Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt underlag på golvet (Sand)  (läst 9178 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Nytt underlag på golvet (Sand)
« Svar #40 skrivet: 20 feb-09 kl 17:16 »
Tips:
Bygg en träram som passar på dyngbrädan.
Vi har klamrat fast kompostgaller uppepå.
När jag gör rent så lyfter jag bara bort ramen och skrapar rent bordet.
Strör på kalk och sätter tillbaka ramen.
Gallret är stabilt och håller för hönsa.
Det blev bara sååå bra.
Håll tillgodo :D

Bara undrar: varför kalk? :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #41 skrivet: 20 feb-09 kl 17:17 »
Jag märker inte att det yr i väg kutterspån från gödselbingen när de flyger upp, men eftersom jag öser en skopa från golvströet till bingen så hamnar där en del go´saker, som två av mina fem alltid måste äta upp innan de kommer till ro på respektive plats. Jag städar bingen snudd på dagligen, men skrapar bara av ner i hinken. Vatten/såpatvätt blir det inte alltför ofta. Skulle uppskatta att de inte åt från det som hamnat på bingen, men hur?

Ja, man får kratta igenom golvströet för att hitta "kluttarna" men än tycker jag att det går bra om man gör det dagligen. Föresten så är de ett fåtal. Det mesta hamnar ju på bingen eller ute...........men förstås här pratar jag om en minimal besättning och har liten erfarenhet av större. Minns bara från det jag var barn att man städade hos hönsen på sommaren. Minns också att det luktade och dammade där inne. Kommer inte ihåg någon binge, bara att de hade får till närmaste granne ;-)

Trevlig helg önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #42 skrivet: 20 feb-09 kl 17:26 »
Jag märker inte att det yr i väg kutterspån från gödselbingen när de flyger upp

Vi har dock ingen "binge", utan en plyfaskiva, helt utan kant. Jättelätt att rengöra, man skrapar bara av den på tio sekunder... Men spånet yr som sagt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 20 feb-09 kl 19:22 »
Mina höns flyger upp eller ner på "bordet"  och kliver ner i skiten.
Det slipper de då de kliver på kompost gallret.
Rena fötter!
Kalken är för att skiten inte ska "föröka" sig,
har även Stalosan men kalken är mycket billigare.
Ta död på fluglarver mm.
Det blir mindre mängd av gödsel.
Blandar du med spån eller torv blir det större volym.
Jag bor på landet men häller dyngan på plastäckar
 och använder i önskad mäng på våren.
Hedemorahöns

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 21 feb-09 kl 16:45 »
Vi har dock ingen "binge", utan en plyfaskiva, helt utan kant. Jättelätt att rengöra, man skrapar bara av den på tio sekunder... Men spånet yr som sagt.

Det jag kallar binge är golvet i en större hundbur. Den här är i plast (har även en på lut i rostfritt) och har en minimal kant ikring. Mina 5 hönor sitter på en 6 pinnar hög stege, egentligen bara på de tre över "bingen" de tre under används som hjälppinnar.
Även jag har smidigt att skrapa av ner i hinken, samt att  ta väck skivan och duscha av med såptvätt.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 3 användare (2 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser