Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytgödsel å halter av kväve, fosfor  (läst 5542 gånger)

louise

• Gäst
Flytgödsel å halter av kväve, fosfor
« skrivet: 14 jan-09 kl 11:40 »
Försöker räkna ut hur mkt flytgödsel min vall ska ha. Hur mkt näring brukar man säga att en kubik innehåller, i snitt?

ingvar2

• Gäst
SV: Flytgödsel å halter av kväve, fosfor
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 13:22 »
Det beror dels på vilka djur det kommer ifrån, och för Kvävets del när du sprider det, sprider man på hösten så försvinner i stort sett allt kväve, medans det för fosforn och kalium inte spelar nån större roll.

Nöt flyt:  N, Höst; 5 kg  Vårvinter; 15 kg, Vår;20 kg.  P : 8 kg   K: 25kg

Svin flyt             N    7 Kg                20 kg       30 Kg    P 10kg    K 25kg

Vet inte hur denna uppställning jag gjorde kommer att se ut nu när jag postar, men hoppas det går att få ut nåt.. Och siffrorna gäller alltså per 10 ton gödsel.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jan-09 kl 10:23 »
Jag tror jag fattar. Det gäller väl vårgödsling. Eller när är vår/vinter tycker du?

Men jag måste räkna om tonen i volym, per kubikmeter. Så mäter bönderna som kan hjälpa mig. Jag kan liksom bara beställa kubikmeter.

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jan-09 kl 10:59 »
Vårvinter är väl när det är lite fruset så det går att köra, sen blir det ju ett litet hopp till våren när det då torkat upp igen så det går att ta sig ut...Och det är väl då det är optimalt..
 Jag hittar ingen omräkning, men flytgödsel innehåller ju mest vätsak, så jag tror den ligger ganska nära 1 ton/kubikmeter... Men det där brukar bönderna ha lite koll på...

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-09 kl 11:54 »
oki. Jag kanske borde titta på vårvinter också.  Men där hade du inte med fosfor och kalium. Varför då?

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 12:06 »
Lollo jag sätter 30 ton på våren och 20 ton på hösten per hektar.. dock ingen handelsgödsel. ;)
Spridning får inte ske på snö el frusen mark..Sprider man efter skörd skall alltid gödseln inmyllas. På träda är det förbjudet.

Jag fick ett härligt brev på posten igår,det var från EUstöds gödsel övervakning. :-X
« Senast ändrad: 15 jan-09 kl 12:11 av cowboy »

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-09 kl 12:55 »
oki. Jag kanske borde titta på vårvinter också.  Men där hade du inte med fosfor och kalium. Varför då?
Fosfor och kalium är i stort sett samma oavsett tidpunkt du sprider...

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 17 jan-09 kl 10:46 »
Hej!
Som icke jordbrukare så blir jag fundersam över siffrorna på näringsinnehåll. Det förefaller vara alltför mycket fosfor i förhållande till kvävet. Tillför ni extra kväve eller räknar ni kallt med att fosforn läcker ut till grundvattnet och gödslar cyanobakterierna i hav och sjöar?
MVH
Jan

ingvar2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jan-09 kl 12:06 »
Det är ett visst bekymmer med för mycket fosfor, helt klart. Nånstans runt 20-25 kg bortförs ju med spannmålsgrödan, om man tar halm och allt, eller vallskörd.Men gödslingsrekommendationerna är ju ändå 20-25 kg P till stråsäd och 30-40 kg P till vall. Och i Cowboys fall så tillför han ju runt 40 kg.
Vad man möjligen skulle kunna göra, är ju lite motsägelsefullt att dra på med extra kväve så man får rejäla skördar, då för man ju också bort mer fosfor. Samt att ta tillvara allt som åkern ger, som halm, etc..

Sämsta alternativet måste ju vara att lägga på kvävet vid fel tidpunkt så du får en skörd  på 3-4 ton/ha, då blir det ju en klar övergödsling med fosfor.

Sen är det hela ju beroende på jordarten, de flesta jordar lagrar ju in fosfor, så allt överskott rinner ju inte rakt ut i vattnet.

Och det allra bästa vore ju såklart om man kunde ta fram metoder att komprimera gödsel , så den kunde transporteras på ett vettigt sätt, då kunde den föras från de djurintensiva områdena till slättbygderna, och landets totala beroende av fosforimport via handelsgödsel kunde då minska.

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 17 jan-09 kl 12:59 »
Hej!
Tittar man på proportionerna mellan kväve och fosfor så bör det väl ligga på ca fem gånger mer kväve än fosfor. Gödslar man enbart med naturgödsel så ackumeleras fosforn så att det till slut läcker krafigt. På sikt så hjälper det inte att många jordar binder mycket fosfor.
MVH
Jan

ingvar2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 jan-09 kl 13:29 »
Nej, det är helt riktigt. Och dom jag känner som odlar spannmål och har t.ex grisar, gödslar extra med kväve, men då får dom också skördar därefter, 8-10 ton/ha, och då försvinner ju en hel del fosfor med skören..

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 17 jan-09 kl 13:36 »
Hej!
Tack för den informationen, Ingvar. Ännu ett skäl att undvika sk ekologisk odling.
MVH
Jan

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jan-09 kl 17:30 »
Jag tycker alltihop låter jättevettigt. För ett prolbem med ekolgisk odling är också att skördararna är mycket mindre, och skulle hela välrlden lägga om till ekologiskt skulle jordklotet rproducera hälften så mycket mat som idag.

Men alltså, jag har blivit lite förvirrad över vad ekologisk växtodling är. jag har inte kommit igång med min vall än. Men har blivit helt bortkollrad över vad som menas med ekologiskt. Det är ju skitviktigt att näring inte läcker ut. Men om den inte läcker, utan tas upp av växterna, vad är då problemet...?

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jan-09 kl 17:41 »
Så om ett hektar kan ta 40 ton P i ekologisk odling, då blir det alltså 5 kubik flytgödsel per hektar? Hur mkt kväve vill vallen ha då?

När man sår nytt, hur snabb ska man vara å så för att kvävet inte ska försvinna?
« Senast ändrad: 17 jan-09 kl 17:43 av Lollo »

covboy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jan-09 kl 17:54 »
Lyfter du miljöstöd ?

ingvar2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 jan-09 kl 09:24 »
Så om ett hektar kan ta 40 ton P i ekologisk odling, då blir det alltså 5 kubik flytgödsel per hektar? Hur mkt kväve vill vallen ha då?

När man sår nytt, hur snabb ska man vara å så för att kvävet inte ska försvinna?

Nu skrev du nog lite snabbare än du tänkte..eller tvärtom ;) Alltså..40 kg fosfor /ha till vall... Och om man då tänker sig nötgödsel, så innehåller den då ca 8kg/10ton, du skulle då alltså kunna lägga på 50 ton teoretiskt, det blir lite väl mycket i en giva, men det går ju att dela upp det..  Men 50 ton ger maximalt ca 100 kg kväve, vilket på ett år är lite snålt till en vall, då får du inte så hög skörd som skulle behövas för att föra bort dom 40 kg fosfor du la på.  Där är alltså problemet, förhållandet mellan kväve/fosfor. Vill man då råda bot på det, fortfarande ekologiskt, så får man försöka hitta en gödsel som innehåller mer kväve, t.ex kycklinggödsel som toppning för att få upp skörden..
Men då börjar det bli så mycket gödsel så det är praktiskt svårt att få till på en vall, det måste ju hinna ner i backen alltihop innan du ska skörda.
En del eko-odlare löser det genom att vräka på gödsel som förråd det året dom sår in vallen, så det ska räcka för vallens behov under 2 år framåt, och sen kompletterar dom varje år med t.ex urin som kvävegödsel. För kväve kan du inte förrådsgödsla.

Hur snabbt du ska så...tja, sån panik är det ju inte , men du bör ju helst mylla ner gödseln samma dag som du sprider den, själva sådden sen gör ju inget om den drar iväg nån dag, grödan börjar ju ändå inte ta upp näring på ett par veckor... Det viktiga är att du får det nermyllat...
« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 09:36 av ingvar2 »

ingvar2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 jan-09 kl 09:34 »
Jag tycker alltihop låter jättevettigt. För ett prolbem med ekolgisk odling är också att skördararna är mycket mindre, och skulle hela välrlden lägga om till ekologiskt skulle jordklotet rproducera hälften så mycket mat som idag.

Men alltså, jag har blivit lite förvirrad över vad ekologisk växtodling är. jag har inte kommit igång med min vall än. Men har blivit helt bortkollrad över vad som menas med ekologiskt. Det är ju skitviktigt att näring inte läcker ut. Men om den inte läcker, utan tas upp av växterna, vad är då problemet...?

För mig så är ekologisk odling nåt som utnyttjar markens förmåga att producera mat utan att du tillför syntetiska medel, t.ex sprutar eller ger konstgödsel.
Däremot ser jag inget problem i att gödsla ordentligt med naturlig gödsel, och använda moderna grödor för att få bra skördar, som vi ju nu lärt oss hjälper till att få bort det du tillför.
För jag ser inget ekologiskt i att utarma marken och få minimala skördar, då bleve ju den ekologiska tanken ett självändamål som för mig vore onödigt och obegripligt.

Vi har ju knappast ett överskott på växtnäring i Sverige, om man ser till hela landet, då skulle ju inte tusen och åter tusen ton konstgödsel inte behöva importeras varje år, problemet är att det är så ojämnt fördelat...

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 11:17 »
jag blir mer och mer fascinerad över hur en gammeldags gård har ett eget inbyggt ekosystem. Räknade på min potatis, å grisar, fördelning av fosfor å allt vad det var igår. Och de där gässen jag planerar för att få ordning på växelbetet med fåren, skulle ju kunna få stå för kvävetillförseln! Det är så genialiskt alltihop.

Fast nu kan ju inte omvandla gåsbajset till flytgödsel.. Hur gör folk med vall? Det kan väl inte vara särskilt vanligt med hönsflytgödsel? Den är ju dessutom blandad med spån.

Å hur mycket kväve vill vallen ha?
« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 11:18 av Lollo »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 11:53 »
jag blir mer och mer fascinerad över hur en gammeldags gård har ett eget inbyggt ekosystem. Räknade på min potatis, å grisar, fördelning av fosfor å allt vad det var igår. Och de där gässen jag planerar för att få ordning på växelbetet med fåren, skulle ju kunna få stå för kvävetillförseln! Det är så genialiskt alltihop.

Fast nu kan ju inte omvandla gåsbajset till flytgödsel.. Hur gör folk med vall? Det kan väl inte vara särskilt vanligt med hönsflytgödsel? Den är ju dessutom blandad med spån.

Vi gödslar inte vallen alls, förutom innan vi sår. Vet dock inte om det är det bästa, men helt klart lättast. Sedan brukar djuren efterbeta efter höskörd. Har man mycket klöver i vallen så bidrar den till en del kvävetillförsel, gödslar man mycket trivs inte klövern. Fast tidigare har vi bara haft gamla vallar som inte gett särskilt mycket, nu sådde vi nytt förra året så får vi se vad den ger.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ingvar2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 jan-09 kl 12:41 »

Ja..visst är det genialiskt ;)
Jag vet inte hur pass flytande gödsel från höns blir om man samlar det i en brunn..men dom jag vet har varit grisbönder som fått hem hönsgödsel och tippat i sin gödselbrunn, då fick dom lite mer krut i sin flytgödsel...

Problemet för såna som du och jag , som har djuren ute mycket, är ju att gödseln är svår att samla upp för att sprida ut jämnt överallt, dom har ju ofta sina ställen där dom gödslar när dom går på bete, och där blir det en koncentration. 
Det kan man ju då lösa genom att ofta flytta dom, eller som jag bygger för, ett stall där dom sover och äter, och går ut och in som dom vill. Har man då en platta precis några meter där dom går ut så hamnar mycket gödsel där och man kan samla upp den. Samt inne då när dom vaknar och efter maten, man har ju studerat en del vad dom har för toalettvanor....

Minst 80-100 kg kväve/ ha till vallen tycker jag du kan lägga med gott samvete, du måste ju få lite skörd också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser