Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har jag rätt eller har jag fel?  (läst 3763 gånger)

Gräbban

• -
Har jag rätt eller har jag fel?
« skrivet: 22 jan-09 kl 12:56 »
Häromdagen blev vi kontaktade av representanter för Sydsvenska rallyt. De ville ha en av specialsträckorna förbi vår gård. Grusvägen går väldigt nära stall och hage, och alla som varit på rally vet vilka ljudvolymer och folkmängder det kommer handla om. Jag gav inte mitt tillstånd, för enligt almanackan kan det bli så att mitt sto fölar just den helgen, eller den veckan. Hon är inte van vid mycket trafik och rabalder, då här för det mesta passerar ca två bilar/dag i lugn fart. Hon är relativt lättskrämd... ::)
Inte kan det väl vara överdrivet hönsigt av mig att påstå att det föreligger en risk för problem, att hon antingen fölar för tidigt eller får problem pga stress, om detta skulle braka igång?
nu har jag satt stopp i vilket fall, men jag skulle gärna vilja höra era åsikter. Hur hade ni resonerat?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

carinah

SV: Har jag rätt eller har jag fel?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 13:19 »
Absolut inte hönsigt, varför utsätta dig och hästen för en massa avgaser och oljud. Jag skulle sagt absolut nej.
Och definitivt om stoet är dräktigt, ta inte risken.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 13:26 »
Är det bara en dag? Jag hade nog övervägt att ha stoet inne  den dagen med radio och tussar i öronen. Men det är tveksamt fall ..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 13:39 »
Jag hade resonerat precis likadant!

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 14:09 »
Jag hade absolut sagt nej, särskilt med tanke på ditt dräktiga sto. Att ha stoet inne med öronplugg hade nog inte hjälpt så mycket då det blir ett himla oväsen. Inte bara av motorljudet utan även av sten o grus som far och kanske slår emot stallväggen. Förra sommaren var det distansritt här i krokarna och ena sträckan gick förbi vår gård. Då vi bor mitt ute i ingenstans så våra  hästar är inte vana vid en massa spring vare sig av folk eller fä. Vi flyttade våra hästar på baksidan av stallet så de inte skulle vara precis vid vägen men ändå se vad som pågick. Det var publik som tjoade och bilar och på det ca 200 hästar som travade o galloperade förbi under hela em. Det tog ett par dagar innan våra hästar var nere i varv igen o slutade blåsa upp sig när vi gick mot vägen. Om en sån sak kan få dem att hetsa upp sig så törs jag knappt tänka på hur det skulle vara om det var rallybilar som for förbi...
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 22 jan-09 kl 16:07 »

Man skall inte överdriva,en normalhäst tycker det är kul att det rör på sig.För några år sedan så var specialsträckan för Svenska rallyt på vägen genom hästhagarna.Det var massor av folk och bilar som mullrade och det small och kom eldsflammor ur avgasrören,hästarna tyckte det var jätteroligt,dom hoppade och fes och fick stollryck och sprang i kapp med bilarna.Dom blev verkeligen upplivade,dom som klagade var rallypubliken när dom tog i eltråden.

Men det var travhästar och dom är ju vana att det rör på sig.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jan-09 kl 20:58 »
Lite annorlunda om stoet ska föla men annars ska nog en normal häst klara av ljud liv o trafik.. Håller med körven i detta fall. ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 22 jan-09 kl 21:39 »
Man skall inte överdriva,en normalhäst tycker det är kul att det rör på sig.För några år sedan så var specialsträckan för Svenska rallyt på vägen genom hästhagarna.Det var massor av folk och bilar som mullrade och det small och kom eldsflammor ur avgasrören,hästarna tyckte det var jätteroligt,dom hoppade och fes och fick stollryck och sprang i kapp med bilarna.Dom blev verkeligen upplivade,dom som klagade var rallypubliken när dom tog i eltråden.

Det är man ju inte speciellt intresserad av när man har ett högdräktigt sto....  :-X

covboy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-09 kl 22:16 »
Lät ju så roande det där med elstöt från elstängslet. ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 23 jan-09 kl 10:52 »

Men det var travhästar och dom är ju vana att det rör på sig.

Klart att hästarna sprang omkring som dårar, de blev ju klart tokstressade av alla bilar och folk.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 jan-09 kl 10:56 »
Jag tror faktist att dom tyckte det var skoj, travhästarna har lite mer humor vid sånt ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fräsen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 jan-09 kl 22:34 »
Vi hade en orienterings tävling här för ngra år sen, ca 1500 pers gick förbi hagen under dagen.. Det uppskattades inte av hästarna som trodde jordens undergång var nära o sprang runt runt hela dan blöta av svett.
inte lätt när man är van vid max fem passerande per dag..
Jag tycker du gjorde helt rätt som sa ifrån.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 23 jan-09 kl 23:00 »
Mammas granne har haft en specialsträcka utanför sitt hus några år, tills de tröttnade på allt grus i gräsmattan och trädgården....

malmklockan

• Bor utanför Vedevåg.
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 24 jan-09 kl 18:54 »
Hej
Jag tycker  att du/ni gör helt rätt. I vems syfte är det försvarbart att köra en rallytävling över huvud taget ?
Det som ofta ges  som svar i förekommande fall, är att det utvecklar en bättre och effektivare bil. Dessa argument kan man med gott samvete avvisa enär det endast är ett svepskäl för dylika arrangemang.

Stå på er och giv ej efter  för en förlegad utveckling

Göran & ardennern Bellman

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 jan-09 kl 19:30 »
Men hästarna ska väl inte få skulden för det..

Max matte

« Svar #15 skrivet: 25 jan-09 kl 16:03 »
Du gjorde rätt. Min häst flyttade ut från Stockholms innerstad förra våren till landets stilla vrå. I somras var det ff hos grannen och tonårsgrannarna körde något slags motorcykel utan ljuddämpare hela dagen. Hästen var helt förstörd och genomsvettig och får fortfarande spader när han hör ett liknande ljud. Tror att frekvensen liknade bromsar eller nåt.

Rally tycker jag är en helt onödig "sport", desutom.
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 27 jan-09 kl 10:18 »

Vad har det för betydelse att stoet är dräktigt.Det finns tyvärr en tendens till att göra om hästen till något tuttinutigt gossedjur,som måste skyddas från allt ont och arbete.Om skötaren är livrädd och tror allt är farligt,så smittar det av sig på hästen,svårare är det inte.                                                                    Ett friskt sto som är dräktigt mår bäst av att arbeta och röra på sig,samma sak gäller med kärringar.Ta kärringar från afrika som exempel,dom är ute på fältenoch arbetar ända till sista minuten innan födseln.Sedan tvättar dom av barnet och fortsätter att arbeta som inget har hänt.

Nästa expertutlåtande från tuttinutta blir väll att hingsten skall ha pappaledigt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 jan-09 kl 10:31 »
Körven: är du medvetet ute på nätet bara för att provocera? Jag hoppas verkligen det där sista var ett mycket dåligt försök till skämt.

/en kärring

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 27 jan-09 kl 11:10 »
Vad har det för betydelse att stoet är dräktigt.Det finns tyvärr en tendens till att göra om hästen till något tuttinutigt gossedjur,som måste skyddas från allt ont och arbete.Om skötaren är livrädd och tror allt är farligt,så smittar det av sig på hästen,svårare är det inte.                                                                    Ett friskt sto som är dräktigt mår bäst av att arbeta och röra på sig,samma sak gäller med kärringar.Ta kärringar från afrika som exempel,dom är ute på fältenoch arbetar ända till sista minuten innan födseln.Sedan tvättar dom av barnet och fortsätter att arbeta som inget har hänt.

Nästa expertutlåtande från tuttinutta blir väll att hingsten skall ha pappaledigt.

Är det mig du kallar "tuttinutta"?!

Inte kan du väl vara  helt omedveten om kastningsrisken eller förtidig födsel om hästen blir skrämd och panikslagen?!
Det är så mycket pengar och förhoppningar som står på spel att det inte finns någon som helst anledning att riskera detta.

Jag skulle inte heller ta Afrika som ett exempel på födslar, barnadödligheten är långt större än i västvärlden eftersom det sällan finns de medicinska möjligheterna till hjälp vid komplikationer.

Gräbban

• -
« Svar #19 skrivet: 27 jan-09 kl 18:37 »
Om man läser andra inlägg från "Körven" så inser man snabbt att man kan räkna ut honom. Så ta inte illa upp utan ignorera honom bara. Han har det nog inte så lätt stackarn. Det finns stackars satar som anser att det är bättre att va illa omtyckta än inte tyckta om alls. ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser