Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fölning vid hög ålder?  (läst 5789 gånger)

Gräbban

• -
fölning vid hög ålder?
« skrivet: 18 jan-09 kl 13:30 »
Jag har hört från flera håll att ett sto som "kommit upp i ålder" och ej fölat på flera år löper stor risk att drabbas av någon sorts "förkalkning" eller så i bäckenet, och att dom därför skulle ha svårt att klara en fölning.
Jag undrar vad ni vet om detta? I min förnämliga bok om fölning står bara att hästen bör vara mellan 4-14 år. Tävlingshästar fölar ju ofta sent efter sin karriär, men att det går bra beror det på deras kondition då?
Kan det va rasbetingat eller är det kanske bara gamla fördomar som inte håller?
Ska hjälpa en kompis med detta, så jag vore glad för bra svar. Vill även själv veta för framtida beslut!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: fölning vid hög ålder?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 14:33 »
Äsch då. Jag harb skött om varmblodstravare som fölat galant  vid 25 års ålder. Sen kan ske jag tycker personligen att märrar bör pensioneras senast vid 20-årssträcket från fölning..

Men däremot finns det ju risker med infektioner t.e.x. på äldre ston.. Har jag själv fått erfara  med min gamla sto.. :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 14:40 »
Min 22 åriga shettis är dräktig, men hon måste ha föl varje år för att inte få fång. Är nog ingen fara att ta föl på gamla hästar så länge de är pigga och fräscha.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 15:21 »
Hur resonerar du där ang. arvbarheten på fång (vilken är en komplex sjukdom där man både ser miljöbetingelse och viss arvbarhet)? Har man ett sto som är känsligt för fång finns ju risken att även kommande föl är lika känsliga och det är ju inte vad man önskar.
Har hennes avkommor också varit fångbenägna? Märks oftast sedan de slutat växa.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 15:24 »
Jag kan bara hålla med. Min gammelmärr (nu i himlen) fick sitt sista föl vid 24-års ålder utan problem. Hon hade då tidigare fått 5-6 föl mig veterligen, varav det sista tre år tidigare. Jag tror att det är väldigt individuellt hur stona klarar av det och jag funderade länge innan jag betäckte henne. Hon gav bra föl, men jag lät henne vila under några år för att hennes kropp skulle ta igen sig ordentligt.
En sak som jag tror är viktig är huruvida de brunstar ordentligt eller inte. En svag brunst på ett gammalt sto kan vara en fingervisning om att kroppen inte är beredd att ta emot ett föl. Av samma anledning har jag svårt med att "spruta" igång ston för att få dem brunstiga.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 15:46 »
Hur resonerar du där ang. arvbarheten på fång (vilken är en komplex sjukdom där man både ser miljöbetingelse och viss arvbarhet)?

Ingen av hennes avkommer har fått fång. Det började för henne när hon passserat 15 år. Vet inte hur eller om det ärvs. Men så länge inga klara besked på vad det beror på så är det inget jag bryr mig om.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

guba

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-09 kl 16:45 »
Ett fullblodssto jag hade fölade sista gången som 24 åring, det var hennes fjortonde föl, alla blev vinnare.
Skillnaden de sista fem åren var att fölen hade en mindre födelsestorlek vilken var återhämtad innan ett års ålder samt att hon endast blev dräktig varannat år.
De sköter den där biten själva, är de inte i den kondition som krävs så blir de helt enkelt inte dräktiga och vice versa.
Till skillnad mot människan så är de skapta för att vara dräktiga hela livet, från början till slut.

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #7 skrivet: 18 jan-09 kl 20:56 »
Våran Jimman(ard) fölade första gången när hon var 17 år..Absolut inga problem..Hon fick sitt andra föl vid 18 år,heller inga problem....
Här kommer kort på Jimina o Jiro f-07 + jimina o Evina f-08...

malinzz

« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 23:29 »
har ett 18 årigt sto som jag undrar om jag vågar betäcka? Aldrig haft föl tidigare. Hon är dessutom liten för rasen och jag skulle vilja ha en stor hingst för att få en större avkomma. Har hört att stl på hingsten inte spelar någon roll då fölungen anpassar sig efter stoet och blir större först då den kommit ut? tar jag död på mitt sto eller går det utmärkt?vad är rätt och vad är myt? ???

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 23:57 »
JAG skulle inte tro att det skuulle vara några problem. Hade en welsh mountain som vi betäckte med en welsh cob (för att få rasen welsh av cobtyp...) , alltså en mankhöjdskillnad på ca 25 cm. Hon var nog 15år då om jag inte minns helt fel. Det var inga problem då, men hon hade visserligen haft föl när hon var yngre. Många elit-tävlingshästar betäcks ju när de gått i pension från tävlingarna, och då kan de va i den ålder din häst är nu ju.

Elektra

« Svar #10 skrivet: 17 feb-09 kl 20:35 »
Största risken med ett äldre sto, förutom att fölning alltid innebär en risk att förlora stoet, är att de kanske inte har tillräckligt med mjölk åt ett föl utan fölungen kräver stödfodring. Även livmodern förändras på ett äldre sto så fölet får mindre näring under fosterstadiet, näringsupptaget sker inte genom navelsträngen som hos människor, vilket man kan tro, utan även genom livmoderväggen. Allt för stora skillnader i storlek bör undvikas och beroende på ras så kan komplikationer även vara rasbetingat, shettisar är överrepresenterade när det gäller besvärliga förlossningar och där bör man inte betäcka med större hingstar för att få upp storleken, risken finns att fölet blir för stort och inte kan komma ut!

Be en veterinär ta en titt på stoet och göra en bedömning om den allmänna konditionen hos henne, har hon gått med valacker tidigare kan det även vara en god idé att ta ett bakt.prov för att vara säker på att hon inte har ngn infektion. Har hon en infektion så kan hon behandlas och ändå hinna betäckas i år. Bakt.provet tas under brunsten. Ston som är lite runda har generellt lättare att ta sig än om de är i tävlingskondition.

Tänk även på att föl behöver andra föl, både under betet men även efter avskiljning. Knyt kontakter som kan vara bra att ha i framtiden, många stuterier tar emot dräktiga ston och där kan man få hjälp både med vakandet, om det blir komplikationer eller om det värsta skulle hända och man förlorar någon av dem eller bägge.  :'(

Generellt säger man att om ett sto kan bli dräktigt så är hon inte för gammal, men det sliter väldigt mycket på dem. Om det går bra eller inte vet man aldrig förrän efteråt och behöver inte bero på åldern. På fyra fölningar har jag en som gick bra (stoet var 20 år), en som föddes en månad förtidigt men som överlevde med komplikationer (stoet var 9 år), en dödfödd (stoet var 4 år) och en där stoet istället gick åt och fölet fick nappas (stoet var 6 år). :'(
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1076 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser