Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Orusthöns  (läst 16155 gånger)

Kanel

SV: Om Orusthönor
« Svar #20 skrivet: 07 maj-09 kl 19:33 »
Det låter bra! Synd att det är så svårt att köpa dem bara! Har ringt runt och satt ut annons och letat på blocket och på lanthönssidan. Nu har jag börjat fundera på att köpa ägg från någon höna som är ruvvillig och kläcka i maskin.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 07 maj-09 kl 19:36 »
Har du provat att kontakta genbanksansvarig? Därifrån kan du säkert få hjälp! Tele och mail finns på www.kackel.se  :)

Kanel

« Svar #22 skrivet: 07 maj-09 kl 19:55 »
Ja, det har jag och jag borde kanske ringa igen. Fick nummer till en del i närheten, men de har inte fått något att sälja än iaf..

ägg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 maj-09 kl 20:16 »
Ja, det har jag och jag borde kanske ringa igen. Fick nummer till en del i närheten, men de har inte fått något att sälja än iaf..

Det är väl lite tidigt på säsongen ännu för att köpa ungdjur. De måste vara minst 8 veckor gamla för att få säljas med genbanksintyg. Om 2 månader när många kullar växt upp och man kan se vilka som blir hönor och tuppar blir det nog lättare att hitta några djur att köpa.

När jag skaffade mina djur så fick jag stå med tomt hönshus hela sommaren. Det är inget som jag ångrar nu för mina Orusthöns var väl värda att vänta på  ;D

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 maj-09 kl 22:56 »
Förra sommaren åke jag land och rike runt för jag ville så gärna ha orusthöns i genbank. Fick tag på en tupp från ett ställe och två hönor från ett annat.
Alla hönorna var väldigt skygga lika så tuppen. Den ena hönan dog efter några veckor. Hon lade alldrig ett enda ägg och dog knall fall i hönsgården. Den andra hönan lade kanske 15 ägg på hela sommaren. En dag kom räven och tog henne.. Nu har jag bara tuppen kvar av denna trio..

Han är väldigt rädd för oss, men väldigt snäll ändå vi gillar honom. Ove heter han!

Även i år kommer jag leta land å rike runt efter orusthöns! Vill ju vara genbank för just den rasen!  Någon som har till salu?

Intricate

« Svar #25 skrivet: 08 maj-09 kl 07:55 »
Angående om katten kan ta hönsen. Jag tror inte det om de väger mer än ett kilo. Jag har mina 400 grams höns på tomten och diverse kycklingar på kanske 300 gram. Katten rör de inte. Mne det kanske också beror på vad man har för katt.
Jag evt tille xempel att grannens katt är rätt så förtjust i att jaga hönsen även om de är stora.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #26 skrivet: 08 maj-09 kl 07:55 »
Det kan nog inte sägas nog många gånger. Kontakta genbanksansvarig för rasen. Hon vet ju var genbankerna finns.
Sedan är det helt omöjligt att tro att man ska kunna köpa djur nu.

Många verkar tro att det går att köpa 10 värpklara lantrashöns lagom till våren  ???  ???  ???. Lycka till är allt jag säger.

Genbankerna har i princip maskinkläckningsförbud vilket gör att det blir helt enkelt inga kycklingar förrän hönorna vill göra dem.
Sedan är det 8 veckors hållandetid innan man kan skriva ut genbanksintyg på dem.

Summa summarum så finns det nästa inga genbanksdjur att köpa över huvud taget före midsommar.
Det man kan göra innan dess är att skapa kontakter. Lantraser köper man som tidigare sagts främst på sommaren och hösten. Då finns det djur att köpa inte nu.
I princip alla genbanker är försvinnande små och har inte mer djur över vintern än att alla behövs som avelsdjur.

Jag förstår verkligen att man blir otålig och vill fylla sina hönshus, nuuuuuu!!!!!!!!
Men förhoppningsvis ska man väl inte ha dem som sommarhöns och då är det bättre att ge sig till tåls och ställa in sig redan från början på att våren och sommaren kan man finslipa på hönshus och rastgård. Till sommaren/hösten kommer djuren  ;D.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Kanel

« Svar #27 skrivet: 08 maj-09 kl 11:04 »
Det kan nog inte sägas nog många gånger. Kontakta genbanksansvarig för rasen. Hon vet ju var genbankerna finns.
Sedan är det helt omöjligt att tro att man ska kunna köpa djur nu.

Många verkar tro att det går att köpa 10 värpklara lantrashöns lagom till våren  ???  ???  ???. Lycka till är allt jag säger.

Genbankerna har i princip maskinkläckningsförbud vilket gör att det blir helt enkelt inga kycklingar förrän hönorna vill göra dem.
Sedan är det 8 veckors hållandetid innan man kan skriva ut genbanksintyg på dem.

Summa summarum så finns det nästa inga genbanksdjur att köpa över huvud taget före midsommar.
Det man kan göra innan dess är att skapa kontakter. Lantraser köper man som tidigare sagts främst på sommaren och hösten. Då finns det djur att köpa inte nu.
I princip alla genbanker är försvinnande små och har inte mer djur över vintern än att alla behövs som avelsdjur.

Jag förstår verkligen att man blir otålig och vill fylla sina hönshus, nuuuuuu!!!!!!!!
Men förhoppningsvis ska man väl inte ha dem som sommarhöns och då är det bättre att ge sig till tåls och ställa in sig redan från början på att våren och sommaren kan man finslipa på hönshus och rastgård. Till sommaren/hösten kommer djuren  ;D.

Vilket otrevligt inlägg.

Jag har kontaktat genbankansvarig och ska göra det igen. Jag har sökt orusthönsen sen förra sommaren och räknar inte med någonting. Jag hoppas.

Det jag har gjort är att "beställa" kycklingar eller höns som kläcks nu i vår/försommaren. Dvs skapa kontakter. Och jag väntar mig inte värpklara hönor. Men ju tidigare desto bättre. Vi har inte mycket pengar och vill få in ägg så snart vi kan.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #28 skrivet: 08 maj-09 kl 11:48 »
Förlåt om du tog åt dig för det var inte riktat mot dig alls. Men mååånga andra som inte har riktigt koll på hur genbanken funkar tror att de kan köpa massor av djur nu.  Ungefär som man gör från de stora hönserierna. Det är naturligt att man önskar sig att det skulle gå men......

Tillfällig formsvacka efter att ha förklarat detta för massor med människor hela vårvintern får jag skylla på.
« Senast ändrad: 08 maj-09 kl 11:50 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

ägg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 maj-09 kl 15:06 »
...

Genbankerna har i princip maskinkläckningsförbud vilket gör att det blir helt enkelt inga kycklingar förrän hönorna vill göra dem. ...

Det är fritt fram att sälja maskinkläckta Orusthöns med genbanksintyg (8-veckorsregeln gäller dock) men föreningen ser helst att man låter hönorna ruva, kläcka och ta hand om sina ungar på det naturliga sättet.

För mig passar det ganska bra att låta hönorna själva ta hand om sina kycklingar själva. Det sparar jobb och man blir glad när man ser det fina samspelet mellan hönsmor och kycklingar. Dom verkar lyckligare så och det ger harmoniska (om nu höns kan vara det?) djur.

Har man en liten flock djur så kanske man tar fram någon kull eller två per år men någon massproduktion blir det väl knappast tal om. Anledningen att jag håller på med att ta fram nya djur är att jag vill hjälpa till med bevarandet av Orusthönan. Det blir inga större mängder kycklingar man säljer. Jag tror att det pris som föreningen rekommenderar att man ska ta ut för kycklingen är ungefär 80 kr. Det är helt OK men det ligger många timmars arbete och omsorg bakom varje kyckling. Räknar man in utrustning och mat så förstår man lätt att man har helt andra skäl än ekonomiska för att hålla på med detta. Man säljer helst till någon som känns seriöst intresserad av Orusthönor och där man tror att djuren kan få det bra. Därför tycker jag det verkar vara en bra idé att "skapa kontakter" i god tid som föreslagits tidigare och att försöka förbeställa ungdjur. Genbanksansvarige för Orusthönan kan beroende på exempelvis linjer/flockar som behöver stärkas och andra som redan är fullt tillräckligt spridda anvisa dig kontakt med lämplig uppfödare.

Vet man med sig att man vill ha Orusthönor (genbanksdjur) kan man ju i god tid gå med i Svenska Lanthönsklubben.  Om man vill ha Orusthöns utan att själv hjälpa till med bevarandearbetet bör man inte köpa genbanksdjur. Då finns det istället lokala kontaktpersoner på  Svenska Lanthönsklubben som hjälper till med förmedlingen.

Praefatio

• Västergötland
Orusthöns: för nybörjare?
« Svar #30 skrivet: 14 jul-12 kl 14:21 »
Hej!

Nu har jag och min karl beslutat oss för att flytta ifrån storstan och ut på landet. Det är en dröm som blir sann för oss båda! Vi börjar i liten skala med ett mindre hus med lite mark så att vi kan odla lite och ha några höns, kanske till och med ha mina hästar i en hage. Målet om 15-20 år är att skaffa hästgård med plats för permakultur, får, höns, köttkaniner och andra smådjur. Kan inte tänka mig ett bättre liv, kan faktiskt inte tänka mig en annan framtid alls.

Hur som helst, jag är väldigt intresserad av lantbruksraserna och bevarandet av dessa, vill absolut ha enbart genbanksdjur. Karln bryr sig inte så länge som han får ägg och kött. Vi börjar som sagt med höns och eftersom vi bor i Göteborg så har jag framför allt kikat på Orusthöns och Bohuslän-Dals Svarthöna. Tycker att Orusthönsen är oerhört stiliga och tycker att det är en klar fördel med rediga höns som råder över sig själva eftersom vi vill ha frigående höns. Dessutom är det tydligt att rasen skulle må bra av ytterligare ett hängivet hushåll för bevarandets skull. Tyvärr så läser jag att det finns många nackdelar, och blir orolig: De ska vara mer vilda än tama, icke kontaktsökande, aggressiva (?) och allmänt ohanterliga. Jag får dessutom dubbla signaler då en del säger att de är utmärkta ruvare och mödrar, medan en del säger att de är dåliga och svåra att få kycklingar på. Funderar på hur det påverkar mig som nybörjare. Jag tror inte att jag nödvändigtvis behöver knähöns, men jag vill ha så stressfria djur som möjligt och vill att nödvändig hantering ska vara möjlig utan att djuren mår dåligt, vid t.ex. slakt eller sjukdom.

Är det okej att ha svårare höns som nybörjare eller är det att ta sig vatten över huvudet? Läser mig till att t.ex. Hedemora är en trevlig ras, okomplicerad och bra, men där försvinner ju hela grejen med bevarandet av hotade raser eftersom de är så populära. Jag frågar mig dock om det är bättre att börja med en sådan ras eftersom vi ändå bara ska ha en liten flock (4-5 höns och någon tupp) och skaffa Orusthöns när vi har mer erfarenhet och vill ha en större flock.

Vad tycker ni som redan har den där erfarenheten?
« Senast ändrad: 14 jul-12 kl 14:24 av Praefatio »

Jennyt

• Västergötland
SV: Orusthöns: för nybörjare?
« Svar #31 skrivet: 15 jul-12 kl 23:31 »
Hej!

Jag hadde Orusthöns för några år sedan. En ras med mycket instingter kvar. Det är ingen knähöna, precis som du redan förstått, men helt klart värd att bevara. Hon producerar bra med ägg och äter i förhållande till prodktion lite. Är duktig på fodersök.

Anledningen till att du fått väldigt spretiga uppgifter om hönan tror jag helt enkelt är att du fått uppgifterna från olika personer, med olika perspektiv och jämförelse-ramar. Jämför du en Orusthöna med en Dvärg Kochin...ja, då upplevs Orust som skvatt galen. Jämför du en Orust med en silkes, så är det en grymt härdig och kompetent höna, osv.

Jag har dem inte kvar av den enkla anledningen att jag ville ha flera olika raser. Skulle jag välja att bevara en hotad hönsras i VG så hade det blivit Orust eller Svarthönan.... just för att de är anpassade till våra trakter och för att de fortfarande är ordentligt hotade.

Lycka till med gårdslivet :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ronny

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 17 jul-12 kl 00:21 »
Jag har erfarenhet av många hönsraser inklusive de flesta av lantraserna. Orusthöns är alldeles utmärkta höns både för nybörjare och mer erfarna. Dom sköter sig till stor del själva om man ger dem lite fria tyglar. De negativa omdömen som du hört, tycker jag inte att de förtjänar. Du fick ett bra råd av "flindra" som jag tycker du ska följa.

Om du nu känner för att hjälpa till med bevarande av en lantras, så skaffa sådana från början och se till att du köper med genbanksintyg. Det får bli mitt råd.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Praefatio

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 17 jul-12 kl 01:06 »
Tack allihopa!

Det är ett strålande tips att åka och hälsa på livs levande Orusthöns! Det ska jag göra när vi vet när vi får flytta in i vårt hus, nästa år. Innan dess ska jag läsa allt jag kommer över om hönsskötsel, tror jag har kommit en bit redan och känner mig redan klokare. Har diskuterat med sambon och vi är båda överens om att vi väldigt mycket hellre har höns som reder sig själva men inte vill vara uppe i ansiktet på oss, än höns som vill sitta i knäet men som blir för hemtama och tagna av räven på en gång. Jag tycker mycket om tanken på höns som är härdiga och "rejäla". Vi vill gärna "go back to basics" med våra bruksdjur. Inget fabriksfoder och inga konstigheter utan äkta vara vill vi ha!

Ronny: Bra råd, det ska vi följa.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 17 jul-12 kl 10:49 »
Glöm inte. Det finns inte så många Orusthöns kvar. Det betyder att det kan vara svårt att få tag på en flock.

Mitt tips är att kontakta någon genbanksinnehavare för dem redan nu och skapa kontakt.... då kan du vara mer säker på att få tag på djur när det väl blir dags, även om det är två år fram i tiden.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #35 skrivet: 17 jul-12 kl 11:17 »
Vid ett besök på Nordens Ark för några år sedan såg vi Orusthöns. Vi tyckte att de verkade mycket trevliga. De gick lugnt lösa runt oss besökare. Om vi skulle skaffa höns med genbank igen (har haft hedemora) så ligger Orusthönsen bra till. Mitt tips är åk till Nordens Ark och titta, de har ju också Bohuslän-dals svarthöna. Lycka till !
Gotlandskaniner, genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser