Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölk? kan man må bra utan det?  (läst 5942 gånger)

torpargubbe

• Gäst
SV: mjölk? kan man må bra utan det?
« Svar #20 skrivet: 14 feb-09 kl 10:48 »
Jag använder sojamjölk och mår minst lika bra som när jag använde komjölk.  :)
T. ex. till kaffe är sojamjölk med chokladsmak särskilt gott!

upplys en oupplyst :D  soja mjölk vad är det? pris? inköpsställe? mm ? mm?  soja? var växer det ?

Skågedalen

• -
« Svar #21 skrivet: 14 feb-09 kl 11:28 »
Vad jag förstår så pastöriserar Arla sin mjölk - vilket inte är samma sak. Har för mig att man kan söka på Wapnö och läsa på deras hemsida.

Har också för mig att Arla och andra stormejerier både Pastöriserar och Homogenisering sin mjölk innan den når kundmassan.. på så sätt kan man bestämma fethallt etc.. Tror faktiskt, utan att kritisera dig, att du har missuppfatta det där och att Wapnö kanske är en av de enda som får sälja Opastöriserad mjölk...  och ohomgeniseard mjölk...

se deras sida: http://www.wapno.se/Mjolk.htm

vi löper alltid färsk, varm mjölk från bonden :)
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 14 feb-09 kl 11:36 »
Nej den mjölk som heter gammaldags är inte homonigiserad. Den är pasuriserad, och det är nästan ett måste, när det inte går att spåra kon från mjölkpaketen.
Köper du av en bonde, så visst, den behöver inte vara värmebehandlad, om du litar på kohälsan, och hygienen där.

Det är främst homonogiseringen jag inte vill ska ha gjorts med den mjölk jag använder.

Har också för mig att Arla och andra stormejerier både Pastöriserar och Homogenisering sin mjölk innan den når kundmassan.. på så sätt kan man bestämma fethallt etc.. Tror faktiskt, utan att kritisera dig, att du har missuppfatta det där och att Wapnö kanske är en av de enda som får sälja Opastöriserad mjölk...  och ohomgeniseard mjölk...

se deras sida: http://www.wapno.se/Mjolk.htm

vi löper alltid färsk, varm mjölk från bonden :)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skågedalen

• -
« Svar #23 skrivet: 15 feb-09 kl 10:19 »
jag tror vi pratar runt varandra.. jag fattade som att du sa att den mjölk du köpte var en av dom enda i sverige som var "Homogeniserad (stavning)" men jag tror det fattades ett O framför :)

Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

motroten

« Svar #24 skrivet: 15 feb-09 kl 15:05 »
Det finns en läskig tarmbakterie, EHEC / STEC (benämns hos djur som VTEC), som kor och andra idisslare kan bära och som går över i mjölken, och om mjölken inte pastöriseras, så smittas även människan. EHEC är framförallt farlig för barn och gamla, det sker dödsfall då och då, 2005 (tror jag det var) var det en 2-åring som dog i Sverige. Smittan överförs förutom via opastöriserad mjölk, även via saliv och avföring. Det är därför det är så viktigt numera med att barn som klappat idisslare, tvättar noga sina händer efteråt.
Symptomen är magkramper och blodiga diarréer. Med tanke på detta så är pastöriserad mjölk att föredra tycker jag. Dock ej homogeniserad, eftersom det tycks klägga igen blodådrorna enligt studier.

Helt Normal

« Svar #25 skrivet: 24 feb-09 kl 12:04 »
upplys en oupplyst :D  soja mjölk vad är det? pris? inköpsställe? mm ? mm?  soja? var växer det ?

Sojamjölk finns överallt i livsmedelsaffärer, åtminstone här i Finland, men förmodligen också i Sverige. (Sojan skeppas långt ifrån, men det har forskats att sojan ändå har lägre MIPS än mjölk.)
Alpro-soya är det vanligaste produktmärket. Alpro-soyas hemsida med en massa information: http://www.alprosoya.se/

motroten

« Svar #26 skrivet: 02 mar-09 kl 10:48 »
Det finns ju kalciumberikad havremjölk också, om man vill köpa svenskodlat och tillverkat. Ett annat gott alternativ är rismjölk, men då har vi ju det här med långväga transporter igen, som vi helst vill undvika. Min erfarenhet är att alternativmjölken passar till gröt, flingor och te, men i kaffet skär sig sojamjölken och de andra två smakar inget vidare...Nä i kaffet är allt komjölk godast! Och den lilla mängden är knappast någon belastning för kroppen, enligt min tro. (För ska man lyssna till en av alla otaliga rapporter om komjölkens skadliga inverkan på vuxna människor, så ökar bröstcancerrisken om kvinnor dricker mer än en dl om dagen.)

Helt Normal

« Svar #27 skrivet: 02 mar-09 kl 11:01 »
Med ris är det ju inte bara transporten som är problemet, det blir hemska kolekvivalentmängder (metan) redan på odlingsskiftet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser