Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund och räv?  (läst 5106 gånger)

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
Hund och räv?
« skrivet: 02 feb-09 kl 22:33 »
Idag, när jag och min hund var ute och gick, såg jag en räv som satt till synes lugnt och betraktade oss på vägen, ca 150m bort i vår färdriktning. Min hund hade spår på räven och var lös. Jag såg räven före hunden så jag viftade med armarna tills räven stack till skogs, innan min hund fått syn på räven för då hade jag nog inte sett till honom på ett bra tag...
Det fick mig att undra, kan hund och räv intressera sig för varann?
Har någon sett/hört om "tjuvparning" mellan hund/räv?

Jag har sett i nysnön att det varit gott om tassar runt huset men jag har trott det kan ha varit en annan mindre hund i närheten, men det kanske är en löptik-räv som är nyfiken?

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Hund och räv?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 07:32 »
Idag, när jag och min hund var ute och gick, såg jag en räv som satt till synes lugnt och betraktade oss på vägen, ca 150m bort i vår färdriktning. Min hund hade spår på räven och var lös. Jag såg räven före hunden så jag viftade med armarna tills räven stack till skogs, innan min hund fått syn på räven för då hade jag nog inte sett till honom på ett bra tag...
Det fick mig att undra, kan hund och räv intressera sig för varann?
Har någon sett/hört om "tjuvparning" mellan hund/räv?

Jag har sett i nysnön att det varit gott om tassar runt huset men jag har trott det kan ha varit en annan mindre hund i närheten, men det kanske är en löptik-räv som är nyfiken?

Kromosomparen stämmer inte så det kan aldrig bli en avkomma, men om tycke uppstår så kan dom kanske vänslas lite.
Har aldrig hört talas om eller sett det beskrivet att parning skulle ha förekommit.
Men med tanke på sexualdriftens svärkontrollerbarhet så vet man aldrig.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Existens?

  • Gäst
SV: Hund och räv?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 09:00 »
Här är det nog få saker som hundarna blir så tokiga av att se, som just en räv ( ja, det ska vara en ekorre då :) )  , de brukar bli totalt vansinniga, så nåt vänslande har jag lite svårt att se framför mig..
Däremot kommer ofta rävskabben som ett brev på posten några dagar efter att dom har haft närkontakt, de rävar som är här hemma runt gården tycks vara just dom som är smittade. Förmodligen är det väl lätt att hitta mat här, jämfört med att jaga nåt i skogen för dom stackarna..

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hund och räv?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 09:29 »
Om jag inte missminner mig är skillnaden mellan hund och räv densamma som kanin och hare, de har inte samma kromosomuppsättning och är i sig därför enskilda arter. Som ko och häst ungefär.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hund och räv?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 09:42 »
Häller med "Existens?"
Hundarna blir som galna av räv, tycker inte alls om dom! Och en räv som inte är skygg, eller söker mat på gården brukar ha rävskabb... (Ströbäddar innehåller en hel del näring.)  Fick behandla mina hundar mot rävskabb en hel vinter, ett år.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

glim

  • Gäst
SV: Hund och räv?
« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 17:01 »
 Ditt inlägg är lite gammalt men svarar ändå. Som sagt hund och räv kan inte få gemensamma avkommor ,mendet behöver inte hindra dom att få "tycke" för varandra. På sjuttitalet hade jag schäfer och en utav dom hade bästa kompis i en ungräv. Räven låg ofta på bron och väntade på hunden och sov också där nattetid. Räven var inte tam och drog sig undan då människor kom den för nära, men hunden och räven höll sig mest på ett gärde och lekte . Detta pågick sensommar och höst, sen försvann räven. En annan av mina schäfrar lekte med ett halvtamt rådjur, vild jakt på lek och bägge verkade roade. Rådjuret var in ibland till "sin familj"( det var inte mitt rådjur) och då kunde hund och rådjur ligga tillsammans. Tyvärr fick den avlivas då den vart stångig (RÅBOCK) när den blev könsmogen. Vådan av att ta hand om vilda djur och som numera är otillåtet.

malines

  • Gäst
SV: Hund och räv?
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 18:27 »
Ditt inlägg är lite gammalt men svarar ändå. Som sagt hund och räv kan inte få gemensamma avkommor ,mendet behöver inte hindra dom att få "tycke" för varandra. På sjuttitalet hade jag schäfer och en utav dom hade bästa kompis i en ungräv. Räven låg ofta på bron och väntade på hunden och sov också där nattetid. Räven var inte tam och drog sig undan då människor kom den för nära, men hunden och räven höll sig mest på ett gärde och lekte . Detta pågick sensommar och höst, sen försvann räven. En annan av mina schäfrar lekte med ett halvtamt rådjur, vild jakt på lek och bägge verkade roade. Rådjuret var in ibland till "sin familj"( det var inte mitt rådjur) och då kunde hund och rådjur ligga tillsammans. Tyvärr fick den avlivas då den vart stångig (RÅBOCK) när den blev könsmogen. Vådan av att ta hand om vilda djur och som numera är otillåtet.

När min Alfons var unghund hade han oxå en rävkompis en sommar-höst, men sedan försvann räven här hemma oxå. Tror att det beror lite på omständigheter och hund det där. Rävar är nyfikna och öppna för förslag, verkar det som...  ::)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hund och räv?
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 19:26 »
Det finns några fall där man påstår att hund och räv korsats och någon av avkomman fötts levande. I de fall är djuret väldigt likt en räv.
Man har inte gjort några DNA-kontroller, så man har inga starka bevis. En hund har så många möjliga utseenden att det på det yttre inte går att säga att en rävlik hund måste vara korsad med räv.

Det går troligen inte, men det är inte fullständigt undersökt. 

Vissa andra hybrider som inte är möjliga i naturen fungerar med insemination. Ex dromedar och lama, tiger och lejon, zebra och häst, leopard och lejon, delfin och späckhuggare.  Bland fåglar är hybridisering vanligare.

Om man nu kanske har hört talas om  foxterrier ::)

Märklig är väl ändå Delforon


« Senast ändrad: 05 apr-09 kl 19:34 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 4 användare
von tratt, LimJans, GuyFromTheSky, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser