Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smakar KRAV mjök annorlunda än konventionell?  (läst 2247 gånger)

svanhild

Smakar KRAV mjök annorlunda än konventionell?
« skrivet: 23 jan-09 kl 20:44 »
Har börjat jobba på en KRAV gård o har en liten undran... inbillar sambon o jag oss att det smakar annorlunda om mjölken eller ÄR det så? Det smakar massa mer på nåt vis inte så "blaskigt" som den mjölken från min förra gårds kossor...! OM det är så vad är det som gör skillnaden?

ulfg

SV: Smakar KRAV mjök annorlunda än konventionell?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-09 kl 20:53 »
Jag köper det mesta Kravmärkt inklusive mjölk. Jag har aldrig känt några större skillnader mot konventionellt odlat eller uppfött. Jag köper inte Kravmärkt för någon smaks skull utan för att jag hoppas och tror att djuren och jorden har det bättre med Kravodlat. Jag tror därmed inte på att Kravmjölk smakar bättre på något vis än vanlig mjölk. Men jag vet att korna har det bättre och det är det jag betalar mer för.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

soleskog

« Svar #2 skrivet: 23 jan-09 kl 21:18 »
Nja, frågan är om det inte är skillnad i fett- eller proteinhalt du känner? Den kan ju variera en hel del mellan gårdar, och det visade ju sig att KRAV-kor inte nödvändigtvis fick högre fetthalt p g a mer grovfoder som man trott, utan t o m tvärtom (förmodligen beroende på klövern). Däremot ger ju lägre avkastning oftast högre halter.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 23 jan-09 kl 21:47 »
Den största skillnad jag märker är att KRAV-mjölken håller sig bättre. Dels brukar tiden mellan förpackningsdatum och bästföredatum vara 2-3 dagar längre för KRAV-mjölk än för vanlig, och dels klarar sig KRAV-mjölken bättre efter bästföredatum.

En gissning: de KRAV-godkända gårdarna är ju oftast mer välskötta på alla sätt än andra, och det slår säkert också igenom på hygienen i mjölkrummet osv.

8890

« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 10:49 »
Har studerat den här frågan lite och kom fram till att den stora skilnaden på kravgårdae och andra är att dom är småskaliga.
Kan det vara så att den mänskliga omsorgen på kravgårdar känns i smaken??
Undatag finns givetvis på alla typer av gårdar men jag vill gärna tro att när jag köper krav mjölk bidrar jag till att kossorna får en bättre behandling jag får mindre skadliga ämnen i magen.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 11:59 »
Jag köper mjölk från samma gård året runt, och smaken skiftar, ibland kan den smaka olika vecka till vecka.
snus? vad är priset på en pris?

Italman

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 12:07 »
Jag tycker inte mjölken smakar annorlunda, dricker både KRAV-mjölk och "vanlig".
Somliga går i trasiga skor, andra går barfota.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-09 kl 13:09 »
Har druckit kravmjölk under lika många år som det funnits i affären och från olika mejerier och visst tusan smakar kravmjölken bättre (mer mjölksmak) än "vanlig" mjölk. Eftersom kravmjölken emellanåt är slutsåld så tvingas man att köpa vanlig och det är främst DÅ man märker skillnaden.
"Smakskillnaden sitter i huvudet" kanske nån säger, men även de i hushållet som inte ser att det inte står KRAV på mjölkpaketen reagerar på att mjölken smakar annorlunda, mer vattnigt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jan-09 kl 18:40 »

En gissning: de KRAV-godkända gårdarna är ju oftast mer välskötta på alla sätt än andra, och det slår säkert också igenom på hygienen i mjölkrummet osv.

DET tror jag är en skröna, har hört både rådgivare och mjölkbilschaufförrer som hävdar att det relativt ofta är precis tvärtom faktiskt.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 24 jan-09 kl 18:47 »
 Jag känner ingen skillnad på KRAV-mjölk eller "vanlig".
Godast är mjölk direkt ur tanken (synd att det blir så sällan man får tillfälle att dricka sån nu för tiden).
 KRAV behöver varken vara mer småskaligt eller mer hygieniskt än konventionellt...
                                                Mvh
                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 24 jan-09 kl 18:51 »

Godast är mjölk direkt ur tanken (synd att det blir så sällan man får tillfälle att dricka sån nu för tiden).

Välkommen med din kruka om du har vägarna förbi !! :)

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-09 kl 18:52 »

KRAV behöver varken vara mer småskaligt eller mer hygieniskt än konventionellt...

Exakt min tanke.

soleskog

« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 19:14 »
Att det skulle vara någon skillnad på hygien får jag också dementera, även om det ju vore bra om det vore så. Förklaringen, om det finns någon, ligger nog i utfodringen. Mer grovfoder, och delvis andra råvaror i kraftfodret, t ex. Soja äter konventionella kor generellt mer av. Att mjölk tar smak av olika foder är allmänt känt, och för en finsmakare kanske man kan känna skillnad på KRAV och eko.   
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 jan-09 kl 12:40 »
Kan inte märka nån skillnad i smak. För mej är det viktigt att mjölken inte är homonigiserad. Jag skulle inte bli förvånad om en undersökning av mjölken visade att den är något nyttigare, naturligare foder och mindre stress torde ha någon betydelse.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #14 skrivet: 25 jan-09 kl 17:10 »
                                                Mvh
                                               Charlotte

Kunde inte sagt det bättre själv. :)

ulfg

« Svar #15 skrivet: 25 jan-09 kl 21:21 »
Var på studiebesök hos en bonde. Han hade 200 kor och där var det rent och fint i lösdriftsstall med robotmjölkning. Min granne har 20 uppbundna kor och där är det gammalt, nerslitet och smutsigt. Bägge är Kravmjölkbönder.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 26 jan-09 kl 18:43 »
Dels brukar tiden mellan förpackningsdatum och bästföredatum vara 2-3 dagar längre för KRAV-mjölk än för vanlig, och dels klarar sig KRAV-mjölken bättre efter bästföredatum.

Nej så är det inte  ;D svaret är att:

KRAV mjölken är pastöriserad vid en högre temperatur än "vanlig" mjölk och hållbarheten blir då längre vid obruten förpackning.
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 01:21 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 26 jan-09 kl 23:08 »
Och då kan man ju fråga sig varför KRAV-mjölken skulle pastöriseras vid en högre temperatur? För övrigt leder väl all pastörisering vid högre temp än den "vanliga" till att mjölken smakar kokt, och det märker man ju inte en tillstymmelse av på vanlig KRAV-mjölk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser