Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VIDRIGT!  (läst 5810 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
VIDRIGT!
« skrivet: 28 jan-09 kl 17:28 »
En av våra finaste gammelhöns (10 år) har sett lite halvskruttig ut på sistone... Idag så tog jag mig en ordentlig titt.. Hennes kräva var inte det minsta fyllt vilket måste tyda på att hon inte ätit något = inte bra!  :-\

Jag öppnade sedan näbben på henne och höll på att spy! Hon lukta f*n lik i käften! Jag fick syn på något som såg ut som en skit som satt på hennes högra sida bakom tungan och tog en topps och försökte peta bort det. Då märkte jag att det inte var skit, utan det satt fast!

Min lilla Gråis!  :'( Vad kan ha hänt!? Svamp av något slag? Ser riktigt äcklig ut.. Och som sagt, luktar dött! Jag var på väg att ta bort henne på en gång för tänkte att det måste göra väldigt ont... Antagligen därför hon inte äter.  :'( :'( Men... Tänkte att jag skulle fråga här först om vad det kan vara för något... Och om det går att få bort?

Känns verkligen kört... För om det handlar om antibiotika så lär det inte gå. Mamma skulle aldrig gå med på det. Dessutom är hönan gammal... Men jag älskar ju henne så mycket!  :'( Hon är en av våra allra första kycklingar vi fått... Mins när mamma höna kom med en rad på 11 små pipare efter sig... En utav dem var hon.  Jag var så glad.  :) :'( 

Åh, jag vet att de inte kan leva hur länge som helst... Men varför måste hon drabbas av något sådant här skit?  :'(
Kommer kännas hemskt att behöva ta bort henne... Även om jag vet för att det är för hennes bästa.  :'(

Snälla! Har ni någon aning om vad det kan vara? Kan det finnas något som kan hjälpa henne...?  :'( Eller är det dags för henne att säga adjö och flyga upp till hönshimmlen?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

• Skåne
SV: VIDRIGT!
« Svar #1 skrivet: 28 jan-09 kl 17:32 »
Alla gamla djur drabbas ofta av tumörer och andra otrevliga "utväxter". Om hon luktar lik i munnen skulle jag inte tycka det vore något att tveka på, ta bort henne snabbast möjligt. Sorgligt, men det är baksidan av att ha djur...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 28 jan-09 kl 17:35 »
Okej.  :'(

Det är bara så himla svårt att släppa ett djur man haft sedan man var 7 år gammal...  Den har nästan växt upp med mig kan man säga... Men, jag vill inte att hon ska lida.
Varför är det alltid favoriterna som ska råka illa ut... ?  :'(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 17:40 »
När mina föräldrar skiljdes var jag tvungen att sälja mina hönor jag hade då. En av dem hade jag haft i 11 år. Han som hämtade dem måste trott jag var dum i huvudet. Stod och storgrät, för min lilla höna som skulle flytta... Hemsk att lämna sin gamla djur, vare sig de dör eller måste flytta.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 17:49 »
Ja...  :'( Visst är det så...

Vissa tycker att det är ju "bara" ett djur... En fågel. Men det är inte alls så "bara" för många andra. Särskilt inte när djuret varit med en bra tid...
Jag storgrät även när min första hamster dog, trotts att den bara blev 9 månader (mördad  >:() och inte varit med mig så länge... Man fäster sig så snabbt vid sina små älsklingar.

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 17:52 »
Tyvärr måste jag nog hålla med om att när det luktar så illa, så är hon nog ganska nära döden ändå. Om du älskar henne så mycket, så gör du hennes plåga så kort som möjligt.
Sorgligt, men den smällen är ju priset man får betala för det man känner för sin kompis... :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 19:19 »
Är hönan 10 år och har fått vara frisk så länge så har hon ju haft ett underbart liv. Det är inte alla hönor som blir så gamla. Har själv misst ett antal gamla trotjänare i höst och vinter.

mellanstugan

• Södermanland
    • mellanstugan
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 19:47 »
Min bramhatupp sörjde ihjäl sig när hans tuppkompis gick bort av ålderdom. Jag blev sååå ledsen och sprang in till min man som låg i badet och vrålade -Albin e dööd. Å vad jag grät. jag ska snart fylla 44 år och detta var ett år sedan. En del av ens djur fastnar i hjärtat och man blir ledsen när dom dör. Albins son som jag  samma dag hämtade hem från en granne kan jag nästan inte vänta på att han ska bli gammal och dö och det lär ju dröja, han är en ilsken typ.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 20:12 »
Jätte tråkigt med din fina gamla höna, men det är nog bäst att bespara henne lidande. Hon kanske  inte kan äta heller för den där grejen hon har i halsen.
Man får inte vara självisk när djur lider. Det är ju för din hjärtesmärta du vill ha henne kvar inte för att hon ska få leva längre. Men det är fruktansvärt tråkigt när det händer. Sorgen är tung. :'( :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 20:17 »
Jag gick ut igen nu och tänkte ta bort henne... fick för mig att pilla emd toppsen lite till.
Plötsligt lossnade klumpen och hon skakade ut den... Efteråt satte jag ned henne och det första hon gör är att fullkomligt vräka i sig mat!  :o :o :o Vad sjutton hände?
Sabla höna, nu gör hon ju det ännu svårare genom att helt plötsligt förvandlas från en sak som sitter och ser ledsen ut, luktar och inte vill äta... Till en sprätt som äter som den aldrig sett mat förut! !  :(

Min mammas sambo tror att det kan ha fastnat något i hennes mun/hals (matrester?) och att det har blivit sådär... Hon får vara för stunden.. Kollar henne imorgon igen om det blivit bättre.

Ett litet hopp tänds ju i alla fall... Tänk om det är så att det var något som satt fast och började gro och lukta? Hon har fortfarande lite granna kvar.. Tror ni det går att skrapa bort på något sätt?  :-\ Kan man ta något på en topps eller något och badda tro?

Jag tog föresten kort på snusket som hon "hulkade" upp när jag fick loss det... Kan tyvärr inte posta just nu.

Våran äldsta höna vi haft blev 15 år... Värpte hela livet ut.  :o Den äldsta vi har nu är 12 år och är moster till denna höna. En väldigt hurtig gammal dam.

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 20:21 »
Oj då! Sicken tur!

Ja är anledningen till det onda borta, så borde hon rimligen bli bra igen. Om hon inte hunnit ta för mycket skada av att inte ha ätit.

Lycka till!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jan-09 kl 20:21 »
Ja men då var det ju säkert nåt som fastnat. Försök peta bort det som är kvar ochså.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 28 jan-09 kl 22:58 »
Sådär, nu är så gott som allt borta.  :)

Lukta som en hund med rutten andedräkt när jag grööpte runt.  :-X bläääää!

Nu sitter hon på en pinne och småpratar (vilket hon inte gjorde innan) och kollar på mig med pillriga små ögon...  Låter nästan som hon sitter och säger: tack, tack, tack... tack, tack, tack.  ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 29 jan-09 kl 00:56 »
Jag öppnade sedan näbben på henne och höll på att spy! Hon lukta f*n lik i käften! Jag fick syn på något som såg ut som en skit som satt på hennes högra sida bakom tungan och tog en topps och försökte peta bort det. Då märkte jag att det inte var skit, utan det satt fast!

Färg på det som satt fast ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 07:49 »
Typ, vit/grå/brunt med lite svart i. Tänk dig en människa eller något med riktigt dåliga tänder. (eller som när någon har sovit med öppen mun och det har torkat ihop stora "snorklumpar" som de spottar ut på morgonen... Vet en som har så, blääää!)  :-X :-X :-X När jag fick bort det så kom en pust av härsket allfoder underifrån där det satt.

Jockset satt som bakom tungan på ena den där... "taggiga delen".
Jocka ihop lite snabbt i paint så kanske ni ser lite bättre var jag menar.

« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 10:42 av Linkoso »

Taggis

• vänner
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 12:17 »
Skönt att det löste sej för din lilla höna .
Jag råkade ut för nåt snarlikt för nåt år sen på en av mina hönor.Jag märkte att hon inte åt något när jag bjöd dom på lite gosaker ,hon gick bara omkring & höll sej runt mina fötter, samma sak nästa dag !Då börja man ju undra för ingen av mina hönor nobbar gosaker som bjuds.
Tittade närmre på henne & såg att hon inte hade näbben stängd helt utan liite öppen hmm så jag tog upp henne & kollade i hennes mun då såg jag problemet !!! En sån fyrkantig plastgrej som sitter runt brödpåsar satt mitt i munnen på henne ,hur 17 hon nu fått tag på den  ???.Men med en hjälpande hand lyckades jag få ut den med pinsett.

Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 29 jan-09 kl 12:22 »
Aw, stackaren.

Men tur att du fick ut den! Tänk om den hade åkt ned och satt sig långt ned i halsen.  :o

Taggis

• vänner
« Svar #17 skrivet: 29 jan-09 kl 12:54 »
Ja det var tur .Hade den suttit längre ner hade jag nog inte fått upp den utan att man skadat henne  :(!
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Illaluktande grejs i munnen....
« Svar #18 skrivet: 29 jan-09 kl 14:29 »
Typ, vit/grå/brunt med lite svart i.  När jag fick bort det så kom en pust av härsket allfoder underifrån där det satt.
Jockset satt som bakom tungan på ena den där... "taggiga delen".
Jocka ihop lite snabbt i paint så kanske ni ser lite bättre var jag menar.

Det skulle kunna vara en liten parasit som brukar hålla till precis på den platsen i munnen.
Duvor kan smitta höns (via avföringen) med en sjukdom som orsakas av en parasit.

Parasiten håller till i munnen och orsakar döda celler i mun och strupe,
som kan ses som grå/svarta/gula knoppliknande knölar/utväxter i svalget..
Djuren luktar illa ur munnen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #19 skrivet: 29 jan-09 kl 16:34 »
Det skulle kunna vara en liten parasit som brukar hålla till precis på den platsen i munnen.
Duvor kan smitta höns (via avföringen) med en sjukdom som orsakas av en parasit.

Parasiten håller till i munnen och orsakar döda celler i mun och strupe,
som kan ses som grå/svarta/gula knoppliknande knölar/utväxter i svalget..
Djuren luktar illa ur munnen.
Vad heter den lilla parasiten? Det lät så roligt med "liten parasit"... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser