Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavelsolycka  (läst 14876 gånger)

mymlan

• Skåne
SV: Inavelsolycka
« Svar #40 skrivet: 16 mar-09 kl 13:02 »
Kimma: Kan man inte anmäla din veterinär på något sätt? Eller skriva en insändare i tidningen och smutskasta fanskapet?//my

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #41 skrivet: 18 mar-09 kl 13:19 »
Kimma: Kan man inte anmäla din veterinär på något sätt? Eller skriva en insändare i tidningen och smutskasta fanskapet?//my

Hade man kanske kunnat göra då, men jag var i för mycket chock och det är över 10 år sen nu så..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #42 skrivet: 19 mar-09 kl 10:07 »

Här hittade jag något kallat "twisty cats".
Kan det vara sådana hon menade? (kängurukatter)

http://video.google.co.uk/videosearch?um=1&hl=en&q=twisty+cats&ndsp=21&ie=UTF-8&ei=XzeYSf3aCYKm0AXUjcW8Ag&sa=X&oi=video_result_group&resnum=8&ct=title#

Då verkar det vara en förekommande defekt och altså inget som skulle bero på inavel (missbildningar dyker normalt inte upp ens vid inavel).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
Det finns ett alternativ till...
« Svar #43 skrivet: 19 mar-09 kl 21:48 »
Det finns ett annat sätt som inte är helt ovanligt i hundvärlden. Para katthonan med en hane som du vill ha ungar efter. Låt graviditeten gå igenom hela vägen och DNA-testa sedan kullen. Jag vet dock inte vad det kostar..
Jag anser personligen att de inavlade kattungarna ska avlivas. Sedan kan man behålla de ungarna som är genomtänkta.

Silverwolf

« Svar #44 skrivet: 21 mar-09 kl 12:09 »
Då verkar det vara en förekommande defekt och altså inget som skulle bero på inavel (missbildningar dyker normalt inte upp ens vid inavel).

Det beror nog på hur man definierar "beror"...
Defekterna/missbildningarna/dragen (vad man nu behagar kalla dem) är genetiska. Otur i det genetiska lotteriet kan alla ha oavsett inavel eller härkomst...
Men inaveln kommer in i bilden eftersom de flesta generna som styr dessa drag verkar vara recessiva. Det betyder att chanserna att de dyker upp ökar markant ju större inavelsgrad man har. (Ännu mer om man medvetet avlar på just de dragen.) Sen så är det ju en stoor gråzon var gränsen mellan ett"defekt" och bara annorlunda drag går...
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 06 apr-09 kl 14:31 »
Nyligen handlade uppdrag granskning om kusingifte. Det blir en högre andel barn med svåra, ovanliga sjukdomar och missbildningar om föräldrarna är kusiner. Det är just för den genetiska risken.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vurre

« Svar #46 skrivet: 06 apr-09 kl 21:38 »
Ha! Det ska jag tala om för några gifta kusiner!
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 5 användare (1 dolda)
jogge, gotthard, Adels, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser