Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkörning  (läst 3367 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Inkörning
« skrivet: 13 jan-09 kl 23:20 »
Vid vilken tidpunkt (åldersmässigt) är det bäst att påbörja inkörning? Jag är ju total novis inom detta och tycker jag får många olika bud. Vad har ni för åsikt?

Obs, frågan gäller inte regelrätt travträning utan inkörning av kommande "ridhäst".

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Inkörning
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 23:39 »
Det är inte helt ovanligt att man kör in en blivande ridhäst vi 2-2½ års ålder läs( påbörjar inkörning)vid denna ålder.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 00:08 »
Grejen är ju att man kan börja vänja hästen vid en massa saker ganska tidigt! Att ha sele på hästen när man går ut på promenad är ju inget som belastar hästen. Inte heller att släpa med sig en björkslana som man låter ta i hästens bakben för att vänja den och såna saker! Det gjorde vi nog vid ett och ett halvt års ålder.....
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-09 kl 07:11 »
Även om jag inte skulle använda hästen till trav så skulle jag alla gånger köra in min ett-åring. Dom lär sig av sig självt :)
Och det är ju inte arbete att tala om! Att rulla omkring med lätt vagn tar ingen skada av!
Bara att ha varit för några gånger räcker. Det har man enorm nytta av senare i livet. Det betyder ju inte att man ska köra dagligen fr.o.m. att dom är inkörda.

Så jag skulle tycka att det vore alldeless lämpligt att nu börja lägga på sele och tömköra litegrann så småningom, så att det är lagom att dra vagnen när halkan är borta framemot mars-april.. Sen hinner man köra några gånger innan det blir sommarlov och bete. Då har du en bra grund att börja av nästa vinter med din blivande två-åring :)
« Senast ändrad: 14 jan-09 kl 07:14 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 09:07 »
Har du haft tyglarna fästa i grimman (med träns under) med en så ung individ eller fästa i tränset?

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 09:20 »
Min Teta är 18 månader å jag har hållit på ett tag
med uppehåll för - 30 grader å sen jättehalkan  ;D
Måste nog säja att jag tycker hon växer in i de mer och mer mognar bra.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 11:01 »
Förbereda tycker jag gott man kan göra så tidigt som möjligt, dvs sele, tömkörning (först i grimma, sedan träns för min del iaf), kanske lite linor.

Fortsättningen sedan kommer när hästen är mogen för det, oavsett om hästen då är 1 eller 4. Jag sätter inte en nervös eller osäker häst framför vagn utan tränar allt annat tills den mognat och kommit så långt att det garanterat kommer gå lugnt till.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 13:03 »
Jag kör alltid med tvådelat bett, gammal eller ung, munnen är den samma :) Man bör vara lika varsam med en ung mun som en äldre!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 13:20 »
Har du haft tyglarna fästa i grimman (med träns under) med en så ung individ eller fästa i tränset?

Du är väl antagligen ute och går promenader med lilleman?! Gör som du gör när du promenerar! Har du vant honom vid att ha tygel i bettet när du går så gör likadant med tömmarna! Är ju väldigt enkelt att lära en liten häst svänghjälperna genom att lägga tyglar över halsen som när man rider och sen bara hjälpa till med sin egen kropp. Man behöver knappt röra i bettet, och hästen lär sig väldigt lätta hjälper.... (tyckte jag som var ute och promenerade ganska mkt med min pålle när han var liten)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 14:08 »
Du är väl antagligen ute och går promenader med lilleman?! Gör som du gör när du promenerar! Har du vant honom vid att ha tygel i bettet när du går så gör likadant med tömmarna! Är ju väldigt enkelt att lära en liten häst svänghjälperna genom att lägga tyglar över halsen som när man rider och sen bara hjälpa till med sin egen kropp. Man behöver knappt röra i bettet, och hästen lär sig väldigt lätta hjälper.... (tyckte jag som var ute och promenerade ganska mkt med min pålle när han var liten)

Sanningen att säga har vi bara varit ute på några få promenader med mamman (skäms--- :-[), han leker mest i lösdriften med sin fölkompis och vi har ännu inte varit på någon "ensam"promenad. Jag har varken haft sele eller gjord på honom.
Vad rekommenderar ni för sorts sele? Han är ca 1.45 hög nu och jag antar att han kommer att landa på 1.65 då selen bör vara så ställbar att den fungerar hela tiden.

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jan-09 kl 14:33 »
Så länge du inte belastar i selen så spelar nog inte typen av sele så stor roll. För oss blev det en travsele, mycket av den anledningen att det var vår hovis som fixade sele åt oss, och han hade travare.... Hans jämngamla beteskompis hade en gammal loksele...

Jag har teorin att det är viktigare med bra passform när du börjar belasta... Så, kanske kan du få låna en sele att "träna" nu när han är liten?! Sen tror jag att Anders Eriksson har ett häfte om selar, och lite vad man bör tänka på... Fanns hos hööks för några år sen i alla fall....

De där billighetsselarna brukar inte vara bra i alla fall. Har du en bröstsele så ska bröstan absolut inte sitta fast i däckeln som de gör på billigselarna!! Det gör att bröstan inte följer bogarnas rörelser.... :-\  Morsans shettis hade en sån, som inte alls var bra!! Men, det blev lite modifieringar där, så nu körs shettisen med ett hopkok av travsele och bröstsele. Fick hjälp av en granne som kört mkt med bruksnordis att fixa så det funkade!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 20:05 »
Sanningen att säga har vi bara varit ute på några få promenader med mamman (skäms--- :-[), han leker mest i lösdriften med sin fölkompis och vi har ännu inte varit på någon "ensam"promenad. Jag har varken haft sele eller gjord på honom.
Vad rekommenderar ni för sorts sele? Han är ca 1.45 hög nu och jag antar att han kommer att landa på 1.65 då selen bör vara så ställbar att den fungerar hela tiden.

Min fölis är 4 mån nu och jag har börjat träna ljudsignaler bakifrån när han går lös framför mej så det blir lättare sen .
jag kommer att lägga på en sele om några mån .. jag har en liten travsele hemma jag tänkte använda.
men jag har redan nu börjat lägga knasiga saker på ahns rygg så han vänjer sej.
Han reagerar inte på plastdunkar , preseningar mm mm .
jag tänkte dock köra in honom i grimma o linor .. bett kan vänta tills man kommer till vagn delen runt 1års dagen är det tänkt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grayellow

« Svar #12 skrivet: 20 jan-09 kl 17:32 »
Hej

Håller med massa av de föregående talare ang ålder. Jag hade planer på att köra in min hingst som 1,5 åring tyvärr så vad det 2 andra hästar som också skulle köras in o de var äldre av den anledning tog jag dem först. Hingsten min är idag 2.5 o jag har från att jag köpte honom vid 6 månaders ålder hållit på med att lägga på allt möjligt på ryggen på honom. Selar, barbacka sadel som påminner om en vojlock med gjord. Provat träns o allt jag kan komma på. Han är i dag helt orädd för allt jag slänger på ryggen. Så det är ett tips från mig. lägg på grejer utan att det är någon bigg deal o så jobbar du ut ifrån det.

MVH Annika

isa

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 20 jan-09 kl 17:54 »
tömkör nu hästen blir 2 i juni.
tanken är att hon skall vara satt framför vagn, släpa i vår.
Gammal är äldst.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #14 skrivet: 03 feb-09 kl 10:34 »
Egentligen behöver jag inte säga något eftersom alla andra verkar så kloka på det här forumet ...  :)

... men vill ändå tillägga en annan fördel med att köra in ridhästarna innan de rids in.

Det är en mindre belastning för hästens skelett att dra en lätt vagn, än att bli riden. Därför är det också en bra träning för hästens skelett, muskler och ledband att bli körd regelbundet. Med regelbundet menar jag kanske 2-3 ggr/vecka. Körningen behöver inte vara mer avancerad vid 2 års ålder än att man skrittar några km. Ev. med ett kortare travpass.
Från början handlar det naturligtvis, som flera av er tagit upp, att vänja hästen vid olika saker. Man låter den gå runt på gårdsplanen med selen på sig. Kanske tömköra 100 m till brevlådan, träna halt, vändning o.s.v. Börjar man med det vid 1-1,5 års ålder så bör man vid 2 års ålder kunna sitta i vagn och köra hästen någon km i skritt. Mycket bra träning för skelett, muskler och ledband.
Man ska komma ihåg att den träning som hästen får under körturen får han inte i hagen. I hagen rusar han omkring och sparkar bakut. Kastar sig från sida till sida och tränar kroppen på annat sätt. Under körturen tränas han att fokusera (lyssna på din röst), att klara av att balansera upp både sig och vagnen och att ta medvetet långsamma rörelser (skritt) när han kanske helst vill spurta fram. Här kan man använda tiden till att lära hästen kommandon, via tömtag, muntliga kommandon och pisken.

När så hästen är mogen att ridas in så ska man veta att den är mycket mer förberedd än den ridhäst som gått i hagen till 3-års ålder. Inte bara mentalt utan fysiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser