Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ut miljöinspektören?  (läst 1342 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Ta ut miljöinspektören?
« skrivet: 18 jan-09 kl 10:20 »
Vi har en gubbe i byn som älskar att ringa ut miljöinspektionen på folk och deras djur :( Än har han inte gnällt på mina höns, men jag känner på mig att jag är årets måltavla ;) Så jag funderar på om man kan ta ut miljöinspektören och besiktiga hönsen och hönshuset och liksom mota Olle i grind. Kan man göra så? Vad kostar det? Vi bor utanför planbelagt område (eller vad 17 det heter). Är det nödvändigt eller ska jag vänta på att inspektören står på gårdsplan? Jag säljer inga ägg så det kan det iallafall inte gnällas på :P

johe71

SV: Ta ut miljöinspektören?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 10:57 »
Vad kostar det?

detta gäller från och med årsskiftet

Citera
Från den 1 januari 2009 tog Länsstyrelserna över kommunernas ansvar för att kontrollera djurskydd och primärproduktion av foder och livsmedel. För de flesta djurägare och berörda företag och verksamheter kommer denna förändring inte att märkas mer än att det är länsstyrelsen som genomför kontrollen istället för kommunen. Det är fortfarande samma lagstiftning och ansvar som gäller.

Några nyheter som är bra att känna till:

* Kontrollen är avgiftsfri. Om det krävs extra kontroller på grund av brister eller befogade anmälningar kommer länsstyrelsen däremot att ta betalt. 

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 11:23 »
Jag skulle vänta till man blir anmäld.
Sedan skulle jag placera lämplig påskasmäll  i gubbens brevlåda. ;D

Enligt ryckten så funkar en del av dagens raketer bra till den saken. 8)

Verkar som man aldrig blir för gammal för pojkstreck. ;D
Och vem skulle misstänka någon som snart är 45 år. ;D
« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 11:25 av Rosten »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 11:55 »
Eftersom jag blir anmälld i tid och otid så brukar jag ringa djurskydsinspektören för minsta lilla som inte är enligt regelboken. Sjuka djur, brist på halm, tidigt betesläp, whatever. Inspektören är hjärtligt trött på det hela, men kan iallafall till klagaren säga att hon redan är medveten om problemet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 12:17 »
Varför blir du anmäld i tid och otid???
Krångel med grannar eller ???
Hedemorahöns

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 12:40 »
Varför blir du anmäld i tid och otid???
Krångel med grannar eller ???

Typ, någon som är sur på oss för något helt annat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 18 jan-09 kl 13:22 »
Om du ska vara sams med djurinspektören så ska du se till att följa de regler för djurskydd som gäller. Om du börjar begära "onödiga" inspektioner av din egen hönsgård så blir nog djurinspektörerna bara sura och irriterade. De fick i många fall ganska små resurser för att genomföra sina kontroller. Kanske bäst att dessa resurser används till viktigare saker än att fixa din grannsämja, förhindra djurplågeri exempelvis.Djurskyddet flyttades till länsstyrelsen däremot ligger gödselhanteringen kvar på kommunen.

Har du planer på att bygga en hönsgård med mer än 500 fjäderfä så är du dock skyldig att förpröva anläggningen.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 18 jan-09 kl 17:36 »
Om du ska vara sams med djurinspektören så ska du se till att följa de regler för djurskydd som gäller. Om du börjar begära "onödiga" inspektioner av din egen hönsgård så blir nog djurinspektörerna bara sura och irriterade. De fick i många fall ganska små resurser för att genomföra sina kontroller. Kanske bäst att dessa resurser används till viktigare saker än att fixa din grannsämja, förhindra djurplågeri exempelvis.Djurskyddet flyttades till länsstyrelsen däremot ligger gödselhanteringen kvar på kommunen.

Har du planer på att bygga en hönsgård med mer än 500 fjäderfä så är du dock skyldig att förpröva anläggningen.

Nä några 500 höns tänker jag då rakt inte ha ;D Jag tycker också att resurserna ska användas till viktigare saker än min "grannsämja", men det är ju gubben som ringer till miljöinsp. för allting. En tant inne i byn vart anmäld för att hon hade en hund stod ute på trappen dygnet runt. Miljöinspektörn vart nog ganska snopen när han insåg att det var en prydnadshund i naturlig storlek :o Sånt ringer den där gubben om!!

Det var snarast därför jag tänkte på om man skulle ringa till dem på en gång. Då kunde man ju boka en tid (som passade dom) istället för att de ska kasta sig ut på utryckning för att få se ett gäng glada och lyckliga höns som gubben "hittat". Men du har rätt, Strajder, det är att slösa på resurserna. Det är bättre att han inspekterar mina höns om gubben anmäler. Kanske kunde han inspektera gubben istället? ;D

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 19 jan-09 kl 20:49 »
Jag jobbar själv i offentlighetens tjänst och även om man ska behandla alla skattebetalare lika så är man inte mer än människa. Ryktet sprider sig ganska snabbt om de som "missbrukar" myndigheter. Om det är för egen vinning eller för att man är rättshaverist som din granne spelar ingen roll. Det är ju faktiskt lika illa om du kallar ut dem utan orsak. Om du sköter dina djur och du får en inspektion som visar att det är en sur granne så lär du ju slippa kontroller under lång tid framåt. Jag tror också att nu när länsstyrelsen tagit över så kommer mycket okynnesanmälande att upphöra. 

carmen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jan-09 kl 00:18 »
Nä några 500 höns tänker jag då rakt inte ha ;D Jag tycker också att resurserna ska användas till viktigare saker än min "grannsämja", men det är ju gubben som ringer till miljöinsp. för allting. En tant inne i byn vart anmäld för att hon hade en hund stod ute på trappen dygnet runt. Miljöinspektörn vart nog ganska snopen när han insåg att det var en prydnadshund i naturlig storlek :o Sånt ringer den där gubben om!!

Det var snarast därför jag tänkte på om man skulle ringa till dem på en gång. Då kunde man ju boka en tid (som passade dom) istället för att de ska kasta sig ut på utryckning för att få se ett gäng glada och lyckliga höns som gubben "hittat". Men du har rätt, Strajder, det är att slösa på resurserna. Det är bättre att han inspekterar mina höns om gubben anmäler. Kanske kunde han inspektera gubben istället? ;D

Herregud, jag hade gärna varit en fluga på väggen där och då, vilken syn att hitta en prydnadshund.... ;D  ;D  ;D

mvh
Carmen

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 22 jan-09 kl 10:27 »
Jag tycker att du ska ta och ringa inspektören och tala om hur läget ligger. Vill han sen åka ut så är det ju upp till honom. Det gäller liksom att mota Olle i grind här känns det som så att inte grannen får ut nåt av en anmälan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser