Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVÅRT ATT HÅLLA HULL..  (läst 4219 gånger)

Norrsken

• -
SV: SVÅRT ATT HÅLLA HULL..
« Svar #20 skrivet: 03 feb-09 kl 21:48 »
Är det ingen annan än jg som reagerar på att det är bara ena hästen som är tunn..? Borde det inte gå att dra slutsatsen att fodret är rätt okej ändå? Att det är hästen det är fel på.............?

Tja... olika hästar, olika behov?! Eller, olika problem! När min vallack var fem, sex år såg han ut som ett spjälstaket, trots att hans mor som fick likvärdig mat (ja, något mindre än vallacken, eftersom hon höll hull) baserat på grovfoderanalys. Fodret var det alltså inget fel på alls, men, vallacken hade en vargtand, som orsakade smärta och spänningar, och dessutom en illasittande sadel, som orsakade mer smärta och spänningar. Ovanpå det en låsning i bäckenet, antagligen orsakat av en olycka som unghäst. När vargtanden var borttagen, låsningen tillrättad av eqiuterapeut och sadeln ute ur leken så tog det en månad med tömkörning så såg han ut som en häst!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #21 skrivet: 13 feb-09 kl 09:23 »
Min donna drar i sig mellan 15-17 kg hö/dag då jag har lite taskiga värden på det.
Hon tunnade ur ändå, även på kornkrosset så det byttes ut mot Krafft Groov 125. Då vände det.
Men som sagt tidigare i tråden, analys på höet.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #22 skrivet: 13 feb-09 kl 22:37 »
Om du vet att det inte beror på mask eller tänder så prova kornkross och lusern i pelletsform,fri tillgång på grovfoder tycker jag är självklart.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

xal

• -
« Svar #23 skrivet: 22 feb-09 kl 23:49 »
Hur gammal är han?
One cannot silly walk into Mordor!

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 23 feb-09 kl 07:04 »
XAL: HAN ÄR 11 ÅR men han har börjat hulla upp sig lite nu och det känns skönt har ökat kornkrosset och hösilaget...
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

xal

• -
« Svar #25 skrivet: 23 feb-09 kl 17:31 »
Det var roligt att höra. Hoppas det går fortsatt väl. :)
One cannot silly walk into Mordor!

soleskog

« Svar #26 skrivet: 24 feb-09 kl 22:09 »
Och studera honom när han äter - ett varmblod vi hade tidigare gick snabbt ner i vikt om han inte fick sin årliga tandraspning i tid, och man kunde ana det på hans sätt att tugga, lite besvärat sådär. För mig, som inte har kunskap om travaravel, var det också till stor hjälp att få veta att den hästens pappa kan ge hästar av "vinthundsmodell". Mager ska en häst inte vara förstås, men det är bra att vilket mått av hull man kan förvänta sig.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

tuss

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 25 feb-09 kl 07:06 »
Och studera honom när han äter - ett varmblod vi hade tidigare gick snabbt ner i vikt om han inte fick sin årliga tandraspning i tid, och man kunde ana det på hans sätt att tugga, lite besvärat sådär. För mig, som inte har kunskap om travaravel, var det också till stor hjälp att få veta att den hästens pappa kan ge hästar av "vinthundsmodell". Mager ska en häst inte vara förstås, men det är bra att vilket mått av hull man kan förvänta sig.

just det det tänkte jag inte på, han kanske ska vara mindre än vanligt jag utgår i från mina ideal hur en häst ska se ut men han kanske är tunnare av naturen.. men nu börjar ahn se ut som en häst igen han är riktigt fin förutom att han är lite omusklad... tand raspning ska man göra det ofta??? och ringer man veterinär då eller???
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

fjäderfän

« Svar #28 skrivet: 25 feb-09 kl 07:15 »
bästa är att åka till tornbjörn i söderköping kostar 2500kr ungefär för ett besök.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 28 feb-09 kl 22:26 »
Prova att ge solrosfrön oxå det funkar super på både hästar , kaniner och höns  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tuss

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 28 feb-09 kl 22:35 »
hmm det va nytt det ska jag prova tack för tipset... :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 01 mar-09 kl 00:45 »
hmm det va nytt det ska jag prova tack för tipset... :)
Våran gammla travare blev superfin med vanliga solrosfrön som man köper på macken :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Luff

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 01 mar-09 kl 19:04 »
Men korses jösses. Här ges råd på råd om specialfoder när hästaskrället troligtvis - vilket ägaren verkar ha insett - behöver ha mer grovfoder.
15 kg är inte någon jättegiva direkt när det gäller hösilage.
Ge honom fri tillgång så har du nog en fin pålle strax.

Tänderna ska man väl alltid ha koll på. Min vet kunde kolla det när han ändå var ute och vaccinerade.
Tuggbussar i krubban kan vara tecken på tuggproblem.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser