Visst så hade jag gjort, och jag har gjort det själv flera gånger. Ta med fem kedjor och ett någorlunda kraftigt motorsåg.Kapa till den längd du behöver ha och inte mer, såga på plats block som går att kasa till släpen, och skiva sedan upp planken hemma.
Såga upp dem på plats med timmerjigg och frakta planka för planka.
Ek projektet verkar intresant man kan klyva upp den med yxa och kilar till lätthanerligare bitar för att sedan frakta den i vattnet, ek skall flyta men den ligger kanske lite djupt och tar i botten om det är väldigt grunt. Lycka till med projektet
Den är väll 40-50cm i brösthöjd, inte väldigt stor och så finns det ju en del gren också. Men det vore lagom att ta småbitar av till ett och annathttp://www.baalzamon.se/ek.jpg
Precis rätt sätt att fälla ett besvärligt träd Är det Castor som varit framme?
Ett odjur är vad det är
Men rätt okej i en gryta. Rökta är dom också helt okej.
Pälsen är rätt fin också. Det finns en plats för bävrar också
Jag har noterat att det som skördarförarna lämnar som naturvårdshänsyn kommer sedan olika vedgubbar och "städar" bort. Även om skogsägaren är PFSC-certifierad. Äldre skogsägare som lejt bort förvaltningen av sin skog är lätta offer för dessa vedeldare som ju bara ska "städa lite" och "göra fint efter skogsmaskinerna".
Vi hyrde tidigare ut till tyska turister där några tolkade allemansrätten till just en rättighet att ta för sig av både nedfallna och växande träd. Då jag ifrågasatte deras hämtning av bl.a. en grov vindfälld fura och deras fällning av en medelgrov björk så hänvisade de till att det inte fanns något uttryckligt FÖRBUD i sedvänjerätten att fälla etc. Däremot berättade de att de var väl medvetna om att de inte fick bryta grenar av växande träd .De fick betala 500 kr till markägaren för furan och björken (detta var för ca 15 år sedan), pengar som markägaren välvilligt delade med sig av till mig