Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lång näbb -vad göra  (läst 5427 gånger)

Max matte

Lång näbb -vad göra
« skrivet: 22 jan-09 kl 23:25 »
jag har lite olika sorters hönor, bland annat två dvärg-cochin. Den ena har fått ganska lång "övernäbb", den hänger liksom ner lite över underdelen. Antar att man kan klippa näbben och jag undrar om det är någon som har gjort det och har tips på vad man ska tänka på. Har inte sett detta på någon höna på de 7 år jag har haft höns.

Kan man ge dem något liknande de snäckskal som man ger undulater för att slipa näbben på?

Tilläggas bör att efter alla räv- och hökproblem har jag denna vinter ingen utegång för hönsen och jag har aldrig haft så lugna och välmående hönor med jättefina fjädrar som nu när de inte går ut. Men de får torkade nässlor och hushållsrester förutom hönsmaten. Nu har jag läst i en annan tråd att de gillar granris så det ska det bli till helgen!
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Lång näbb -vad göra
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 23:40 »
Ta en klotång.. eller nageltång..eller liten sax.. var försiktig o ta lite i taget för att inte spräcka näbben..
Verkar som det inte har nån betydelse om de har nåt att slipa på.. tror det är mer genetiskt med långvuxna näbbar..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-09 kl 06:59 »
 Är de leda och inte har nåt att picka efter kan de nog utveckla det också.
Släng torkad majs i ströet så de har nåt att leta efter, då krafsar de och pickar så använder de både näbb och klor.

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 16:06 »
jag har lite olika sorters hönor, bland annat två dvärg-cochin. Den ena har fått ganska lång "övernäbb", den hänger liksom ner lite över underdelen.
Antar att man kan klippa näbben och jag undrar om det är någon som har gjort det och har tips på vad man ska tänka på.

Har du läst den tidigare tråden om "Långa näbbar" ?
Där kan det finnas bra tips.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=23981.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 17:57 »
Är de leda och inte har nåt att picka efter kan de nog utveckla det också.
Släng torkad majs i ströet så de har nåt att leta efter, då krafsar de och pickar så använder de både näbb och klor.

Vi har en höna som borde klippas, men jag tar tacksamt emot torra majskornstipset. Vi har fyra hundar som klipps varje vecka och måste erkänna att jag hade hoppats att slippa klippa även hönsen!!! // I-K

Ps. men vi hasr 25 kg närproducerad majs  som ingen ser ut att vilja ha. Ds
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 19:08 »
Fråga, hur lång är en lång näbb? Är den här näbben för lång?

Gullan, Dvärgkochinhöna

Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser