Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har jag rätt eller har jag fel?  (läst 3760 gånger)

Körven

• Värmland
SV: Har jag rätt eller har jag fel?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-09 kl 08:52 »

Det finns ingen som kommit på den geniala iden att jämnföra hur en häst, eller en hund också för den delen,är om man jämnför med ägaren eller skötaren.
Hur kan det komma sig att en viss persons djur alltid har problem,eller är sjuka?
Är det inte katten så är det hunden eller så är hästen som är blockhalt,det är som dom älskar att sitta hos veterinären och grina så maskaran rinner.
Det är aldrig roligt att höra att problemet är inte hos djuret utan hos ägaren.Att en häst är rädd beror i första hand på skötaren........Om jag har fel hur kunde man då andvända hästen i krig ?

Eller är det bara jag som träffat på sådana djurägare?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 28 jan-09 kl 09:55 »

Nästa expertutlåtande från tuttinutta blir väll att hingsten skall ha pappaledigt.
;D  ;D  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 28 jan-09 kl 10:10 »
Det finns ingen som kommit på den geniala iden att jämnföra hur en häst, eller en hund också för den delen,är om man jämnför med ägaren eller skötaren.
Hur kan det komma sig att en viss persons djur alltid har problem,eller är sjuka?
Är det inte katten så är det hunden eller så är hästen som är blockhalt,det är som dom älskar att sitta hos veterinären och grina så maskaran rinner.
Det är aldrig roligt att höra att problemet är inte hos djuret utan hos ägaren.Att en häst är rädd beror i första hand på skötaren........Om jag har fel hur kunde man då andvända hästen i krig ?

Eller är det bara jag som träffat på sådana djurägare?

Jag stör mig faktiskt mer på ignoranta, självtillräckliga jävlar som låter djuren lida ("nej, han är inte halt, bara fjantig") :P >:( än de som tillkallar vetrinär en gång för mycket........ Det drabbar bara deras egen plånbok.

covboy

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 jan-09 kl 10:55 »
Jag älskar både rallyfantaster och hästfantaster så hur skall jag nu kunna välja.. ::)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 28 jan-09 kl 15:54 »
Och jag stör mig på människor som raljerar med människors karga livsvillkor i länder där risken är högst påtaglig att dö för kvinnor och spädbarn i samband med förlossningar på grund av undernäring, hårt arbete, fattigdom och därmed brist på sjukvård, grundhygien och basala behov som värme och mat. Men du har rätt  Gräbban, en snabb blick på Körvens tidigare inlägg gör mig mindre förvånad och tyvärr även benägen att tro att det inte var ett skämt.

guba

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 jan-09 kl 22:47 »
Att störa sig på andra människor är slöseri med energi, det tär bara på en själv i slutänden.

Att störa sig på vad andra människor skriver på ett forum torde vara ett snäpp värre, för en själv då, den man stör sig på bekommer det inte det minsta.
Tvärtom i de flesta fall, man när den man inte gillar.

Oavsett vad man tycker så kan man alltid sålla ut något positivt ur uttalandena, vilket är bra, strunta i det som man ser som negativt.
Körven har ofta en poäng även om jag skulle uttrycka mig på ett annat sätt med annat ordval.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 29 jan-09 kl 14:04 »
Att störa sig på andra människor är slöseri med energi, det tär bara på en själv i slutänden.

Att störa sig på vad andra människor skriver på ett forum torde vara ett snäpp värre, för en själv då, den man stör sig på bekommer det inte det minsta.
Tvärtom i de flesta fall, man när den man inte gillar.

Oavsett vad man tycker så kan man alltid sålla ut något positivt ur uttalandena, vilket är bra, strunta i det som man ser som negativt.
Körven har ofta en poäng även om jag skulle uttrycka mig på ett annat sätt med annat ordval.

Du har en poäng Guba, men jag vill gärna även på ett internetforum- och jag tror faktiskt inte jag är ensam om det - röra mig i en ok och respektfull miljö - jag försöker formulera mig respektfullt i mina inlägg och på så vis bidra till en god miljö. Jag tycker även att jag kan få öppet reagera på om andra bidrar till negativa diskussionsklimathot.

Vad gäller just uttalandet om dräktiga ston från Körven blir det väldigt svårt för mig att sålla ut det positiva - hur ska jag veta om Körven har någon kunskap om hästar överhuvudtaget när han uppenbarligen yttrar sig lika tvärsäkert om kärringar på ett område där han näppeligen kan ha någon större kunskap att döma av uttalandet. (Jag utgår utifrån samma argumentation från att Körven är man).

Körven

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 31 jan-09 kl 11:40 »

Beror barnadödligheten i U-länder på att mödrarna arbetar ända till förlossningen ? Jag trodde det berorde på otillräcklig eftervård,och dåliga förhållanden i största allmänhet.
Hur ofta har Ni stött på ston som kastat sitt föl pga av att stoet ansträngt sig på något vis? Jag har aldrig gjort det.

Ni som känner er trampade på tårna och tycker jag är okunnig och raljerar och är okunnig..........Jag kan beskriva dig,kan du beskriva mig då?

Man känner igen damen i fråga när hon är in på ICA och köper cigaretter för hon är klädd i ridkläder.Hon åker i en sämre bil av kombimodell,gärna Volvo.Oftast har hon hund,och står till arbetsmarknadens förfogande.Där av har hon kronisk dålig ekonomi.
Hennes erfarenhet av hästar är stor,enligt henne själv, hon har nämligen varit hos någon storfräsare,eller veterinär som PRAO elev.
Skulle någon ha annan än hennes uppfattning om hästar,då är denne totalt okunnig.Hon är även snarstucken och långsint.
Hennes häst är en travhäst,hon kallar den varmblod,hon har yngre medryttare som sköter hästen.Samt att hon kräver total lydnad av medryttarna.

Tja så där är dom........eller?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Gräbban

• -
« Svar #28 skrivet: 31 jan-09 kl 16:33 »
Hur ofta har Ni stött på ston som kastat sitt föl pga av att stoet ansträngt sig på något vis? Jag har aldrig gjort det.

Anser du på fullaste allvar att det inte är någon skillnad mellan ovanligt hög stress och arbete? Det är inga problem för ett sto som ska föla att arbeta hårt, men man börjar inte på nya ovana grejer med en sån häst och man utsätter den inte för stress. Det är en annan sak. Anser jag.
Man ska ju heller inte transportera runt ett sto som snart ska föla. Det beror ju inte på att det skulle vara ansträngande för henne, utan för att det innebär stress.
Stress och hårt arbete är överhuvudtaget inte samma sak.
Personligen tycker jag inte du trampar MIG på tårna. En som du står så långt bort från mig att det gör det omöjligt... ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #29 skrivet: 31 jan-09 kl 17:04 »
Beror barnadödligheten i U-länder på att mödrarna arbetar ända till förlossningen ? Jag trodde det berorde på otillräcklig eftervård,och dåliga förhållanden i största allmänhet.

Ni som känner er trampade på tårna och tycker jag är okunnig och raljerar och är okunnig..........Jag kan beskriva dig,kan du beskriva mig då?

Man känner igen damen i fråga när hon är in på ICA och köper cigaretter för hon är klädd i ridkläder.Hon åker i en sämre bil av kombimodell,gärna Volvo.Oftast har hon hund,och står till arbetsmarknadens förfogande.Där av har hon kronisk dålig ekonomi.
Hennes erfarenhet av hästar är stor,enligt henne själv, hon har nämligen varit hos någon storfräsare,eller veterinär som PRAO elev.
Skulle någon ha annan än hennes uppfattning om hästar,då är denne totalt okunnig.Hon är även snarstucken och långsint.
Hennes häst är en travhäst,hon kallar den varmblod,hon har yngre medryttare som sköter hästen.Samt att hon kräver total lydnad av medryttarna.

Tja så där är dom........eller?

Jag har träffat ston som kastat p.g.a. hög stress. Bland annat en gång när en bil kört igenom hagen och skrämt hästarna i sken.  Stress är helt enkelt inte bra för dräktiga ston.

Din nidbild av en typisk hästägare stämmer varken in på mig eller någon jag känner så den känns helt konstruerad. Men säkerligen finns även sådana där ute. Frågan är varför du drar alla över en kam och tror att de stämmer in i en bild du målat upp?

Sia

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 31 jan-09 kl 18:16 »
Jag har träffat ston som kastat p.g.a. hög stress. Bland annat en gång när en bil kört igenom hagen och skrämt hästarna i sken.  Stress är helt enkelt inte bra för dräktiga ston.

Din nidbild av en typisk hästägare stämmer varken in på mig eller någon jag känner så den känns helt konstruerad. Men säkerligen finns även sådana där ute. Frågan är varför du drar alla över en kam och tror att de stämmer in i en bild du målat upp?
Körven kanske bara har träffat en "häst-dam"?  ::)
men är inte den diskussionen en smula OT?  (mina fördomar om hästfolk ser helt annorlunda ut än Körvens, men det tycker jag hör till en helt annan tråd)

Jag kan i princip ingenting om hästar, men skulle inte riskera att stoet kastar om jag kunde hindra det, både av sentimentala OCH EKONOMISKA skäl,
hur mycket pengar förlorar man om stoet kastar? och finns det någon som helst möjlighet att få ekonomisk ersättning från rallyfolket om detta skulle hända?
Och hur kul är det att få vänta ett år eller två på att få avkomma efter stoet som man hade hoppats få inom ganska snar framtid.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 31 jan-09 kl 21:22 »
Om du inte vill att rallyt ska gå i närheten är det väl OK att säga nej, måste du ange en orsak? Räcker inte: jag vill inte.

När min häst var dräktig var jag livrädd på nyårsafton. Damen tycker nämligen INTE om smällare o raketer, ej heller blixten på kameran..  eller åska..
Jag åkte hem vid halv tolv, och gick runt med hästarna i hagen. Hon var en smula uppjagad när jag kom hem, men så fort jag kom in i hagen blev det bättre. Vi gick runt i hagen och tittade på raketerna, och det var OK. ( Jag har lösdrift )

I sommar när fölet var fött, räckte det med att jag gick en sväng runt hagen, i hagen, och till slut att hon såg mej för att hon skulle lugna ner sig när åskan gick.

Detta nyår åkte jag oxå hem tidigare, och vi stod tillsammans i hagen o tittade, jag vill ju inte att fölet ska ta efter henne.. men allt var OK när jag var där.
Mamman är en relativt osäker dam, som förlitar sig väldigt mycket på mig.
Om du tror ditt sto blir oroligt, säg nej.

( Jag tror mina skulle uppskatta orienteringstävlingar, rally på lagom avstånd, och annat roligt som inte låter otäckt. Moraliskt skulle jag oxå ha lust att säga nej till rally, miljöaspekter. )

Körven, du provocerar friskt, men har som sagt även prickat in en viss typisk häst-kvinna ;D ;D  Jag har sett flera i den kategorin, och deras stora lycka är att hästar är alldeles för snälla för sitt eget bästa. Denna typen ger dock upp häst efter häst, det ena felet efter det andra, och aldrig aldrig skulle de få för sig att fundera att de kanske gör något fel.. För visst är det alldeles normalt att låta en häst stå bremsad medans man klipper håret i öronen, går och snackar med en kompis, röker, kommer på att man glömt hästen, fortsätter klippa...?? Vafan, han SKA STÅ STILL!!
Plast-dottern hade en lånehäst inackorderad i ett sånt stall, nära och billigt, men hon flyttade den långt bort o dyrt, men hon kan vara i stallet utan att må illa nu.

Annika

Vilse

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 31 jan-09 kl 21:44 »
saa maanga faktorer.
tycker rally aer kul, tycker om haestar.

rallyt drar med sej mycket folk och nertrampat och nerskraepat, beror paa om organisationen bakom det hela staedar efter sej.
om haesten kan stoppas undan i hage laengre bort fraan vaegen,,helt ok,,man vill ju inte riskera naagot. Granne kanske kan oeppna hage bakom ens egna hage?

helt ok att saeja nej.

laeste just nu haer nere om getter och trafik.
haer aer det vanligt att man haaller getter bundna laengs vaegn foer att haalla vaegrenen fri fraan graes och ograes.
(jag tycker inte om detta!) (det aer lagligt ok!)
iallafall saa hade en familj sin get uppbunden i loeplina laengs vaegen och granne hade ff.
det koerdes bil upp o ner laengs vaegen o burnouts under en hel natt.
naesta morgon var geten allvarligt skadad av idioter, paakoerd och misshandlad.
familjen som aegde geten klagade i lokaltidningen, bild paa deras barn och den skadade geten som var deras gulle husdjur.
min reaktion var, varfoer i helsefyr gick dom inte ut och tog in geten till sin hage/tomt naer dom hoerde det paagaaende nattlivet hos grannens ff?? usch usch usch.

Gräbban

• -
« Svar #33 skrivet: 01 feb-09 kl 15:29 »
Om du inte vill att rallyt ska gå i närheten är det väl OK att säga nej, måste du ange en orsak? Räcker inte: jag vill inte.

Jo, det räcker. Vad min fråga gällde var hur andra här resonerade!
Att en enkel fråga sedan svävar ut till allmänna påhopp kan man tacka dom som tycker att det är roligt för. Jag ville ha lite andra åsikter om mitt beslut blir ifrågasatt av andra, som vill ha rallyt. Jag tycker om att kunna förklara varför jag tycker en sak för människor som undrar. Tror att det bidrar till en allmän uppryckning av kommunikation och förståelse mellan individer... :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

covboy

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 01 feb-09 kl 18:23 »
Föl skall vänjas vid ljud redan i fosterstadiet ! Kanske klassisk musik till hästfoster kunde ge harmoniska hästar.. :D

bo_i_dala

« Svar #35 skrivet: 16 aug-09 kl 16:57 »
Hej!
Denna tråd var rolig!!!!!!
Jag tycker inte du ska låta rallyt (som säkert gick av stapeln för en evighet sen....) gå på din väg- risken för kastning osv.
Körven har inte helt fel i en del av sina påståenden, bla djuret påverkas av sin ägare, ryttare, skötare osv- det finns massor med trafiksäkra hästar som efter kort tid hos ny ryttare utvecklat trafikpanik! Någon annan trådtyckare skrev att vissa hästägare alltid fick problem.. det är påtagligt ofta som en och samma person får hästar utslagna gång efter annan...

Vad blev resultatet?? rally eller ej? Föl eller ej??
MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser