Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frilandshägn  (läst 3754 gånger)

Charlotte

• -
SV: frilandshägn
« Svar #20 skrivet: 17 feb-09 kl 17:21 »
Om jag ställer frågan så här:

Har någon testat elnät för kaniner (sådana man kan se i ex Bole katalogen)?
Funkade det bra? Var det värt kostnaden?

Om jag gör ett icke flyttbart hägn igen så måste jag planera för rengöring därinne på ett smartare sätt än tidigare. Då var höjden ca 90 cm så kaninerna hade det fint, jag fick dock krypa runt därinne ;)
Jag har använt Hönsvarianten, den som är 112 cm tror jag. Jag tyckte den var prisvärd och hade inga rovdjursangrepp på kaninerna. Den låga kaninvarianten håller kanske kaninerna inne men jag la hellre på lite extra och fick något som höll rovdjuren borta också.
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lillis.

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 feb-09 kl 18:48 »
jag har sett hagar med en eltråd lågt ner på insidan för att hindra kaninerna från att gräva sig ut,hur lågt ska eltråden sitta då?

Lillis.

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 feb-09 kl 09:54 »
Jag har aldrig upplevt att gräs skulle påverka smaken. Det är ju bara "otorkat hö" :)
 Jag har haft kaniner i flytbart "Höns-elnät" med ett ganska stort flyttbart hus i. Det fungerade ganska bra. Elnätet är enkelt att flytta och höll antagligen "markgående" rovdjur borta. Nån enstaka kanin kunde råka smita nån gång men då höll de sig alldeles i närheten och var bara att fånga in.
                                       Mvh
                                    Charlotte

hade du ström på också?

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 23 feb-09 kl 10:15 »
Ja, jag hade ett vanligt elaggregat. Nätet nuddar marken på många ställen så det blev i slutändan lagom för kaniner. Om dom bara strök  emot nätet verkade dom inte känna något, däremot gnagde dom inte på det eller försökte trycka sig igenom.  Då ryggade dom litet förvånat tillbaka dom första gångerna, sen hade dom lärt sig. Utan ström har jag svårt att tro att såna nät skulle fungera.                      Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #24 skrivet: 23 feb-09 kl 11:45 »
 ???Hejsan, ha läst alla inlägg med stort intresse, för jag går också med funderingar om ett stort inhägnat till kaniner, i alla fall under sommaren. MEN hur är det gräver sig era kaniner inte ut? och eller hur mycket gräver dem överhuvudtagen? Finns det skillnad mellan olika raser?
Är mycket tacksam över alla svar.

Lillis.

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 feb-09 kl 17:09 »
Jag har använt Hönsvarianten, den som är 112 cm tror jag. Jag tyckte den var prisvärd och hade inga rovdjursangrepp på kaninerna. Den låga kaninvarianten håller kanske kaninerna inne men jag la hellre på lite extra och fick något som höll rovdjuren borta också.
                                           Mvh
                                        Charlotte

charlotte!  kan vi inte bena ut detta ordentligt,jag går och funderar på sådant elnät att flytta runt på gräsmattan. alltså 
var finns sådant elnät att köpa har du månne artikelnr mm?  vad för styrka på elagregatet?mm annat som är bra att tänka på? flera små hus till dom så dom kan gå undan och gömma sig om dom vill,skydd mot solen ,ha honor tillsammans med ungar mm .

m.v.h   lillis

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 23 feb-09 kl 22:04 »
???Hejsan, ha läst alla inlägg med stort intresse, för jag går också med funderingar om ett stort inhägnat till kaniner, i alla fall under sommaren. MEN hur är det gräver sig era kaniner inte ut? och eller hur mycket gräver dem överhuvudtagen? Finns det skillnad mellan olika raser?
Är mycket tacksam över alla svar.
Ju äldre (könsmogna) kaniner, desto mer gräver de.
De gräver hellre där det finns saker, tex ett hus eller rör, än på tom yta.
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 23 feb-09 kl 23:04 »
Ju äldre (könsmogna) kaniner, desto mer gräver de.
De gräver hellre där det finns saker, tex ett hus eller rör, än på tom yta.

Och i hörn gräver dom gärna oxå.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Anders Plogen

• -
« Svar #28 skrivet: 25 feb-09 kl 23:17 »
Appropå elnät:
Vi har använt ett sådant från Bole en säsong.

• Fungerar bra till fullvuxna lugna djur.
• En desperat könsmogen hane med honor omkring sig tar sig ut på några sekunder.
• Små ungar hoppar ut och in som de vill genom maskorna, men håller sig ändå kvar nära mamman.
• Jobbigare än man kan tro att flytta runt på. Speciellt i högt gräs som måste slås.
• Inget skydd mot rovfåglar. Vi hade en jättefågel (Berguv!?) Som tog en nästan fullvuxen belgisk jätte/fransk vädur korsning. Huvudet låg bredvid.
• Fungerar inte med snö.
• NÄTET KAN VARA FARLIGT FÖR HALVVUXNA UNGAR. När de börjar bli äventyrslystna. Vi hittade en unge en morgon intrasslad i nätet i princip död. Åtminstone totalförlamad.Ett fruktansvärt sätt att dö på. Det ligger ofta döda paddor och grodor runt nätet.

//Anders

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 26 feb-09 kl 00:01 »
Jag har använt mitt nät tre somrar. Till vuxna honor och ca 25 unghanar fram till slakt. Könsmognahanar har jag aldrig i grupp så dom får sitta i vanliga betesburar. Jag har vanliga trästolpar i hörnen för att få stadga på det hela eftersom nätets stolpar är sladdriga. Jag fick in en bra teknik så att jag kunde flytta nätet ensam, stegvis med de tjugofem unghanarna i hagen. Jag har hittills inte hittat varken tama eller vilda döda djur vid nätet.           Mvh   
Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser