Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt underlag på golvet (Sand)  (läst 9146 gånger)

Användarnamn

• Gäst
Nytt underlag på golvet (Sand)
« skrivet: 16 jan-09 kl 09:17 »
Hej på er!  ;D

Mina höns har ett nybyggt hönshus. På golvet (som är isolerat) är det lagt en vattentät plastmatta, typ sådan som man hittar i badrum. Lätt att rengöra! Tidigare har jag använt ett lager på 15 cm kutterspån ovanpå som strö men nu har jag tröttnat på att spånen alltid hamnar i foder- och vattentrågen.

Jag har funderat ett tag på att byta till något bättre strö än kutterspån. Något mer naturligt för i naturen finns väl knappast kutterspån. Hönsen har iofs aldrig klagat på spånen. Halm var det första som jag kom och tänka på men det var inte helt lätt att få tag på här i närheten.

Då kom jag på snilleblixten att lägga ett rejält lager sand istället på golvet! För vad kan vara mer naturligt än sand och jord att ha på ett golv? Dessutom kan jag ju ta ut sandbadet ur hönshuset eftersom hela golvet nu blivit ett stort sandbad. Detta iordningställde jag igår eftermiddag och hönsen var mycket skeptiska. Först vägrade de att gå in men när det blev kallt och mörkt gav dom med sig fast nu på morgonen har dom vägrat att hoppa ned från sittpinnarna för "sand kan man ju inte gå på", eller? Jag hoppas dom ger med sig när dom blir hungriga. Just nu är dom ordentligt sura på mig.  >:(

Några andra aspekter på att ha sand som "strö"?

40+

• Våran "lilla" Ida
SV: Nytt underlag på golvet (Sand)
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 09:28 »
Tycker att det låter toppen , men blir det inte kallare med sand än spån ? Vi har idag -27,2 grader så spån o halm känns som att det värmer dom lite om fötterna , men jag är inget proffs. :)
Nybliven gårdsägare

Användarnamn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 jan-09 kl 09:39 »
Tycker att det låter toppen , men blir det inte kallare med sand än spån ? Vi har idag -27,2 grader så spån o halm känns som att det värmer dom lite om fötterna , men jag är inget proffs. :)

Hej 40+  ;D

-27 !! Vi har bara -5. Hönsen har ett par termostatreglerade värmare så innetemperaturen går aldrig under +5 grader.

Undergolvet är ordentligt isolerat, men visst jag kan tänka mig att det kan kännas lite kallare än spånet för hönsen att gå på. Sanden kommer dock att torka ut inom några dagar eftersom det är varmt i hönshuset. Hmmm... klockan är snart 10 på förmiddagen och hönsen sitter fortfarande på sina pinnar. De är makalöst hur försiktiga höns är eller är dom bara "sura"?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 16 jan-09 kl 09:42 »
Torv säger en del att är det bästa. Det suger upp fukt och det räcker med att man plockar bort lite bajs då och då så håller det sig fräscht hela vintern. Har inte själv provat men är sugen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 jan-09 kl 09:46 »
Jag tycker hönsen blir misstänksamma varje gång man ändrar något, inklusive vanlig städning. Det är väl deras natur.

Torv är väldigt bra strömaterial. Vi använder sågspån eftersom vi har det gratis.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #5 skrivet: 16 jan-09 kl 09:47 »
Torv säger en del att är det bästa. Det suger upp fukt och det räcker med att man plockar bort lite bajs då och då så håller det sig fräscht hela vintern. Har inte själv provat men är sugen.
Det tråkiga med torven är att den är så mörk i färgen, och att det dammar så... jag hade torv och spån från början, men det såg så smutsigt ut och dammade så mycket att jag övergick till endast spån.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 14:57 »
Är inte sanden tyngre i hanteringen än spån och torven smutsar visst ner ljusa hönor har jag hört!?
På tal om: Strö är en bristvara just nu i Mälardalen. Så först till kvarn!

Jag är rätt nöjd med mitt spån påstår I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 15:09 »
Jag hade sand till mina kycklingar när de var små. Men när de trampade i maten, vilket de ju gjorde hela tiden, följde sand med och eftersom det var mycket geggig mat, ägg, fil, grönsaker och sånt, blev det som cement... så jag gick över till spån och halm.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 15:33 »
Det är klart att du ska prova sand.!!!!!!!!!!!!
Vore det inte så tungt att hantera, så skulle jag prova .
Jag som bor på en sandmo.
« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 16:52 av Lycka »
Hedemorahöns

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 15:46 »
Jag tycker sand är ett bra alternativ.. själv har jag sågspån (gratis)..
Sågspånet är ganska lätt att kratta ur och sen ta ut med spade.. sen lägger jag på ett nytt fräscht lager bara.. Kan tänka mig att det blir lika lätt med sand..
Hönsen badar mer än gärna i sågspånet och även vaktlarna som har det i sina burar..

Du kanske kan lägga in lite hö/halm/ensilage/granris om du kan få tag i.. det gillar dom att sprätta i o plocka lite ätbart..
Sen är det bara kratta ut det och lägga in lite nytt..

Hönsen kommer ner när de blir hungriga ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Användarnamn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 16:15 »
Tack alla för dom trevliga svaren!  ;)

Vid lunchtid bestämde jag mig för att övertyga hönsen att sand går visst fint att gå på så jag lyfte ner dom på golvet. Nu går dom runt och letar efter korn som jag gömt i sanden. Något sandbad har det däremot inte varit tal om. Spån tyckte dom om att bada i och det flög spån åt alla håll och landade i maten bland annat. Vattentråget brukade bli helt obrukbart flera gånger om dagen eftersom kringflygande spån la sig i vattnet och blockerade törstiga besökare från att släcka törsten.

Till lunch fick dom lite överblivna köttbullar med makaroner och gräddstuvad blomkål. Det senare sågs som en sann hönsdelikatess. Visst hamnade en del mat i sanden och hönsen lär väl få i sig en del sand tillsammans med maten men hönsen ska ju ha sand i magen för matsmältningen. Jag tror att det är bättre med sand i maten (för höns) än kutterspån.

Sanden bör ju dessutom gå ganska lätt att rengöra med ett såll någon gång vid behov.

Ang torv så har jag blivit varnad för att det kan ryka så mycket att hönsens ögon blir infekterade.

Lite hö eller annat strö ska jag nog kunna få tag i och lägga in i några hörn för att dom ska få lite omväxling. Höns verkar däremot inte speciellt förtjusta i förändringar av något slag så jag får väl kasta in små mängder till dom i början.  :)

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 19:04 »
Jag har fodertråget hänger från taket och vattenautomaten på en liten pall så jag har inga problem med spån i mat/vatten.. men om det kommer i är ju sand bättre :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

chili

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 jan-09 kl 11:27 »
Oskarsgården: Menar du sågspån, inte kutterspån? Jag har funderat på om jag kan använda sågspån om jag får slut på kutterspån...

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #13 skrivet: 17 jan-09 kl 12:18 »
Oskarsgården: Menar du sågspån, inte kutterspån? Jag har funderat på om jag kan använda sågspån om jag får slut på kutterspån...

/Chili

Jepp.. sågspån.. har använt kutterspån tidigare men det är lättare på vintern att göra bädd med sågspån eftersom det går att kratta ur träck och fjädrar..

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 17 jan-09 kl 16:39 »
Nytt på ströfronten annars är halmpellets. Har inte provat själv men många hästägare har provat och verkar nöjda. Finns ännu ganska få som tillverkar men det kommer säkert fler...

torpare2

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 17 jan-09 kl 17:23 »
Intressant diskussion.
En aspekt är ju också var man gör av med det använda ströt som man städar bort. Jag änvänder sågspån på sommaren och lägger det under buskar för att förhindra att för många ogräsfrön får fäste. På vintern använder jag torv som sedan slängs i komposten för att användas som gödsel.
Vita höns ser inte vackra ut när man använder torv, men de är friska och verkar inte störas.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 17 jan-09 kl 18:52 »
Jag lägger mitt strö i varmkomposten och vattnar rikligt under plustemperaturer. Jag köpte till ännu en kompost när hönsen flyttade in. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Användarnamn

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 10:01 »
En annan sak som man kan fundera lite på ...

Höns gillar ju att bada. Förmodligen är det naturens sätt att hålla tillbaka löss, blodsugande kvalster kalkben och fotskabb som ofta återfinns i hönsgårdar.

Citat från: Djurskyddsförordning (1988:539)
9 § Höns för äggproduktion får inte hållas i andra inhysningssystem än sådana som uppfyller hönsens behov av rede, sittpinne och sandbad. Inhysningen skall ske på ett sådant sätt att dödlighet och beteendestörningar hos hönsen hålls på en låg nivå.

Nu gillar ju ofta höns att bada i kutterspån, jord, damm och förmodligen en massa andra  material också. Dessa material är dock inte tillräckliga för hönsens hälsa enligt lagen utan måste kompletteras med ett sandbad.

Är sandbad bättre än andra material för att motverka löss, blodsugande kvalster kalkben och fotskabb? Är det så att sanden har en mekaniskt rengörande effekt som andra badmaterial saknar?

Frågorna om olika golvtäckningsmaterials lämplighet dyker upp nu i samband med att jag gått över från kutterspån till sandunderlag i hönshuset. Kvalster exempelvis gillar ju mattor och exempelvis stoppade möbler. Tycker kvalster och andra parasiter om att sätta sig i kutterspånets alla vinklar och håligheter men skyr sanden?

Fuktigt golvtäckningsmaterial är förmodligen olämpligt eftersom fukt tillsammans med värme och smuts ger livsförutsättningar för kvalster. Ska man ha sand på golvet säger det sig självt att det är det viktigt att den är torr.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 12:44 »
Det står faktiskt inte i djurskyddsförordningen att det skall vara just precis sand i badet, så länge det uppfyller hönsens behov. Enligt kremlologerna innebär det att annat material som uppfyller behovet är godkänt. Inte heller L100 specificerar att det skall vara sand.

slainte

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 18 jan-09 kl 19:21 »
Jag la in nytt strö igår efter jag behandlat hönsen för kalkben. Jag hade sågspån blandat med sand tidigare och det är väldigt lätt att mocka ut då, bara kratta igenom och lyfta ut.

Nu bytte jag till torvströ. Upptäckte att de hade två olika förpackningar på Granngården. Jag frågade om någon av dem var bättre än den andra och förklarade att jag hört att torv dammar väldigt mycket. Han i affären sa att det var olika kvalité på torven och att den som kostade 20 kr mer dammade mindre. Jag får se hur det är med det. Men den kändes nästan fuktig när jag strödde ut den och jag antar att det är därför den inte dammar just nu.

Idag har hönsen inte lämnat sittpinnarna, de är väldigt skeptiska till nymodigheter.  :)
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser