Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sommarbete???  (läst 2030 gånger)

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
sommarbete???
« skrivet: 20 jan-09 kl 07:43 »
skulle vilja att ni skriver ungefär när ni släpper ut era hästar på sommarbete och när dom är på sommar bete ska man ge något extra typ korn kross eller klarar dom sig på bara gräs?????? och vatten förstås...... tacksam för svar...... ???
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Ancan

• Halland
SV: sommarbete???
« Svar #1 skrivet: 20 jan-09 kl 07:46 »
beroende på vad för sorts häst det är... Ston med föl, oftast ombetäckta ger jag kraftfoder upptill i princip hela säsongen. En del snabbväxande unghästar behöver oxå hjälp.
Annars brukar de klara sig bra med ett bra mineralfoder.
Släpper ut dom från slutet av april till mitten av maj (beroende på vädret), tar hem dom i oktober - november.
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

tuss

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-09 kl 07:50 »
okej jag har två varmblod, dom kanske behöver lite merän bara gräs..
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 07:52 »
mina går från april till oktober - november och dom får bara lite kross och vitaminer när jag ridit.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 08:58 »
Dina varmblod klarar sig perfekt på ett bra bete och ev. lätt arbete, från mitten mitten på maj till slutet på augusti. Sen behöver du börja stödfodra dom så att dom håller hullet!
Att ha en säck mineralpellets är perfekt, det kan du ge dom under sommaren som "godis"  vid ridning, eller vad det nu är du gör med dom. Så förser du dom med vitaminer och mineraler och dom tycker det är trevligt att avsluta arbetet med det.
Glöm inte saltet!
Jag personligen har inte hästar på bete tills hagel o drivis... Senast slutet av september vill jag ha tak över huvudet på dom.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 20 jan-09 kl 09:20 »
Våra går från början av juni tills i oktober. Efter sommaren erbjuder vi stödfoder (hö) när näringen sjunkit i gräset.  Noga med invänjningen på gräs.
P.g.a. fångrisken ger jag inget kraftfoder när de väl kommit på gräs.

Ancan

• Halland
« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 14:31 »
Dina varmblod klarar sig perfekt på ett bra bete och ev. lätt arbete, från mitten mitten på maj till slutet på augusti. Sen behöver du börja stödfodra dom så att dom håller hullet!
Att ha en säck mineralpellets är perfekt, det kan du ge dom under sommaren som "godis"  vid ridning, eller vad det nu är du gör med dom. Så förser du dom med vitaminer och mineraler och dom tycker det är trevligt att avsluta arbetet med det.
Glöm inte saltet!
Jag personligen har inte hästar på bete tills hagel o drivis... Senast slutet av september vill jag ha tak över huvudet på dom.

Man får kanske tänka på hur betena är utformade också.
Platta hagar utan skydd för regn/blåst och annat - då får man släppa senare/ta hem tidigare. men har man bra, kuperade hagar, med skogspartier i så klarar sig djuren ute både tidigare och senare  .

Men som i allt annat så gäller det att använda sitt sunda förnuft! Något som tyvärr många glömmer...
« Senast ändrad: 20 jan-09 kl 14:34 av A-C »
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-09 kl 14:33 »
skulle vilja att ni skriver ungefär när ni släpper ut era hästar på sommarbete och när dom är på sommar bete ska man ge något extra typ korn kross eller klarar dom sig på bara gräs?????? och vatten förstås...... tacksam för svar...... ???

Mina går ute från april til nov på bara gräs :)
En av dom är ett gammalt varmblod , han ser dräktig ut på sommarbetet så det räcker och blir över  ;D
Saltsten i hagen o färskt vatten är allt som behövs , gräs är mkt kraftigare än hö .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

isa

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 jan-09 kl 17:56 »
samma här, släpps i april och klarar sig på gräs tills okt nån gång.
stödfodrar lite på slutet.
Kallblod, de har tillgång till rikligt med naturligt lä samt vindskydd.
Gammal är äldst.

ekobonde

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jan-09 kl 22:08 »
mina nordsvenska hingstar betar från slutet april till 1 novemder men då har dom stort bete. Är det myggit och kass väder så får dom sova inne.
På detta foder samt näringsfattigt hösilage vintertid får den ene en rejäl fettkappa fasten han rids och körs. Fri tillgång på grovfoder
Ingens herre ingens slav

emeralda

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-09 kl 14:17 »

Det beror ju på vilket typ av bete det är och hur stort det är. Det är skillnad på naturbete och en insådd vall. Hullet talar om för dig om betet räcker eller inte, känn över revbenen varje dag. De flesta hästar brukar klara sig mer än väl på bara bete, om bara betet är tillräckligt stort. I början och slutet av säsongen kan det vara lämpligt att stödfodra med hö för att göra övergången smidig.

Har du hästar inom riskzonen för fång, så tänk på att göra en mjuk övergång till bete och börja med ett par timmar/dag som sedan ökas successivt. Ta också in dem de nätter på hösten då det är risk för frost, eftersom fruset gräs ofta kan utlösa fång.

Det går att släppa på bete så fort gräset börjat växa till sig, tidpunkt beror på vädret och var i landet du bor (här är det oftast i maj) . Mina brukar gå kvar på betet så länge det finns tillräckligt med gräs (vanligtvis fram till september-november), sen flyttar jag dem till lösdriften.

tuss

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-09 kl 07:52 »
Tackar för alla svar nu har ja bättre koll på när man släpper ut dom  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser