett. Väljer du sen att låta gjuta in vattenburen golvvärme med självtryck (dvs slang/rör över 22mm) i betongplattan som du oxo låter polera och olja så har du ett färdigt golv att resa stommen på. På taket kan du med fördel placera solvärme fångare med integrerad soldriven enfaspump dvs en som inte är beroende av eltillförsel.   
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser