Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får man ta nedfallna träd?  (läst 63020 gånger)

Beuty

• Småland
SV: får man ta nedfallna träd?
« Svar #220 skrivet: 14 jan-10 kl 21:19 »
Nej, jag har inte tänkt bryta upp asfalten(frågade bara vad som skulle hända), och jag vill förståss oxå ha en väg. Men jag äger marken där vägen går fram, och det jag pekade på att det kan finnas olika inskränkningar i äganderätten.
När vägen en gång drogs om, fick man ju ta mark i anspråk, och i detta fallet blev det servitut, istället för avstyckning. Detta tycker jag inte är fel, för drar man om vägen av någon anledning i framtiden behöver man bara upphäva servitutet.

Många vägar går marginellt in på tomter, utan att det är formellt reglerat. Varje gång vägen omasfalteras kan det hända att den blir lite bredare efter hand. Finns en del exempel på detta här, men de drabbade har inte bråkat om det.

Okej tack för förklaringen : )
Det har jag också nämnt några gånger och som
jag sagt så kan man inte ta upp alla saker som kan vara omständigheter. Man får hålla sig till det som gäller dom flesta. Men vissa saker vet man med bestämdhet. Som Qiz sa: När jag säger tro mig så menar jag TRO MIG!!!! :)

/Beuty

« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 21:21 av Beuty »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #221 skrivet: 15 jan-10 kl 13:43 »
Det finns en del personer som även idag lever under krisliknande situationer. Personer som hamnat utanför trygghetssamhället av olika anledningar. De fanns förr också och hölls vid liv mer med kringboendes välvilja än av samhällsinsatser.
Fram till sjuttiotalet tillhörde det vanligt folkvett att dela med sig av sitt eventuella överflöd. Som barn har jag själv ofta gått med diverse gåvor från mor och far till ett par gamlingar som levde i vad som idag skulle kallas materiellt armod. Bland annat bars en hel del torr brännved dit. Vi var inte släkt eller närmare bekanta.

God bless you, Gammelsur! Må din generositet och omtanke stråla tillbaks till dig!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

bo_i_dala

« Svar #222 skrivet: 17 jan-10 kl 12:58 »
Hej!
Tråden verkar "spåra iväg" ;D

Om man lämnar sin vedbod öppen för behövande är behjärtansvärt och medmänskligt, detta får inte jämställas ned att ta träd i skogen (utan att ha markägarens tillstånd!)
mvh

hayproducer

• Jämtland
« Svar #223 skrivet: 25 jun-12 kl 02:56 »
Hej!
Tråden verkar "spåra iväg" ;D

Om man lämnar sin vedbod öppen för behövande är behjärtansvärt och medmänskligt, detta får inte jämställas ned att ta träd i skogen (utan att ha markägarens tillstånd!)
mvh

Hur gick det med den torra träpinnen??  är lagen ändrad eller står där fortfarande att man inte får ta levande kvistar?  Det står ingenstans om  att man inte får ta döda träd eller kvistar!

Hur länge är ett vindfälle ett vindfälle? 1 år 2 år eller för alltid?

Ett nytt vindfälle av tall kan vara värt flera tusen kronor, och den kan  trots att den har blåst ikull leva i flera år till, dock troligen insektsskadad.

Lagen hänvisar till levade träd och kvistar, efter 3 år så är vindfället ett dött träd och inget vinfälle.

Skogvårdslagens rekomendationer var i vart fall tidigare att vinfällen skulle snarast tas om hand om inte det var frågan om ett fåtal, under 4-5m3/ha om jag minns rätt.

Idag finns måmga miljönissar som med all rätt värnar om de små krypen i våra marker, men det finns även fruktansvärt många m3 skog som har blåst ner och som inte bolagen eller vanliga skogsägare vill ta hand om.

Tog själv hand om 300m3fub vindfällen på bolagets mark, givetvis med tillstånd, men många var insektsskadade och näst intill obrukbar frånsett då ved eller flisning.

Skulle jag skämmas för att på en avverkningsplats hämta ett fång grankvistar som skydd för blomsterrabatten? nää alldrig i livet.

Tror tamejtusan att jag ska ut i skogen och leta döda träd, där finns miljoners miljoners, och med tanke på att 80% av sveriges befolkning bor nuförtiden i storstan så är det nog av ringa ekonomisk betydelse o:)

Lycka till med grankvisten! eller var det den torra tallpinnen??

trädman

« Svar #224 skrivet: 15 jul-12 kl 16:42 »
Det finns ingen lagstadgad rätt att ta döda träd eller grenar. 8 kap. 1§ gäller rimligen även i skogen, eftersom det innebär ekonomisk skada för markägaren om någon tar vindfällen, döda träd osv. Det som sägs i 12 kap. 2§ är att den som olovligen tar det som där är uppräknat ska dömmas mildare - till åverkan, om brottet är ringa. Där ingår bland annat "...eller annat sådant, som ej är berett till bruk" vilket torde innefatta det mesta som finns i skogen. Är brotet inte ringa är det stöld eller möjligen snatteri. Det anses dock ingå i allemannsrätten att ta döda grenar/kvistar för att exempelvis göra upp eld när man vistas i skog och mark.

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

8 kap. 11 § Tager någon i skog eller mark olovligen sådant som avses i 12 kap. 2 § andra stycket och är ej brottet enligt vad där sägs att anse som åverkan, skall vad i detta kapitel är stadgat angående tillgrepp äga tillämpning.
    Gör någon intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta, eller skiljer någon obehörigen annan från besittning av fastighet eller del därav, skall vad i 8 och 9 §§ sägs om egenmäktigt förfarande eller självtäkt äga tillämpning.

12 kap. 2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för åverkan dömas till böter.
    Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Hur gick det med den torra träpinnen??  är lagen ändrad eller står där fortfarande att man inte får ta levande kvistar?  Det står ingenstans om  att man inte får ta döda träd eller kvistar!

Hur länge är ett vindfälle ett vindfälle? 1 år 2 år eller för alltid?

Ett nytt vindfälle av tall kan vara värt flera tusen kronor, och den kan  trots att den har blåst ikull leva i flera år till, dock troligen insektsskadad.

Lagen hänvisar till levade träd och kvistar, efter 3 år så är vindfället ett dött träd och inget vinfälle.

Skogvårdslagens rekomendationer var i vart fall tidigare att vinfällen skulle snarast tas om hand om inte det var frågan om ett fåtal, under 4-5m3/ha om jag minns rätt.

Idag finns måmga miljönissar som med all rätt värnar om de små krypen i våra marker, men det finns även fruktansvärt många m3 skog som har blåst ner och som inte bolagen eller vanliga skogsägare vill ta hand om.

Tog själv hand om 300m3fub vindfällen på bolagets mark, givetvis med tillstånd, men många var insektsskadade och näst intill obrukbar frånsett då ved eller flisning.

Skulle jag skämmas för att på en avverkningsplats hämta ett fång grankvistar som skydd för blomsterrabatten? nää alldrig i livet.

Tror tamejtusan att jag ska ut i skogen och leta döda träd, där finns miljoners miljoners, och med tanke på att 80% av sveriges befolkning bor nuförtiden i storstan så är det nog av ringa ekonomisk betydelse o:)

Lycka till med grankvisten! eller var det den torra tallpinnen??

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #225 skrivet: 15 jul-12 kl 21:46 »

Förvånas över att hitta nedsättande uttryck som "miljönissar" på det här forumet. En "nisse" uppfattar jag som någon liten udda och icke rationell filur som pysslar på i största allmänhet utan att riktigt förstå några större sammanhang.

Är själv ytterst rädd om krypen :-* i mina döda träd som står och ligger i skugga och i ljus, torrt och fuktigt och är av olika sorter och ingen är välkommen att komma hit och "städa"!

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser