Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen har tappat rösten  (läst 2625 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Tuppen har tappat rösten
« skrivet: 19 jan-09 kl 13:33 »
Hej,

Jag har en silkestupp som är två-tre år. Han har bott hos mig i ett år ungefär och hela tiden varit lite hes, hostat då och då. Först var jag lite orolig, men när tillståndet inte förvärrades, ingen annan blev sjuk och han var pigg, så tänkte jag att det inte var något att oroa sig för.

Under hösten har han bott med två ungtuppar, eftersom hönorna blivit tagna av rovdjur, och det har varit ett fasligt galande från alla tre.. Sedan ett par veckor tillbaka har ungtupparna fått flytta och han har nu fått nya damer!

Han går nöjt runt o kluckar med sina pullor men jag kom idag på att jag inte hört honom gala en endaste gång! Så idag när jag städade hönshuset såg jag hur han försökte gala, men det kom inget ljud.... ??? :-\

Kan han ha tappat rösten efter allt galande? Eller vad kan det vara? Jag tycker att han är lite rossligare än vanligt, men han är pigg, äter o dricker som vanligt.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Tuppen har tappat rösten
« Svar #1 skrivet: 19 jan-09 kl 21:47 »
ja de va ju trist, men om du kommer på vad de är så kan du ju alltid ta patent på sättet att få en tupp tyst, du skulle nog kunna leva gott på att marknadsföra och sälja de, för hur många önskar inte att de skulle finnas tysta tuppar. (Förlåt min ironi men jag kunde inte låta bli) ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 21 jan-09 kl 06:02 »
Nja, jag vill nog ha en tupp som låter jag.. Och idag verkar faktiskt hans röst vara tillbaka!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 21 jan-09 kl 06:56 »
Vi hade en tupp för ett flertal år sedan som fick gapmask och tappade rösten. Han hade varit ute och ätit för mycket daggmask... (Hittade om att det var väldigt höga procent daggmask som innehöll gapmask)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Alex Dombrowski

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser