Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läderkänga  (läst 6094 gånger)

hannulan

Läderkänga
« skrivet: 26 jan-09 kl 18:02 »
Vet inte riktigt om jag hamnar i rätt del av forumet nu, men jag testar.

Jag har börjat använda ett par gamla läderkängor nu under vintern (bara läder, inget foder). Men tyvärr läcker de. Jag har fettat in de, jag har vaxat (har även värmt in vax på låg tempratur), men de läcker ändå. Främst läcker det i sömmen som håller ihop sulan och skolädret.

Finns det något tips på hur jag ska göra för att täta sömmen? Hur funkar det med tjära, kan det täta bra?

Attes matte

• Jämtland
SV: Läderkänga
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 00:11 »
Vilken känga är det? Vax har jag aldrig använt, utan bara fett. Mina Meindl-kängor har 10 år på nacken och dom är fortfarande vattentäta.

Om det är en Lundhags-känga så kan du ringa dom och fråga om råd. Dom kan kängor...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

hannulan

« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 07:39 »
Det är ett par utförspjäxor som är kanske 40 år. Jag har köpt de på myrorna. Men märket spelar ju inte så stor roll. En känga utan foder och cellgummi är det iaf.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 10:28 »
Jasså det är ett par pjäxor. Liiiite skillnad är det allt på pjäxor och kängor, men strunt samma...  ;)

Om dom är såpass gamla och har läckt sen du fick hem dom så vet jag inte vad man kan göra. Det kan ju vara så att lädret torkat så mycket att det spruckit vid sömmen. Och då tror jag inte att dom går att rädda, tyvärr.
Men ta med dom till en gammal hederlig skomakare och fråga om råd. Dom kan det där bättre än mig.  ;)

Det bästa sättet att förstöra ett par läderkängor/pjäxor är att ställa dom nära eller på ett element eller annan värmekälla när dom är blöta/fuktiga. Ett år av sån misshandel och dom är snart bortom räddning.  :(

/Sara

hannulan

« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 19:17 »
Vad är det för skillnad på pjäxor o kängor? Vad blir det med kängorna när man använder de till skidor/skridskor? Lite nyfiken.

Jag var noggrann när jag köpte de, det är ett par fina pjäxor. Kollade de nyss efter sprickor och kan inte hitta några. Sömmen är ju faktiskt hål i lädret, det är därför jag har antagit att fukten trängt in den. Jag har bara blivit blöt när jag har åkt skridskor i flera timmar på is med massor av vatten. Is med lite vatten, eller mycket vatten en kort stund funkar bra.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 11:38 »
Nu är jag inte helt hundra på att jag säger rätt här, men jag har för mig att skillnaden mellan en pjäxa och en känga är hur skon är fäst vid sulan, framförallt på den främre delen av skon. Men jag kan ha fel...  :-[  En vanlig vandringskänga som man snörar skridskor på är fortfarande en känga.  ;)
Jag förstår precis hur du menar när du skriver att du bara blir blöt vid långvarig vistelse i blöta. De hål som blir när man syr i läder sväller igen såpass bra att det blir vattentätt så länge inte lädret torkar ut. Men när lädret torkar så krymper det en aning, och då öppnas dessa hål igen, något som mig veterligen bara går att åtgärda med återfettning. Helst ska ju skon aldrig torka ut, utan ska fettas regelbundet, men har den stått i en affär så kan jag tänka mig att den inte blivit så varsamt omhändertagen...  ;)

Hur mycket fett använde du när du smorde pjäxorna? Du skulle kunna testa att gnida på ett rejält lager och sen låta skorna stå och dra i sig av fettet ett dygn. Ta såpass mycket att du blir ordentligt kladdig när du tar i dom. Massera in fettet i varenda skrymsle och var såklart extra noga vid sömmarna. Efter ett dygn torkar du av överflödet med ett papper och låter dom stå ytterligare ett dygn. Sen putsar du med en bomullstrasa (ett gammalt lakan tex) tills det blänker.
Är dom inte tät efter den behandlingen så finns det nog inte så mycket mer att göra än att låta bli att åka skridskor på blöta isar.  ;)

/Sara

Mysse

« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 12:15 »
Jag har bara blivit blöt när jag har åkt skridskor i flera timmar på is med massor av vatten.

Kan man begära att en lädersko ska hålla för det?  ???
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 15:38 »
Japp, det kan man... ;) Håller man efter och återfettar regelbundet så håller dom emot väta lika bra som en gummi-stövel. Jag har traskat genom myrar med mina kängor. /Sara

hannulan

« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 12:34 »
Jag får nog testa att fetta in de igen, jag har ju gjort det iaf ett par gånger de senaste veckorna. Som tur är kommer det inte vara så blött när jag åker skidor och det är lite mer kritiskt att vara torr om fötterna. Sen finns det ju faktiskt plastpåsar.

//Hanna

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 14:38 »
 Att köpa nya kängor med gore-tex är inte aktuellt förstår jag... ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 jan-09 kl 16:02 »
Du kan bevara mycket gamla kängor med fett, gnid in dom med fett, fossil vaselin funkar bra, men även talg. Gör det när de är inte för mycket urtorkade, men inte för blöta. TA EN SKURBORSTE FUKTAD MED VATTEN och skrubba i preussisk militär anda, och lädret vaknar till liv och håller hela ditt återstående liv.

Jag har ett par militärkängor tillverkade 1937, stal dem i lumpen 1963, och har använt dem mycket tills nyligen, då det är svårt att hitta någon som kan sula om duktigt, inget lim sydda lädersulor.

De avvaktar nu. och kan säkert fungera mycket länge till, med korrekt skötsel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 30 jan-09 kl 16:37 »
Att köpa nya kängor med gore-tex är inte aktuellt förstår jag... ;D

Nä fy för den lede! Goretex-skor borde nästan förbjudas... Föredetta svärfar köpte ett par svindyra goretex-kängor till jakten. Tre dagar in på jaktveckan var han dyngsur om ena foten efter en myr-promenad. En liten rispa i membranet räcker, sen är det visst kört som jag har förstått det rätt. Jag kommer aldrig att köpa såna där "high-tech" dojjor. Rejäla läderkängor is the shit!  ;)

/Sara

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jan-09 kl 16:51 »
Har ett par läderkängor med Gore-tex membran från Timberland! funkar kanon...och dom har fått slita riktigt ont på vandringar å kanotturer!inga problem att gå långt på myrar å i strandkanter..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 30 jan-09 kl 18:24 »
Har ett par läderkängor med Gore-tex membran från Timberland! funkar kanon...och dom har fått slita riktigt ont på vandringar å kanotturer!inga problem att gå långt på myrar å i strandkanter..

Va bra!  :)
Jag skulle ändå aldrig köpa några...  ;)

/Sara

hannulan

« Svar #14 skrivet: 30 jan-09 kl 22:45 »
Jag har faktiskt också ett par gore-tex kängor. Som jag gillar väldigt mycket. Membranet sitter ju på insidan av ytterlädret men utsidan av innerfodret så det är svårt att ha sönder det. Jag gillar de, de är sköna att vandra i. Men varför jag ska köpe ett par nya pjäxor m gore-tex och åka skridskor i när jag har ett par gamla det förstår jag inte.

Nu ska jag fetta in skorna inför morgondagens åktur.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 jan-09 kl 07:13 »
Det var bara en ide,om nu inte fettet funkar.... ;)

hannulan

« Svar #16 skrivet: 31 jan-09 kl 18:04 »
Jag tror faktiskt jag kom på varför jag blir så väldigt blöt om fötterna. Plösan på pjäxan består av tre skinnbitar, en från vänster, en från höger samt en mitt på. Om jag får väldigt mycket vatten över skorna (vilket har varit fallet på den väldigt blöta isen) så borde det ju rinna in vatten den vägen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 01 feb-09 kl 00:38 »
Var tusan åker du skridskor om du skvalpar vatten över pjäxorna?!

Men du har säkert rätt. Vattnet rinner ju verkligen ner i skon om det skvalpar upp sådär.

/Sara

hannulan

« Svar #18 skrivet: 01 feb-09 kl 19:26 »
IJag åker på helt vanliga sjöar kring Göteborg. Svårt att undvika vattnet ibland, och jag kan inte låta bli att åka heller. Det är ju så kul!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 01 feb-09 kl 23:35 »
IJag åker på helt vanliga sjöar kring Göteborg. Svårt att undvika vattnet ibland, och jag kan inte låta bli att åka heller. Det är ju så kul!

Ah... då förstår jag... Här skvalpar det ingenting när man åker skridskor kan jag lova... -22 grader här nu. Brr!

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser