Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bågjakt  (läst 9039 gånger)

Rak

Bågjakt
« skrivet: 20 jan-09 kl 17:35 »
Grattis alla bågentusiaster... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2350445.svd

Det ska bli intressant och se hur det kommer att fungera, bra tror jag.
Mvh Rak

ulfg

SV: Bågjakt
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 20:54 »
Ja, jag blev glatt överraskad av nyheten när jag hörde den på radion igår. Det är en extremt krävande jaktform att jaga med båge. Man skall krypa tätt inpå och behöver komma intill på en 30 m för att få bra skotthåll. En spännande jaktform således. Ett bra skott skall vara lika humant och effektivt som en kula. Nu kanske jag skulle ta och slutföra min jägarexamen...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rak

« Svar #2 skrivet: 21 jan-09 kl 21:01 »
Själv känner jag att vill nog träna en hel del innan jag ge mig ut i skogen med en båge, men visst lockar tanken. Att smyga sig riktigt nära en dovkalv skulle sitta fint...
Rak

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 10:34 »

På hur långt håll skuter man med hagelgevär?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 12:16 »
På hur långt håll skuter man med hagelgevär?
20 - 40 m

ulfg

« Svar #5 skrivet: 23 jan-09 kl 21:02 »
I likhet med Rak skulle jag nog också träna länge och väl med bågen eller armborstet innan jag skulle våga jaga med det.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 02:24 »
Grattis alla bågentusiaster... http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2350445.svd

Det ska bli intressant och se hur det kommer att fungera, bra tror jag.
Mvh Rak

Du är nog lite sent och tidigt ute samtidigt. ;D

Du är tidigt ute pga att naturvårsdverket inte ännu sagt ja.

Du är sent ute för det var i januari 2008 som Jägareförbundet och Riksjägarna sa ja.
Jag  hade en tråd om det då. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=30671.0

Så i dagsläget står bågjägarna på nästan samma punkt som i januari 2008. Då trodde man att det skulle ta några månader innan det var klart.
Det tror man idag också. ;)

Men till slut kommer naturvårsdsverket ta upp frågan.
Om det inte det blir ett byte från Reinfeldt till Salin.

För då brukar man börja om med alla frågor igen av någon konstig anledning.

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 sep-09 kl 08:35 »
I min roll som moderator raderade jag en mängd ickerelevanta inlägg från tråden. Diskutera och informera gärna om bågjakt, men gör det seriöst och ur ett perspektiv som är relevant för självhushållare.

Sedan kan jag påminna om funktionen "anmäl till moderator" som kan användas för inlägg man anser är irrelevanta.
« Senast ändrad: 16 sep-09 kl 08:04 av regnpipan »

Jamback

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 23:47 »
Varför skall man jaga med pilbåge, duger det inte med gevär? All jakt bör bedrivas så etiskt som möjligt så varför jakt med pilbåge? Det är nog med skadeskjutningar redan nu trots alla fina och välskjutande bössor. Näe, djuren skall ej vara måltavlor för människor som vill leka indianer. Smyg nära och skjut med en bössa istället! Självklart finns det jägare med gevär som är urusla och bågjägare som är ypperliga naturmänniskor/jägare men att gå tillbaka till bågar och spjut känns lite fel för mig. Ja, jag jagar fast med bössor. Kul forum f.ö.

gaup

« Svar #9 skrivet: 16 sep-09 kl 01:10 »
Varför skall man jaga med pilbåge, duger det inte med gevär? All jakt bör bedrivas så etiskt som möjligt så varför jakt med pilbåge? Det är nog med skadeskjutningar redan nu trots alla fina och välskjutande bössor. Näe, djuren skall ej vara måltavlor för människor som vill leka indianer. Smyg nära och skjut med en bössa istället! Självklart finns det jägare med gevär som är urusla och bågjägare som är ypperliga naturmänniskor/jägare men att gå tillbaka till bågar och spjut känns lite fel för mig. Ja, jag jagar fast med bössor. Kul forum f.ö.

Höru regnpippan.... en till orelevant fan som borde raderas...  eller hur??

Misse

• nr 9424
« Svar #10 skrivet: 16 sep-09 kl 03:02 »
Nej. Ett högst relevant inlägg.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

gaup

« Svar #11 skrivet: 16 sep-09 kl 09:43 »
Och va va då de inlägg som regn pipparn raderade innan... sen att jag blev angripen utav en snorkvadd...
det finns folk som tror att bara för man använder en bössa att det ska va mer etisk jakt.. ta och läs utvärderingen av den danska båg jakten... visst etik ska man inte ta lätt på och det gör inte jag.. men jag blir förbannad på folk som inte kan ta reda på hur det funkar innan de börjar klanka på´t...
har jagat och jagar med gevär så jag har viss insikt även där...

regnpipan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 sep-09 kl 10:42 »
Inlägg skrivet i egenskap av moderator

Och va va då de inlägg som regn pipparn raderade innan... sen att jag blev angripen utav en snorkvadd...

De raderade inläggen inleddes med vad som gränsar till förtal av naturvårdsverket och fortsatte på en extremt låg och ickerelevant nivå. Därför raderades inläggen. Inser dock att ett mycket läsvärt inlägg av Rosten slank med i bara farten, lägger därför in det som citat istället.

Ni kan träta så mycket ni vill. ;)
Men faktum är att man redan försöksjagat ett antal år i sverige och då visade bågjakten upp väldigt bra statestik på etisk jakt med väldigt lite skadeskjutningar.
Det är därför som jägareförbundet och riksjägarna till slut blev tvungna att godkänna bågjakten.
För om man jämförde skadeskjutningsstatestiken mellan bågjakt kontra krutvapen. Så skulle man förbjuda krutvapen.

Så nu väntar bågjägarna på naturvårdsverket.

Vill du/ni fortsätta tjafsandet så är tavlan "ljugarbänken" rätt forum: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=1
Vill du/ni diskutera modererande så är tavlan "innehåller i alternativ.nu" rätt forum: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=85

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 16 sep-09 kl 17:13 »
Problemet i dag är att bågjägarna har betydligt bättre dödande skott och mindre skadeskjutningar än vad dom vanliga jägarna har i sin statestik.
Mycket kan bero på att bågjägarna är ett fåtal och att dessa är väldigt goda skyttar.
Medan jägarna har problem med jägare som i bästa fall skjuter 3 skott på skjutbanan om året för att kolla om kikaren verkar vara okej.

Det konstiga är att jägarförbundet har krävt att bågjägarna måste skjuta upp varje år för att få jaga medan man har varit motståndare till obligatorisk skjutprov för vanliga jägare. ???
En väldigt konstig policy!

Jamback

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 sep-09 kl 16:13 »
 Hej Rosten, håller med att det rimmar illa att särbehandla bågjägare och de med bössor. JAG tycker att det borde vara obligatoriskt med skjutprov varje år för alla jägare och för all del, en bågjägare har självklart inte sämre omdöme/moral etc än en jägare med kulor och krut, det finns mååånga som ej borde ha bössor, de som lyckas skjuta hundar, hästar andra jägare och annat småttågott samt bedriver illegal jakt.. Listan kan göras lång tyvärr. Jag utryckte mig oklart, det är ens omdöme som är det viktiga, att bla öva flitigt med vad man än skjuter med så att skottet sitter där det ska och djuret dör. Jag är dock fortf tveksam till jakt med pilbåge men det är en annan sak. Trevlig helg

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 19 sep-09 kl 00:52 »
Jag är dock fortf tveksam till jakt med pilbåge men det är en annan sak. Trevlig helg
Själv så vet jag inte riktigt vart jag står i frågan.
Känns konstigt att gå bakåt i tiden men om man läste det som Naturvårdsverket skrev om sin skadeskjutningsstatestik så visade den att bågjägarna var otroligt seriösa.

En sak är jag i alla fall helt klar på.
Vanliga jägare borde få samma sak krav som i Norge.
Där skjuter man upp vart enda år med dom vapen som man har tänkt att jaga med.
Har du tänkt att jaga med 3 olika vapen. Då blir det 3 uppskjutningar.
Verkar vara helt omöjligt att införa i Sverige.
Men funkar bra i Norge.

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 24 sep-09 kl 17:58 »
Hej !

« Senast ändrad: 12 apr-10 kl 08:54 av esten »

Jamback

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 sep-09 kl 23:49 »
Att bågjägare är seriösa betvivlar jag ej, jag känner inga oseriösa jägare överhuvudtaget. Ett skott med en halvmantlad kula ger självklart värre skada på vävnaden i kroppen men om pilen sitter kvar i djuret eller går igenom mjukdelarna (buken)så kvittar det nog vad som träffar. Varför duger det ej att smyga nära och skjuta med en bössa? Jag har fällt både älgar och rådjur betydligt närmare än 30 meter (på lock) och nog var det spännande så det förslog. Hur stora djur är det fö tänkt att man skall fälla med pilbåge? Björn, älg, hjort, rådjur, var går gränsen? Har du någon egen erfarenhet av bågjakt? Skulle vara kul att höra hur det gått isf.

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 sep-09 kl 08:44 »
Hur stora djur är det fö tänkt att man skall fälla med pilbåge? Björn, älg, hjort, rådjur, var går gränsen?

Att smyga sig på en björn och dräpa den med båge har dom redan som mandomsprov i vissa delar av norrlands inland

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 25 sep-09 kl 20:25 »
Hej !
« Senast ändrad: 12 apr-10 kl 08:55 av esten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser