Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En alternativ vedmaskin  (läst 6645 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
En alternativ vedmaskin
« skrivet: 21 jan-09 kl 21:04 »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: En alternativ vedmaskin
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 23:29 »
Uj, den går inte av för hackor den!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 19:55 »
....vilket påminner mig om den här :)

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 20:17 »
Vi har den modellen också, eller liknande. men den används bara till dom största bitarna som man inte rår på annars. Det är sällan den används och jag har inte den på bild. Den går åt båda hållen, den klyver även i retur, så det är bara att lasta på... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eleganten

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 14:49 »
Vi har den modellen också, eller liknande. men den används bara till dom största bitarna som man inte rår på annars. Det är sällan den används och jag har inte den på bild. Den går åt båda hållen, den klyver även i retur, så det är bara att lasta på... :)

You lucky bastard! vilken helt underbart livsfarlig maskin.

Jag har under flera år funderat på användningsområden för en tändkula för att kunna sanktionera ett köp utan att sambon lägger in sitt veto.

Nu har jag ännu ett argument: vedklyv.

Det tackar vi för
Estetiken framför allt

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 15:36 »
Det är en sån här du behöver:

Eleganten

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-09 kl 16:02 »

Ja men visst. :o Den borde ju täcka mitt behov av stationär kraft

Men det lär nog till många och långa förhandlingar i kammarn innan en sån på gårdstunet  ;D ;D
Estetiken framför allt

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 08:48 »
....vilket påminner mig om den här :)
http://www.youtube.com/watch?v=BI8Zwqu3oX0

Det som är mest underbart med den filmen är alla leenden och glada skratt. Tänk om alla kunde få uppleva det!

Mer leksaker åt männen!

;-)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 07 apr-09 kl 20:47 »
nu vill jag inte döda tråden men kan inte hålla mig borta  ;)
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 apr-09 kl 23:58 »
nu vill jag inte döda tråden men kan inte hålla mig borta  ;)
http://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3mMKY&feature=related

Jag är vanligtvis inte särskillt rädd om fingrarna, men den där skulle till och med jag ta det försiktigt med  :-X

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 apr-09 kl 09:26 »
Ja, den var verkligen läskig!

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 apr-09 kl 10:06 »
Den sista varianten påminner mig om gamla tiders klyvmaskin som gick runt ett stort hjul inne i en trälåda. Det satt yxor på det stora hjulets båda sidor så man kunde vara två som klöv samtidigt. Men den var minst sagt livsfarlig den med. Många blev nog av med fingrarna om man var det minsta oförsiktig.

Luffsen

• -
« Svar #12 skrivet: 10 apr-09 kl 23:32 »
Svårt att träna på den där maskinen oxå... går väl inte att ändra farten alls, utan man får träna i skarpt läge s a s...

Är rätt säker på att det är mer än bara fingrar som kan förloras där om man inte vet vad man gör.

Men... en vanlig modern motorsåg är inte helt ofarlig heller.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 18 jun-09 kl 23:53 »
Hej!
TMB!!
Hjulet som går runt i en trälåda....... "TÖREBODAKLYV"

Den första maskinen är tamef..n livsfarlig!!!!
Borde vara straffbart- verkar som skiten går upp och ner utan att operatören gör nåt!!!

(himlar med hela jä..la huvet"
)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 19 jun-09 kl 01:12 »
Vari ligger det alternativa?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 jun-09 kl 12:46 »
Är det inte alternativt att allting i maskinen är återanvänt och allting är hemmagjort ?  :)

(Det finns flera stycken nödstoppar och säkerhetsanordningar så det är allt uttänkt  :) Den går tex. inte upp o ner slumpmässigt utan när stocken träffar en givare på andra sidan sas, så vill man kapa av sig armen så måste man först trä in ärmen genom hålet och sedan pricka in givaren på andra sidan, och sidoskydden gör att man måste verkligen ligga på bandet för lyckas med det. Och bandet stannar också om inte stocken ligger rätt..om man ändå lyckas så finns det flera stycken lättillgängliga nödstoppar att ta till..)
« Senast ändrad: 19 jun-09 kl 13:04 av Frances »

bo_i_dala

« Svar #16 skrivet: 19 jun-09 kl 21:13 »
fina vedträn oxå!

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 jun-09 kl 21:18 »
Es ist doch ein Holtzzerstörer!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 20 jun-09 kl 08:40 »
Whatever.. Träet fick vi från Suresh som behövde göra plats i sitt vedbod för att rädda undan saker från sitt brända hus..  :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 20 jun-09 kl 11:05 »
Måste vara smidigt med en vedklipp om man vill ta hand om ved efter en skogsavverkning.
Ofta är sånt virke nersölat med lera mm, inte det roligaste att sätta sågen eller klingan i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser