Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför kissar kattena på golvet?!?!  (läst 939 gånger)

fleff

varför kissar kattena på golvet?!?!
« skrivet: 02 feb-09 kl 13:10 »
 :'(nu igen!!Vi har ju tre katter, kastrerade killar, 1år, 10år och 14 år. Allt emellanåt kissar nå´n av dom direkt på golvet eller på en tröja eller byxa som råkar ligga i en hög på golvet. Dom har en låda inne med dyra kristaller som jag vet att dom använder också. Annars är dom vanliga bondkatter som är vana att vara ute mycket. De två äldre är ju inte så glada åt nykomlingen, 10åringen verkligen hatar honom och går stora omvägar för att slippa möta honom.Nu är det rätt kallt typ-10 så dom är gärna inne i stugvärmen, men kissa på golvetfy 17 alltså!! tips! idéer eller synpunkter är varmt välkomna!?!?!

fräsen

• Gäst
SV: varför kissar kattena på golvet?!?!
« Svar #1 skrivet: 02 feb-09 kl 13:14 »
Skaffa en låda till, endel katter vill ha en egen.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 13:32 »
Ja, en låda till behövs säkert. En vanlig orsak till kissande utanför lådan är protest mot nån förändring. Började kissandet när den minsta flyttade in? Hur länge sen är det? Det kan ta lite tid innan det har blivit stabilt i ett kattgäng när det kommit en ny katt.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Miranda

« Svar #3 skrivet: 02 feb-09 kl 14:05 »
Katter ägnar sig ibland åt osynlig mobbing, den dominante katten kontrollerar de andra katterna genom att tex blockera deras vägar och på så sätt helt enkel hindra dem från att gå på lådan eller äta.
Det kan räcka med att din dominanta katt sitter på en stol i hallen och blänger så vågar inte de andra gå förbi.
Katter har svårare för att hålla inne urinet än den fasta avföringen och det är därför de oftast kissar på sig.

Sätt ytterligare en låda i en annan ände av huset så att inte den dominante kan kontrollera dem båda.
Hade dina gamla katter någon favoritplats i huset? Kolla efter så kan du nästan vara säker på att den nya katten tagit över den platsen. Då kan man behöva skapa flera favoritplatser åt katterna så att de har varsin i olika delar av huset. Gärna på en högt belägen plats, tex på en bokhylla eller garderob.

Finns en jättebra bok som heter nåt i stil med "Din katts hemilgheter - en bok din katt skulle vilja att du läste"

Hoppas det löser sig för er  ;)

Tuve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 feb-09 kl 17:30 »
Toppensvar, som kommit. Jag kan tillägga att det ibland blir över "kritisk massa" katter i ett hem. Men har hört att gränsen brukar gå vid 4. Dock kan ju olika katter vara olika känsliga.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 11:45 »
Ja, det är väldigt olika! Jag hade ett gäng på fyra katter, som var världens kompisar. De sov alltid tillsammans och lekte mycket ihop. De t o m samsades i mitt knä! Men de två jag har nu är inte direkt kompisar, de ligger sällan tillsammans.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser