Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Acidos - nötkreatur  (läst 11786 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Acidos - nötkreatur
« skrivet: 30 jan-09 kl 12:23 »
Har med intresse följt råden Lollo får angårnde ev acidos på sina får. Har även kollat gamla trådar om acidos och nästan samtliga handlar om får. Undrar nu vilka erfarenheter ni har om acidos på nötkreatur. Hur vanligt är det? Hur upptäcker man det/symptom? Kan man kolla genom blodprov/avföringsprov eller annat prov? Vad kan det förväxlas med? Vilken behandling rekommenderar ni? etc etc. Detta är något nytt för mig och jag vill veta allt.

Hade en jakko som dog förra våren. Hon skulle precis kalva och blev liggandes, blev behandlad av veterinär (minns inte riktigt nu, men det var bla selen och generell vitaminbehandling hon fick + att vi drog ut kalven som inte klarade sig). Obducerades och man konstaterade att hon var urlakad på selen, men inget annat av intresse! Kan det ha varit acidos?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Acetonemi...
« Svar #1 skrivet: 30 jan-09 kl 18:14 »
Obduktionen missar inte om djuret dött i Acetonemi. Då luktar köttet aceton.

Acetonemi kommer "som ett brev på posten" om man utfodrar så dåligt
att djuret får energibrist.

Om man utfodrar djuret rätt så får det inte Acetonemi.

Man upptäcket lätt när kon börjar få Acetonemi !
Hon börjar lämna kraftfoder och börjar sedan lukta aceton i utandningsluften, bajsar torra klumpar, blir uttorkad, går snabbt ner i vikt.

Behandlingen är klassisk.
För det första ska man utfodra så att kon aldrig får acetonemi!
Om hon börjar lämna kraftfoder ger man samma dag Energibalans och fortsätter tills kon har god aptit igen. Man mjölkar inte ur kon helt för att minska energiförlusterna
och överutfodrar inte ensilage till kon.

Blir inte kon bra på någon dag av Energibalansen är det Veterinär som gäller.

Vissa kor mjölkar mycket och har inte aptit för att äta tillräckligt för att täcka energibehovet för det. Så en bra mjölkkossa måste ha egenskapen att kunna äta mängder för att inte drabbas av Acetonemi.

Hoppas jag förklarat lite om Acetonemi någorlunda begripligt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Acidos - nötkreatur
« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 10:05 »
Tack för bra info!

Vi utfodrar inte med kraftfoder, så det knepet kan jag aldrig använda mig av! Vi har ju djuren ute (förutom nu då vi testar igenom och går igenom dem) med fri tillgång till grovfoder så därför är det lite kruxigt att se om enskilda individer ratar fodret en dag ...

En ko med acetonemi (varför inte acidos?) får den aldrig diarré utan alltid torrt bajs? Diarré torkar ju ut ett djur?

Vad gör veterinären? Sprutar han något eller ger något i munnen?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 12:38 »
Veterinären kan behandla med ex cortison.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 18:14 »
Veterinären var ute igår och vaccinerade djur som ska gå på export. Frågade då angående acidos. Fick berättat för mig att acidos och acetonemi inte är samma sak. Hjälp mig nu att bena ut de båda fanskapen?

Veterinären (som har arbetat med obduktion) sa att man inte alltid luktar acetonemin, men att det är vanligare att kvinnor känner lukten bättre än män.  ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Acidos-får v.s Acetonemi-kor
« Svar #5 skrivet: 20 feb-09 kl 16:37 »
Det var en "petig" veterinär du har. ;) visst det är inte exakt samma,
men skillnaderna är små på en lekmanna nivå..

Acidos- drabbar tackan före förlossningen och
Acetonemi- drabbar kossan efter förlossningen.

Båda orsakas av "felutfodring" och båda behandlas med glykos.
Men undviks genom att förebyggande utfodra korrekt.

Acidosen- av underutfodring av den dräktiga tackan.

symptomen är att tackan slutar äta kraftfoder, sedan grovfoder, isolerar sig från flocken och rör sig ogärna, gnisslar tänder. Blir liggande för att tillsist dö.
Utandningsluften påminner om aceton.

Behandlingen är blodsockerhöjande preparat=propionsyra+propylenglykol+glycerol=Energibalans Nötacet m.fl I svåra fall även cortisonspruta.

Acetonemi- energiunderskott/underutfodring hos den nykalvade kon.
symptomen är att kossan slutar äta kraftfoder,sedan grovfoder,blir slö,avföringen blir torr. Utandningslukten påminner om aceton.

Behandlingen är blodsockerhöjande preparat=propionsyra+propylenglykol+glycerol=Energibalans Nötacet m.fl  I svåra fall även cortisonspruta. Minskad urmjölkning. Acetona.
« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 18:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Joline

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-16 kl 23:00 »
Känner att jag måste rätta till betydelsen av orden här  (:) Acidos och acetonemi är inte alls bundna till en viss art!

Acidos är helt enkelt att blodets pH är lågt, vilket kan bero på utfodring. Detta sker i både kor och får liksom flera andra däggdjur.

Acetonemi är ett annat ord för ketos, alltså en ökning av ketonkroppar (framförallt beta-hydroxybutyrat) i blodet, vad gäller utfodring sker detta oftast vid negativ energibalans och kan uppstå både hos kor och får liksom flera andra däggdjur. Eftersom ketoner "försurar" blodet är acetonemi kopplat till acidos, dock bör blodet innehålla väldans mycket ketonkroppar för att sänka blod-pH så lågt att det diagnosticeras som acidos.

Tilläggas bör är att våmmacidos, till skillnad från acidos, är försurning av våmmen och kan även det ske hos alla idisslare och är i högsta grad relaterat till utfodring. Kanske det ni tänkte på innan då ni skrev acidos? Finns två former: subklinisk och klinisk/akut våmmacidos.

Mvh snart klar agronom.
PS Skulle gärna veta var Rosa fått denna info ifrån  ???
« Senast ändrad: 23 maj-16 kl 09:30 av Joline »

Minicool

• -
« Svar #7 skrivet: 13 jun-16 kl 23:25 »
Jag kan berätta om min 5åriga SLB ko som kalvade i slutet på mars.
Hon fick juverinflammation som gjorde att hon åt sämre, att hon var nykalvad gjorde att hon åt ännu sämre och sen försökte jag fylla hennes foder hållare så mycket jag kunde inne men troligen fick hon för dåligt med grovfoder för att ge mjölk och återhämta sig ändå.

Jag har i år undvikit säd/kross när jag tyckte att hon mådde sämre av det förra kalvningen men ger pellets vitaminer som innehåller lite vete och det började hon äta sämre.
När veterinär var ute stod hon bara med lågt huvud och våmmen var i otakt och väldigt indragen ner mot magen, alltså väldigt tom. 
Tecknen hon gett var viss slöhet, mindre matlust men åt ändå och rätt mycket fast långsamt, fortast gick hennes dalande intresse för kalven på någon dag och hur hon såg mer benig och tom ut i magen.
(Först trodde jag korkat nog att det var livmodern som syndes att den blivit tom från den enorma dräktighetsmagen, men insåg snabbt att det inte kan varit fallet och ringde veterinär.)
Hon var illa däran och veterinären var fascinerad att hon ännu stod upp och verkade stark men trött.

Efter penicillin kur och energi dryck var hon pigg nästa dag och sig själv med full aptit och stadig våmm på ca 3 dagar snabb förändring. Kändes som om jag kunnat mist henne men hon är en riktig kämpe att vara så stark när hon var så dålig egentligen.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser