Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plåttak, kondens?  (läst 37701 gånger)

Huggorm

• Gäst
Plåttak, kondens?
« skrivet: 03 feb-09 kl 17:41 »
Funderar på att bygga ny vedbod. Tänker mig tak av vanlig korrugerad plåt. Men hur är det med kondens, brukar det inte vilja bildas en del sådant under plåttak? Hur mycket brukar det bli, är det så mycket att veden kommer mögla? Det kommer ju bli en öppen luftspalt på en decimeter överst på väggarna för ventilation, förbättrar detta läget? Och vad skall man ha som undertak annars?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Plåttak, kondens?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-09 kl 19:02 »
Vi har plåttak på vedboden, inget undertak. Det blir ingen kondens att tala om. I Vagnhärad lade jag plåttak på garaget och förvarade virke under, det var perfekt.

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #2 skrivet: 03 feb-09 kl 19:06 »
Vill man helgardera så lägg en duk och läkta sedan över den :) Men någon riktig kondens att tala om får man nog inte om man inte har djur i utrymmet ?
En god vän men en usel kärlek

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 03 feb-09 kl 19:20 »
Stora lagerhallar (utan djur) får stora problem med kondens om man inte har något innertak av exempelvis väv eller liknande.

Men en vedbod - absolut inga problem. Skulle det droppa något - vilket det antagligen inte kommer att göra - så är det inte mer än att du hämtar ved en regnig dag.

Plåttak är inga problem i detta fall!

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 feb-09 kl 19:26 »
Låter bra! Det skall inte krånglas till mer än nödvändigt  :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 20:15 »
Innan jag lade om taket på mitt boningshus saknades det undertak ovanför hallen, där låg takplåten direkt på takstolarna. Oftast fungerade det bra men det kunde bli kraftig kondens som rann ner i isoleringen vid tvära väderomslag - t ex om det har varit neråt 20 grader kallt ett bra tag och sedan på några timmar slår om och blir töväder.
På de 6 år jag bodde här med det taket så fick jag problem med fukten två eller tre gånger. Aldrig några tecken på mögel eller liknande på vinden, men däremot droppade det genom innertaket. En gång var mina skor genomblöta på morgonen, och en annan gång löste jordfelsbrytaren ut sedan det hade blivit blött i taklampan.
Isoleringen var mineralull och det fanns ingen fuktspärr.

byggaren40+

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-09 kl 00:19 »
Köp en lättvikts pressening i storlek med det tänkta takets storlek för dom är rellatift billiga mot tak duk så har du ett bra skydd

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
« Svar #7 skrivet: 08 mar-09 kl 17:26 »
Jag skulle spänna takplast, som nu finns att köpa i rullar, över hela taket med några cm nerhäng. Jag skulle fästa läkten ovanpå och sedan skruva plåten i den. All kondens följer plasten neråt och ut samt om plåten blir het så smälter ändå inte plasten. En torr och bekymmersfri konstruktion. :) JT – ekobyggintresserad f d byggingenjör och fastighetstekniker.
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 08 mar-09 kl 18:17 »
Du du förmodligen kommer att ha bra ventilation i vedboden så är det inga problem.
Vi har plåttak på en av vedbodarna och jag har aldrig haft något problem med kondens.

mobben

« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 19:05 »
Du du förmodligen kommer att ha bra ventilation i vedboden så är det inga problem.
Vi har plåttak på en av vedbodarna och jag har aldrig haft något problem med kondens.

Samma här, har lika som Rosten och inga som helst problem.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-09 kl 19:37 »
Jag skulle spänna takplast, som nu finns att köpa i rullar, över hela taket med några cm nerhäng. Jag skulle fästa läkten ovanpå och sedan skruva plåten i den. All kondens följer plasten neråt och ut samt om plåten blir het så smälter ändå inte plasten. En torr och bekymmersfri konstruktion. :) JT – ekobyggintresserad f d byggingenjör och fastighetstekniker.
Kan man spänna plast underifrån dvs 20 cm under plåten om man som i mitt fall redan har en byggnad.Kommer det att bli kondens där emellan och isåfall kommer det att fresta virket på takstolen istället för reglarna  på taket.Vad jag menar är blir det fortfarande kondensdropp men droppet från plåten ser man inte och det blir lite mindre från plasten.Lite dropp gör inget för mig ,jag vill komma ifrån vatten mot trä det frestar virket.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 jan-10 kl 18:40 »
Kondensfri plåt då? Eller vad det nu heter. Inte för att jag tror en vedbod får problem, men jag vill gärna lära mig mer om den mystiska kondensfria plåten.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 05 jan-10 kl 18:53 »
Man hör sällan talas om kondensfri plåt numera.
Det finns eller fanns dels plåt med något fuktabsorberande material på undersidan redan från fabrik, dels något liknande material som sprutades på i efterhand.
Jag tippar att det blev för dyrt och att det är både billigare och pålitligare med ett separat kondensskydd under plåten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 05 jan-10 kl 19:21 »
I en del vattenkraftverk förekommer det att kalla plåtkonstruktioner på fuktiga ställen målas med något som kallas kondensskyddsfärg. Jag tror att det helt enkelt är ett tjockt lager av färg som är porös eller innehåller fibrer av något slag så den blir litegrann värmeisolerande, ungefär som "bodymassa" som man använder som stenskottsskydd under bilar. Ett problem med kondensskyddsfärgen är att den är matt och skrovlig på ytan, den drar till sig all tänkbar smuts och är omöjlig att tvätta ren.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jan-10 kl 20:55 »
Man kan ju alltid spruta på tunn underredsmassa för bilar, men jag vet inte hur kul det är att ha i taket. Det smälter väll när solen skiner också

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #15 skrivet: 05 jan-10 kl 21:14 »
Plåttak i en vedbod vållar sällan problem om det är väl ventilation i väggar. Men man kann inte ha helt tätt i takfot, lite luft måste komma in. Men annars kan man sätta härdad masonite under plåten, det är ett bra och relativt billigt alternativ mot att kondens droppar ner.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1009 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser