Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får man ta nedfallna träd?  (läst 63493 gånger)

Beuty

• Småland
SV: får man ta nedfallna träd?
« Svar #120 skrivet: 10 jan-10 kl 20:30 »
Tråden i repris då. Steg för steg:

Du resonerar hela tiden som om det funnes någon formellt instiftad "allemansrätt", men det finns det inte.

Då är det ju ingen som kan hävda den heller  ::)
Då kan ju vi markägare göra som vi vill (ha ha ha).
Det finns fler som förstår den utan att märka ord eller reta sig på vad folk säger.

Är man inte öppen för vad andra kan/vet så lär man sig inget. Men när en tråd löper som den här så letar man inte kunskap och är inte mogen att höra andras åsikter.

Tack till:

Center
jennyt
och särskilt bo_i_dala
som fattar vad Allemansrätten går ut på  :D

Beuty

Jennyt

• Västergötland
« Svar #121 skrivet: 10 jan-10 kl 20:43 »
Efter att ha hört Lotta Engbergs kommentar om stulna julgranar på uppesittarkvällen förstår jag ju att kunskapen om vad som är mitt och ditt har gått förlorad på många håll. Jag höll på att trilla ur soffan och har knappt hämtat mig ännu :o
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #122 skrivet: 10 jan-10 kl 20:47 »
Det kommer säkert att behövas ett förtydligande och helst uppstramning av den sk allemansrätten.
Den är inte så urgammal som det ofta påstås.
I äldre tiden var det sällan förekommande att folk strövade omkring i skogarna annat än intill boplatserna.
All vaken tid gick åt till att jobba för brödfödan, och lösdrivare burades in.
Idag när turismen snarare än jordbruket blivit en modernäring, och när de flesta bor i städer och har dålig koll på vad som gäller på landsbygden, så är markägarna något av sittande ankor för resande och nybyggare med ambitioner att "leva av vad naturen ger".

http://www.tfror.se/recens.htm

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #123 skrivet: 10 jan-10 kl 20:47 »
Efter att ha hört Lotta Engbergs kommentar om stulna julgranar på uppesittarkvällen förstår jag ju att kunskapen om vad som är mitt och ditt har gått förlorad på många håll. Jag höll på att trilla ur soffan och har knappt hämtat mig ännu :o

Och hon menade vadå?,,,,

Fritt fram att hämta gran med stöd av AR?,,,,

Beuty

• Småland
« Svar #124 skrivet: 10 jan-10 kl 20:49 »
Det kommer säkert att behövas ett förtydligande och helst uppstramning av den sk allemansrätten.
Den är inte så urgammal som det ofta påstås.
I äldre tiden var det sällan förekommande att folk strövade omkring i skogarna annat än intill boplatserna.
All vaken tid gick åt till att jobba för brödfödan, och lösdrivare burades in.
Idag när turismen snarare än jordbruket blivit en modernäring, och när de flesta bor i städer och har dålig koll på vad som gäller på landsbygden, så är markägarna något av sittande ankor för resande och nybyggare med ambitioner att "leva av vad naturen ger".

http://www.tfror.se/recens.htm

Hoppas du har rätt, att det sker en förändring.
Den är i allafall sedan innan 1800-talet.

Beuty

Jennyt

• Västergötland
« Svar #125 skrivet: 10 jan-10 kl 20:51 »
Med stöd av AR, vet jag inte. Men fritt fram att ta sig en gran....ja, det tyckte hon inte gjorde så mycket :o :o Bara inte klokt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Beuty

• Småland
« Svar #126 skrivet: 10 jan-10 kl 20:53 »
Med stöd av AR, vet jag inte. Men fritt fram att ta sig en gran....ja, det tyckte hon inte gjorde så mycket :o :o Bara inte klokt

Visst är det jobbigt när till och med kändisar förstör genom att uttala sig så kasst.

Beuty

ersam

• -
« Svar #127 skrivet: 10 jan-10 kl 20:58 »

Är man inte öppen för vad andra kan/vet så lär man sig inget. Men när en tråd löper som den här så letar man inte kunskap och är inte mogen att höra andras åsikter.

Snackar du om dig själv?  ;)

Beuty

• Småland
« Svar #128 skrivet: 10 jan-10 kl 21:04 »
Snackar du om dig själv?  ;)

Vad tror du?
Använd ditt sunda förnuft  ;D

Beuty

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #129 skrivet: 10 jan-10 kl 21:16 »

Nu styr vi lite utanför debatten här, men indirekt så är det en uppmaning till brott.

Åkte själv på stöld av ett par granar dagen före julafton där en närboende till ett av mina utskiftet plockade registreringsnummret på rövarbilen.
Han trodde naturligtvis att jag lovat vederbörande att plocka granarna, så han skrev bara upp nummret och styrde förbi, varpå det tog ända fram till 13 dagshelgen innan allt uppdagades för mig.

Polisen ville naturligtvis ha in en anmälan, men det vete f-n om man inte skulle hitta på något mera "raffinerande".

Stora Enso (tror jag det var?) har bla en "kul policy",,,

Antingen betalar tjuven in 1000:- till "något välgörande ändamål", (typ BRIS), där man måste visa upp kvittot inom 14 dagar, eller så anmäler man. >:D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #130 skrivet: 10 jan-10 kl 21:25 »
Tjuvarna tänker förstås att ägarna aldrig ska få veta vilka som drabbade dom.
Den medicinen kan återutdelas på många sätt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 10 jan-10 kl 22:29 »
Då är det ju ingen som kan hävda den heller  ::)
Då kan ju vi markägare göra som vi vill (ha ha ha).

Vi markägare är precis som alla andra fria att agera efter vad lagar och regler tillåter. Vi är också fria att, som du, fantisera om vad för lagar och regler som gäller. Sedan kan vi himla med ögonen och orera om andras bristande kunskaper.

Det har du demonstrerat med all önskvärd tydlighet.

trädman

« Svar #132 skrivet: 11 jan-10 kl 01:45 »
Citerar ur bok om allemansrätt:

"Det är enbart enskilda personer som har allemansrätt.
Vår uppfattning är att markägarens medgivande alltid fodras för att genomföra en orienteringstävling.
En styrning av många människor till ett begränsat markområde kan innebära ett sådant avskiljande av markägarens besittning till marken som sägs i 8 kap 11 paragraf andra stycket i brottsbalken.
Arrangörer av en orienteringstävling som mot en markägares vilja förlägger tävlingen till dennes mark kan därför inte utesluta risken att åtalas och dömas för egenmäktigt förfarande."

Läs gärna mitt svar till Ulric (i den blå rutan).

Beuty

Det står vår uppfattning... ...kan inte utesluta risken att åtalas och dömas...

Texten du refererar till är inte någon lagtext utan ett försök att tolka vilket utrymme som finns för olika aktiviteter med stöd av allemannsrätten. Jag vet inte om det finns någon prejudicerande dom som gäller en orienteringstävling. Men även om "rätten" är personlig så är samtliga deltagare i en tävling personer, på samma sätt som i en organiserad bärplockningsutflykt etc.

Vem som förstår vad när det gäller rättsläget är tämligen uppenbart. Diskussionen börjar bli tämligenskruvad

tench

• -
    • Solrot
« Svar #133 skrivet: 11 jan-10 kl 09:05 »
För mig som gärna skulle vilja odla lite mer höga bönor men inte har någon lust att åka till en plantbutik och köpa bönstörar. Hur tycker ni att man ska göra?
Händer ju att man ser nedfallna salixträd som säkerligen skulle lämpa sig bra. Ibland är det t.om. lockande att gallra lite på någon enstaka för min lilla behov.
Men det känns ju inte rätt. Allt detta med ägande hit och dit.
Har ni några förslag?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #134 skrivet: 11 jan-10 kl 09:19 »
För mig som gärna skulle vilja odla lite mer höga bönor men inte har någon lust att åka till en plantbutik och köpa bönstörar. Hur tycker ni att man ska göra?
Händer ju att man ser nedfallna salixträd som säkerligen skulle lämpa sig bra. Ibland är det t.om. lockande att gallra lite på någon enstaka för min lilla behov.
Men det känns ju inte rätt. Allt detta med ägande hit och dit.
Har ni några förslag?
Varför inte prata med bönderna/markägarna? De blir säkert glada om du erbjuder dig att rensa i dikena ... men som sagt, fråga!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #135 skrivet: 11 jan-10 kl 09:22 »
Varför inte prata med bönderna/markägarna? De blir säkert glada om du erbjuder dig att rensa i dikena ... men som sagt, fråga!
Vem vänder jag mig till då?
Jag bor ganska nära staden och många naturområden består av naturreservat och mycket lär ägas av kommunen eller staten. Är det ens värt att vända sig till dem och fråga ifall man får klippa lite i ett enstaka träd?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #136 skrivet: 11 jan-10 kl 09:28 »
Om du beskriver vad du ska använda pinnarna till, och hur många du tänker ta, samt använder skarp sekatör och beskärningssåg, så får du med hög sannolikhet tillstånd när du frågar.

Jag vet ju inte var du bor, men på en del ställen använder kommunen salix i sina planteringar, och då kan man passa på när de beskär, då är grenarna redan på marken. Fråga först gäller där också såklart, jag har fått lov varje gång jag frågat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Beuty

• Småland
« Svar #137 skrivet: 11 jan-10 kl 09:31 »
Det står vår uppfattning... ...kan inte utesluta risken att åtalas och dömas...

Texten du refererar till är inte någon lagtext utan ett försök att tolka vilket utrymme som finns för olika aktiviteter med stöd av allemannsrätten. Jag vet inte om det finns någon prejudicerande dom som gäller en orienteringstävling. Men även om "rätten" är personlig så är samtliga deltagare i en tävling personer, på samma sätt som i en organiserad bärplockningsutflykt etc.

Vem som förstår vad när det gäller rättsläget är tämligen uppenbart. Diskussionen börjar bli tämligenskruvad

Jag har inte hänvisat till någon lagtext som du kan se när du läser mitt inlägg : )

Säger man att man är enskild människa som är ute och orienterar när man har förlagt en tävling där kanske fler hundra är med. Då försöker man tolka sig fri från bestämmelser och har missat varför man avser enskilda personer i allemansrätten. Det är inte mitt arbete att övertyga alla på den här tråden vad som är rätt och fel, men tydligen är det många som är irriterade om man inte håller med. Vad jag vet så är det yttrandefrihet i landet.

Skrev tidigare:
citat ur bok om allemansrätten:
"Man kan dock inte helt utgå från att alla former av vistelse i naturen som inte har kriminaliserats är tillåtna. Allemansrätten anses vara snävare än lagstiftningens gränser för straffbara handlingar. Att någonting inte är straffbart betyder alltså inte att det är tillåtet"

Beuty

Beuty

• Småland
« Svar #138 skrivet: 11 jan-10 kl 09:42 »
Vi markägare är precis som alla andra fria att agera efter vad lagar och regler tillåter. Vi är också fria att, som du, fantisera om vad för lagar och regler som gäller. Sedan kan vi himla med ögonen och orera om andras bristande kunskaper.

Det har du demonstrerat med all önskvärd tydlighet.

Jag behöver inte fantiserar om lagar och regler eftersom det inte behövs när jag vet hur jag ska följa dom.
Enkelt

Det låter faktiskt som om du inte tål höra andras åsikter.......

Därmed ser jag inte någon anledning att fortsätta
något som inte längre är en diskussion.

Beuty

Skytten

• Skåne
« Svar #139 skrivet: 11 jan-10 kl 09:59 »
Man är ju OT om man inte går till frontalangrepp   ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, javill, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser