Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner och höns???  (läst 4299 gånger)

LEK

  • Inlägg: 187
Kaniner och höns???
« skrivet: 18 okt-05 kl 11:51 »
Jag har en dotter vars högsta önskan är en kanin. Pga allergi i familjen kan vi inte ha en kanin inne. Nu har jag för mig att jag läst här om att det går att ha kaniner i hönshuset ??? Stämmer det? Menas det isf att kaninen har en egen bur i hönshuset eller kan den gå lös bland hönsen? Vore glad för svar från någon som vet o min dotter vore ÖVERLYCKLIG ;)

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #1 skrivet: 18 okt-05 kl 15:47 »
Jag har av och till haft kaniner i mitt hönshus och det har funkat bra. De har sprungit lösa där och haft fri tillgång till hönsgården.
Du får tänka på att städa ofta så det inte blir för dammigt för då tar kaninernas luftrör skada.
En sak till. Det är numera inte tillåtet att ha en ensam kanin. De bör vara två, antingen två honor eller en kastrerad hane och en hona.
Lycka till.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Kaniner och höns???
« Svar #2 skrivet: 18 okt-05 kl 18:42 »

En sak till. Det är numera inte tillåtet att ha en ensam kanin. De bör vara två, antingen två honor eller en kastrerad hane och en hona.
Lycka till.

Gäller det alla nu ? Tidigare  var det uppfödare det gällde.
Man måste inte ha två kaniner tillsammans om de inte kan vara sams. Ingen regel utan undantag.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #3 skrivet: 18 okt-05 kl 19:06 »
Ja det gäller alla och samma för både kaniner och marsvin.
Om de inte kommer sams får man ha dem i separata burar bredvid varann för då har de i alla fall sällskap av varann eller kontakta affären eller uppfödaren och byta så man får två individer som trivs ihop.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

LEK

  • Inlägg: 187
Re:Kaniner och höns???
« Svar #4 skrivet: 19 okt-05 kl 10:18 »
Tack för svaren :D
Undrar bara  om hönsen alltid accepterar kaniner? Behöver man inte vara orolig för att hönsen ska vara elaka mot kaninerna?

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Kaniner och höns???
« Svar #5 skrivet: 19 okt-05 kl 14:49 »
Hej!
Det är inte säkert att hönorna uppsakttar kaninsällsakap. En av mina hönor attackerade en av kaninerna, eftersom hon tyckte att kaninen hade en fin fin värpplats. :-)

Annars är ju Kaniner väldigt tacksamma djur eftersom de faktiskt går att ha utomhus hela året!

Två av våra kaniner bor en litet utrymme angränsat till hönornas rum i stallet, det är tacksam eftersom de äter så lika mat och har lika behov!

Mamma-Anna


Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #6 skrivet: 19 okt-05 kl 14:57 »
Mna Brahmahönor (som ivanliga fall är mkt vänliga ) gillade inte Kanin besök i sina värpreden....
Brahmorna är så tunga, så jag har redena på golvet.. kaninerna tyckte det var "guld" att sova där, Hönorna var inte nådiga mot dem där... !
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #7 skrivet: 19 okt-05 kl 17:29 »
I mitt hönshus är det snarare kaninerna som varit de som bestämt. Kaninhanen har ibland jagat iväg tuppen från hönorna, precis som om han har själv velat bli flockledare.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Kaniner och höns???
« Svar #8 skrivet: 24 okt-05 kl 12:02 »
Besökte en uppfödare/utställare som hade kaniner tillsammans i en spilta. Tyckte det såg rart ut men blev  upplyst om att "skenet bedrog" eftersom de egentligen inte trivdes tillsammans och att dagliga slagsmål hörde till ???
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #9 skrivet: 24 okt-05 kl 20:26 »
Jasså? Jag har haft kaninhonor tillsammans i box i många år och alla individer har inte gått att ha ihop men i allmänhet har det funkat bra. De har fött sina ungar i varsitt bo och ibland har två honor valt att dela på boet. Då ungarna kommit ut på golvet har alla honor diat alla ungar.

Får man två honor som slåss måste man sortera bort den ena för har de börjat bråka så fortsätter de tyvärr. Det sättet att hålla kaniner på kräver mycket lyhördhet och beslutsamhet men då man lyckats hitta individer som trivs tillsammans är det ett väldigt bra sätt att ha dem på. Just nu har jag tre honor tillsammans i en box och det funkar helt problemfritt. I en annan box bor en gammal hona med en kastrerad hane + en okastrerad ung hane och även det funkar utan problem. Däremot gick det inte alls att ha någon av dem tillsammans med min andra unga hane.  Den gamla honan bodde förut med en annan hona och de var alltid ihop och trivdes fantastiskt bra tillsammans. Då den andra honan dog blev hon så ledsen och stillsam men nu är hon alltså glad igen och tycker bra om sällskapet med de två kaninkillarna. Det gick dock inte att sätta in henne till de tre honorna för där funkade det inte alls.
- Man måste alltså trixa och fixa tills man hittar individer som trivs ihop. De är olika personligheter.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Kaniner och höns???
« Svar #10 skrivet: 25 okt-05 kl 07:01 »
Det finns väl ingen lag som säger att man måste ha 2 kaniner ihop.Det är väll bara rekomdationer,så har jag fattat det/Anna.D

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kaniner och höns???
« Svar #11 skrivet: 25 okt-05 kl 18:50 »
 Det rekommenderas så i Djurskyddslagen.
 Men inte är det någon lag....
 Jag har vuxna "pensionerade" angorahonor i en stor box med krypin i (något som möjligtvis liknar det sätt kaninerna lever på i det vilda). Angorakaniner är dessutom för det allra mesta väldigt lugna nästan lite "sävliga" kaniner.
 Kaninerna lever INTE i flockar utan i kolonier där var och en har sin egen bohåla. Att sätta ihop vuxna kaniner som inte känner varandra i en bur för "parhållning" är nog något bara Djurskyddsmyndigheten kan fundera ut... ;)
                   Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #12 skrivet: 26 okt-05 kl 13:00 »
Hmm, ja inte för att jag ser någon skillnad på koloni och flock. Det är ju synonymt = samma sak bara med olika beteckningar på en grupp sammanlevande djur.

Nej att sätta ihop främmande vuxna djur är nästan alltid misslyckat och det var säkert inte det som menades heller.

Jaghar ju just nu 3 hönor ihop men som mest var de 14 och det fungerade efter lite temperamentssortering. Jag har haft New Zeeland, Gotlandskanin, dvärgvädur och div. blandraskaniner och ingen av dessa har varit vare sig lugn eller sävlig utan livliga och energiska djur.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Kaniner och höns???
« Svar #13 skrivet: 26 okt-05 kl 18:18 »
 Jag skiljer på koloni och flockdjur, men det kan mycket väl vara fel....
 Ett kolonidjur drar nytta av "sammanboendet" spanar in faror tillsammans osv, men har en egen bohåla som den vill ha i fred. Medan flockdjuren samlar ihop sig hur som helst, sover ihop osv osv.
 Djurskyddsmyndigheten tycker att man kan/ska tränga ihop två mindre kaniner på en yta av 0,5 kvadratmeter.
Var kan den ranglägre kaninen söka skydd och ta sig undan från den högre om den skulle behöva det?
 Kaniner i box kan fungera bra, men jag tycker det är dumt med rekommendationer för parhållning i utrymmen som enligt mig är alldeles för små...
Och att "Sambokaniner" helt plötsligt kan bli osams efter lång tid ihop (en hona kan tex bli väldigt vresig under en brunst) och skada varandra väldigt illa, det är i alla fall erfarenheter jag har hört från flera "Grupphållare" av kaniner.
                          Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 26 okt-05 kl 18:24 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaniner och höns???
« Svar #14 skrivet: 27 okt-05 kl 09:18 »
Jag skiljer på koloni och flockdjur, men det kan mycket väl vara fel....
 Ett kolonidjur drar nytta av "sammanboendet" spanar in faror tillsammans osv, men har en egen bohåla som den vill ha i fred. Medan flockdjuren samlar ihop sig hur som helst, sover ihop osv osv.
 Djurskyddsmyndigheten tycker att man kan/ska tränga ihop två mindre kaniner på en yta av 0,5 kvadratmeter.

Och att "Sambokaniner" helt plötsligt kan bli osams efter lång tid ihop (en hona kan tex bli väldigt vresig under en brunst) och skada varandra väldigt illa, det är i alla fall erfarenheter jag har hört från flera "Grupphållare" av kaniner.
Jag vill nog definiera uttycken på detta sätt: En koloni är området där en flock individer bor = där de har sina bon. Det finns även flockdjur som inte har bon, men det är inte dem vi pratar om nu. Kolonin är alltså deras boområde medan de själva utgör en flock. Ordlistan förklarar ordet koloni: " ett särskilt område där individer bor tillsammans" och " mer eller mindre fast enhet som bildas av individer". och ordet flock förklaras så här: "Grupp varelser sammahållen av framför allt instinkter" - detta gäller alltså både de djur du kallar kolonidjur och de du benämner flockdjur. Det är alltså samma sak och beteendena är också lika: Om vi tar t.ex. höns, som anses vara typiska flockdjur, så drar de också nytta av mängden djur i flocken, de hjälps åt att spana efter rovdjur och varje höna lägger sig i ett eget rede då hon ska värpa eller ruva. Detta rede vill hon också ha i fred. Däremot sover de ihop men det gör mina kaniner också så det är inte någon skillnad alls. Dessutom händer det lite då och då att två kaninhonor väljer att lägga sina ungar i samma bo och utöva gemensam vårdnad om sina små, precis som hönor kan göra...

Detta med kaninhonor som plötsligt kan skada varann håller jag delvis med om MEN de blir inte aggressiva bara ändå, utan anledning, jag anser alltså inte brunst vara en anledning. Det finns däremot många temperamentsmässigt dåliga individer vilka har en onormalt låg stresströskel som gör dem aggressiva och bitska. Dessa djur anser jag inte borde användas till avel alls, de är inte heller trevliga som sällskapsdjur och de mår inte bra eftersom de har ett ständigt adrenalinpåslag.
Även temperamentsmässigt bra individer blir  dock aggressiva vid stress (för starkt ljus, trångboddhet, nya djur, hane boende i direkt anslutning till honorna m.m.) för då funkar inte det vanliga kroppspråket och rangordningen. Ingen av dessa omständigheter tycker jag ska finnas inom en kaninflock. En lugnande faktor och ett sätt att likna det naturliga förhållandet är även att ha en kastrerad hane som flockledare. Hans uppgifter är då fullt jämförbara med en ledartupps: Han håller vakt (vilket sänker adrenalinhalten hos övriga flockmedlemmar då de inte själva behöver vakta), undersöker och godkänner bon, utser ledarhonan och upprätthåller rangordningen.
Av ägaren kräver denna kaninhållning i grupp ett par insatser: Tillgodose kaninernas behov av stora utrymmen (minst 1 kvm. per kanin) och att avlägsna störande individer som inte passar in i flocken. Jag har haft uppfödning av kaniner på detta sätt i 9 år och hävdar alltså att med mentalt bra individer som trivs ihop är det ett utmärkt och naturligt sätt att hålla kaniner på.

Angående detta med aggressivitetens vara eller icke vara - om det är en naturlig del av beteendet eller ej:
Tänk er själva hur det går till ute i naturen - kaniner, precis som höns och många andra flockdjur, är bytesdjur och deras enda försvar mot predatorer är att "försvinna" i mängden djur i flocken vid ett anfall.
- Hur skulle det gå om de börjar skada varann inom flocken!? Jo, blodlukt uppstår och vad händer då? jo, blodlukten visar vägen till deras koloni för rovdjur! Vilken blir då konsekvenserna av detta jo, det skulle medföra självmord på hela den flocken och så dumma är inte djur med alla instinkter i behåll!


« Senast ändrad: 27 okt-05 kl 17:36 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 6 användare
Tur-Johan, Vildmarksmannen, bjurn, Sundance, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser