Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får man ta nedfallna träd?  (läst 63138 gånger)

sixten76

• Gäst
får man ta nedfallna träd?
« skrivet: 22 jan-09 kl 12:58 »
 Jag hör ofta att folk hämtar nedfalna träd i skogen och eldar med hemma.

Kan man göra det , måste man fråga ägaren först, kan ägare ta betalt för nedfallna träd ?

Weasel

• Skåne
SV: får man ta nedfallna träd?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 12:59 »
Vet inte vad som gäller, men jag skulle då inte bli glad om någon hämtade döda träd i min skog! Hoppas verkligen inte det är lagligt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 13:01 »
  kan ägare ta betalt för nedfallna träd ?

Så klart, lika väl som att du inte kan gå och hämta någons bil, bara för att den inte är körbar....
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 13:12 »
Nej, gör inte det för guds skull! Nedfallna träd är för sjutton inte utan värde!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 14:58 »
Torra pinnar (döda) får du ta enligt allemansrätten.
Glöm det med träd - du får rejält med skit för det!

ES

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 22 jan-09 kl 17:17 »
Men var går gränsen egentligen? Får man ta något som är två meter långt och 2-4 cm i diameter? Om man hittar en nerfallen björk får man ta ett par grenar?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 22 jan-09 kl 17:33 »
Varför inte fråga markägaren?

Dom kanske är gratis om man frågar....  (eller iaf. billiga?)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 22 jan-09 kl 22:52 »
Nej, ta aldrig vindfällen på någon annans mark.  >:( Om en storm fäller ett gäng träd i ens skog så kan man faktiskt tjäna sig en skaplig slant på att sälja dom, så dom är långt från värdelösa.
Det skulle väl se ut det om folk for och försåg sig med timmer i skogarna efter Gudrun dragit fram. Nä, träd är träd och tillhör markägaren oavsett om dom ligger eller står.
En död gren är en död gren och hur stor den får vara får nog sunt förnuft bestämma. Måste man släpa hem träbiten så tippar jag på att det inte är en gren...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vurre

« Svar #8 skrivet: 22 jan-09 kl 23:12 »

Kan man göra det , måste man fråga ägaren först, kan ägare ta betalt för nedfallna träd ?

Vad får man hämta hemma hos dig utan att betala för?
snus? vad är priset på en pris?

trädman

« Svar #9 skrivet: 23 jan-09 kl 16:04 »
Eftersom allemansrätten inte är definierad i någon lag är det snare en sedvänja. Det som anses tillåtet är i princip sådant som i stort sett inte innebär någon kostnad/förlust/skada/olägenhet för ägaren. Att man anses få ta torra pinnar, kottar etc hänger troligen samman med vad som sannolikt är kärnan i vad som kallas allemansrätten- att ta sig fram genom skog och mark. Med det följde/följer behov av att göra upp eld och att ta tillvara lite pinnar för brasan vid sin rast anses ok. Att släpa hem ved och småträd för att värma upp sitt hus ryms rimligen inte inom allemansrätten, aldeles oavsett om de lever eller är döda. Om någon skulle komma på tanken att hugga upp mina vindfällen eller döda träd eller frakta bort riset från något hygge utan att vi iförväg kommit överens om vilkoren skulle denne säkerligen bli anmäld för stöld. Den som däremot frågar först skulle säkert kunna få ta vara på ved till en mycket blygsam kostnad

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #10 skrivet: 23 jan-09 kl 18:55 »

Om du frågar markägaren så brukar det inte vara några problem att få plocka fallved i skogen, men tänk på att stubbar och stammar som står upp o har torkat EJ får tagas bort idag. Skogsbruksreglerna förbjuder dig detta.
I övrigt säger jag som tidigare personer: Allemansrätten gäller i hela landet. Gäller även dig. Enstaka nerfallna grenar kan man få ta, men bäst att fråga markägaren innan du gör det ändå.
Oftast om man frågar markägaren så tycker de det bara är bra att nån vill städa upp i skogen efter nerfallna träd. MEN glöm inte att fråga först om lov.
L.C.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 24 jan-09 kl 23:48 »

Förr så hämtade vi nerfallna träd i skogen.
Varför det.
Helt enkelt för att dom var billigare att köpa än träd som stod upp. ;)
Om det blåser ner 10 träd för en markägare så blir det för dyrt för honom att ringa skogsbolaget så att dom kan hämta träden.
Så man kan köpa dom för en låg summa om man har en liten traktor. Vi hade en BM 400 med virekran och en liten skogskärra.

Mitt förra garage på 77 kvadratmeter är byggt av vindfällen som vi köpt av olika markägare.

trädman

« Svar #12 skrivet: 25 jan-09 kl 18:18 »
Om du frågar markägaren så brukar det inte vara några problem att få plocka fallved i skogen, men tänk på att stubbar och stammar som står upp o har torkat EJ får tagas bort idag. Skogsbruksreglerna förbjuder dig detta.
I övrigt säger jag som tidigare personer: Allemansrätten gäller i hela landet. Gäller även dig. Enstaka nerfallna grenar kan man få ta, men bäst att fråga markägaren innan du gör det ändå.
Oftast om man frågar markägaren så tycker de det bara är bra att nån vill städa upp i skogen efter nerfallna träd. MEN glöm inte att fråga först om lov.
L.C.

Det finns mig veterligen inget generellt förbud att avverka torrträd. Däremot kan det vara en del av den allmänna hänsynen i samband med avverkning. Men generellt förbjudet att avverka döda träd, nej det tror jag inte det går att utsträcka svl till att innebära

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 jan-09 kl 18:32 »
Jag har flera gånger frågat om döda träd, inte alltid fällda, och i nio fall av tio vill de bli av med det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jan-09 kl 08:56 »
Jag har gått och suktat efter en rejäl ek som bävern fällde nere vid sjön i somras. Markägaren är ett pappersbruk och knappast intresserade. Hade det bara funnits ett sätt att få hem första och andra stocken så hade jag frågat om jag inte kunde få ta dem. Skulle aldrig våga göra det utan lov dock

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jan-09 kl 09:18 »
Hade det bara funnits ett sätt att få hem första och andra stocken så hade jag frågat om jag inte kunde få ta dem.

Såga upp dem på plats med timmerjigg och frakta planka för planka.

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 jan-09 kl 09:21 »
Såga upp dem på plats med timmerjigg och frakta planka för planka.

Det hade funkat förstås, men det känns som slöseri att såga ek med kedjesåg. Men det är ju bättre än inget förstås

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jan-09 kl 09:32 »
Ja, särskilt om alternativet är att trädet ligger och ruttnar.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 28 jan-09 kl 09:38 »
Visst så hade jag gjort, och jag har gjort det själv flera gånger.  Ta med fem kedjor och ett någorlunda kraftigt motorsåg.
Kapa till den längd du behöver ha och inte mer, såga på plats block som går att kasa till släpen, och skiva sedan upp planken hemma.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 28 jan-09 kl 09:43 »
Vi hyrde tidigare ut till tyska turister där några tolkade allemansrätten till just en rättighet att ta för sig av både nedfallna och växande träd. Då jag ifrågasatte deras hämtning av bl.a. en grov vindfälld fura och deras fällning av en medelgrov björk så hänvisade de till att det inte fanns något uttryckligt FÖRBUD i sedvänjerätten att fälla etc. Däremot berättade de att de var väl medvetna om att de inte fick bryta grenar av växande träd ::).

De fick betala 500 kr till markägaren för furan och björken (detta var för ca 15 år sedan), pengar som markägaren välvilligt delade med sig  av till mig ;D

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser