Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket betalt  (läst 1673 gånger)

fjäderfän

hur mycket betalt
« skrivet: 27 jan-09 kl 21:49 »
hur mycket betalt ska man våga ta för en lösdriftplats med hö halm + skötsel??
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

dalslandsmamman

• Gäst
SV: hur mycket betalt
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 21:55 »
Här jag bor tar man ca 700-1000 kr för en sådan plats. Men det är billigt att hyra in häst här!!

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 21:58 »
ok låter billigt.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 22:06 »
men 1500/mån. tillsynen är också någonting jag tycker är viktigt att ta med. Att du tittar till hästen varje dag. Kanske slänger på täcke vid regn och snö osv. Eller är 1500 för billigt också?

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 22:09 »
1500 låter ju mer rimligt det är unghästar som dom vill ha kvar efter sommarbete så dom kan gå sommaren efter oxå.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 22:14 »
Hur brukar ni göra under sommaren tar ni betalt då? Nu är det jag som ställer frågorna på din tråd sorry!! Blir bara nyfiken!

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 22:15 »
jag tar 500kr i månaden för bete och då kollar jag hästarna en gång om dagen vatten och att staketet funkar.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #7 skrivet: 27 jan-09 kl 22:34 »
Förlåt att jag frågar men ni som hyr ut boxplatser vad tar ni för det/ månad?
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Taggis

• vänner
« Svar #8 skrivet: 27 jan-09 kl 22:47 »
Vi betalar 800:-/ mån i kallhyra där vi har dotterns häst. Då ingår korn,havre & ut-insläpp,fodrig samt att täcke tas på vb.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-09 kl 22:57 »
så här gör vi
jag betalar 500 kr i kallyra då ingår utsläpp, frukost och att de ger hästarna middag + spån varje dag

Sen släpper jag ut dem iblan och ger middag osv ifall hon som jag hyr av inte kan.

Sen har jag eget hö och foder. Jag mockar varannan dag och släpper då in dem och ger kvällsmat.

på sommaren från ca 1 maj om vädret tillåter släpper vi ut dem på bete och då kostar det inget. Vi kanske betalar en slant för vatten och el men det blir kanske 300 kr på hela sommaren

men det är billigt här

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 08:42 »
till att börja med får du räkna ut vad hö och halm faktiskt kostar dig... efter det är det lite lättare att göra en bedömning av vad som är lämplig hyra!

i mina ögon är en lösdriftsplats lika värd som en box. Arbetet blir förvisso annorlunda, vilket dock inte behöver betyda mindre...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 28 jan-09 kl 10:14 »
För en vuxen häst betalar vi 1200 kr/mån. Ingen service ingår förutom att höbalar och halmbalar ställs ut (som vi själva ströar ligghallen med). Det ingår hösilage, havre, korn, elektriskt uppvärmda vattenkoppar i hagen (flottörer) samt tillgång till box och sadelkammare. Man kan också få låna en transport vid behov. Föreningens medlemmar har själva anlagt en ridplan.

fjäderfän

« Svar #12 skrivet: 28 jan-09 kl 10:18 »
enbart höet skulle kosta 4500kr för 6 månader per häst sen kostar halmen 100kr balen. sen så ska ju jag se till dom dagligen.

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jan-09 kl 11:09 »
När jag räknar i stora hela så kostar fodret runt 170-200 e / mån här i finland..
Så 150 e eller 1500kr/ mån är inte dyrt för foder och kallösdrift..
Vet ett travstall som har inhysning tar 300e /mån .

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #14 skrivet: 28 jan-09 kl 17:07 »
Vi tar 1300 i månaden för en Frieser som vi har inhyrd,,då ingår allt....Ägaren får istället uppgift att mocka i lösdrifterna(2 st) 1-2 ggr i veckan...mvh c ;)

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 21:19 »
Jag tar 1200 för lösdriftsplats, då är det fri tillgång på hösilage och i princip helinackordering. Dvs jag sköter allt praktiskt som mockning, fodring, vattning, stängsling osv, och kollar även över hästen dagligen. Är medveten om att det är mycket billigt.
Har själv haft min unghäst helinackorderad i hingstflock på lösdrift, och betalade då 1500 kr/månaden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser