Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående eller inhägnade?  (läst 3907 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Lösgående eller inhägnade?
« skrivet: 13 jan-09 kl 19:45 »
Min lilla flock får inte gå ut i över huvud taget nu, men snart börjar det ju bli dags (bara några månader kvar av vintern! Idag luktade det vår ute!  :-* )

Hur som helst så funderar jag på om jag ska ha de lös eller om de ska gå i hage...
Vi bor på en relativt stor gård, strax utanför hönshuset är det en stor "gammaldags" trädgård. Hönshuset ansluter till en stor fin äng, mycket grönområden och plats för sandbad med mera.
Jag har 7 stycken höns nu (inkl. Rudolf)...

Det jag funderar på är:

Kontroll, försvinner de? Eller stannar de hemma?

Nedsmutsning - skitar de ned hemskt mycket?

Trädgård - Kommer de att äta upp blommorna?

Hur gör och filosoferar ni?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Therese K

• Skåne
SV: Lösgående eller inhägnade?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 19:49 »
hej!

hmm.. ja, jag funderar på samma sak.. ??? Har liknande sist som du, hönsen är bara inne eller i sin inhägnade ute gård.. själv är jag rädd för att rov fåglarna ska ta dom, har mycket sådana här.. :-\
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 19:52 »
Rovfåglarna brukar de hålla ganska bra koll på. I alla fall tuppen. Han håller huvudet på sned och spanar av himlen titt som tätt. Räven är ju ett potentiellt problem, men lösspringande grannhundar skulle jag säga är hönsens värsta fiende. De är ju inte rädda för människor, utan ser bara sitt byte.

Vi har en hönsgård utanför hönshuset. Men när vi är hemma får de gå fritt ute på tomten och i fårhagen.

Jag har inte tänkt på att de skitar ner så mycket ute. Men det är klart, hunden går ju och slafsar i sig deras spillning...

De krafsar snarare upp saker ur planteringarna än äter upp dem. Blir lite stökigt ibland.
« Senast ändrad: 13 jan-09 kl 20:26 av Troy McClure »

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 19:59 »
Jag kommer ha mina både lösa och inhägnade. De kommer ha en hönsgård att picka i när jag och sambon är på jobbet, men kommer få gå lösa när jag är hemma.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 20:24 »
Jag kan svara hur det är med våra höns:

På dagarna rör de sig med en radie på ca 50 meter från hönshuset. De är bra på att ta sig över hinder, vet inte skillnad på ens egen tomt och grannens, och vanliga staket kommer troligtvis inte att hindra dem. De går hem på kvällen, och sover på samma ställe varje natt.

De bajsar överallt. Jag brukar gå en runda varje kväll och ta bort bajset från det ställen där vi brukar passera. På plussidan är deras bajs ganska fast, så jag brukar bara kunna plocka upp det med en liten spade.

Vissa växter kommer de äta, vissa kommer de låta bli. Däremot kommer de krafsa upp rabatterna, vilket är nästan lika illa!
« Senast ändrad: 13 jan-09 kl 20:39 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Torry

« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 20:26 »
Jag har mina lösgående under den ljusa tiden av året dvs när det är ljust innan jag kör till jobbet vid 06:15 och när jag kommer hem vid 16:30. Nu när det är mörkt får dom vara i hönsgården men ute en stund på helgen om vädret faller dem i smaken. Dom håller sig på tomten (utom ungdomarna som helst skall vara utanför staketet på grannens åker så fort dom får chansen). Under sommaren tycker jag ibland att mitt liv bara består av hönsskit rensar gräsmattan varje dag  :P Innan kycklingarna börjar plutta ut så består min flock av 6 hönor och en tupp men när det var som mest med kycklingar och unghöns i somras hade jag 24st då blev det mycket skit annars är det inte så farligt. Alla mina rabatter som inte är inhägnade är fulla med badgropar, blommorna uppätna eller bortsprätta  ::) men vi har inga besvär med sniglar fast det finns massor på åkrarna runt omkring vårt hus. Jag kan inte hålla dem instängda bara för att ha en perfekt trädgård, är hemskt att se dem vanka av och an längs staketet i hönsgården och klaga hela tiden och man ser ju hur glada dom blir när man öppnar för dem, alla flyger och rusar ut som kalvar på grönbete  ;D . Mina hönor går in i hönshuset och värper så springa och leta ägg har jag aldrig behövt göra.
//Torry

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 20:34 »
Många bra tips här! :D Vad jag undrar är ju om hönsen har gått inne hela tiden och man sen släpper ut dom till våren eller nu på helgerna om vädret till låter, kommer dom att hitta tillbaka in i hönshuset eller går dom vilse? finns det risk att dom gömmer sig under en buske och vägrar gå in?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 13 jan-09 kl 20:37 »
Många bra tips här! :D Vad jag undrar är ju om hönsen har gått inne hela tiden och man sen släpper ut dom till våren eller nu på helgerna om vädret till låter, kommer dom att hitta tillbaka in i hönshuset eller går dom vilse? finns det risk att dom gömmer sig under en buske och vägrar gå in?
Jag har gjort det lätt för mig. Jag har helt enkelt låtit dörren ut stå öppen några helger i rad här under vintern, så hönsen långsamt har fått leta sig ut. Än går de inte långt, det längsta någon av dem varit är väl en 3-4 meter - men än finns det ju ingen mat ute heller. Jag "ute-tränar" dem helt enkelt =)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 13 jan-09 kl 20:38 »
De hittar tillbaka. Släppte ut vår flock för första gången idag. (Vi hade även höns på förra stället vi bodde på.) De gick runt lite, gick en bit tillbaka, gick runt lite till, längre bort. Sedan gick det halvvägs tillbaka. Sen tror jag att hönorna ville in och värpa, och då gick hela flocken in i hönsgården igen. Då hade de varit ute i kanske två timmar. Hönorna är 10 månader gamla, och tuppen ett år. Jag var inomhus, men höll uppsikt då och då genom fönstren.

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 jan-09 kl 20:40 »
då kanske jag inte behöver oroa mig.. :-[ Ska testa och "ute-träna" dom till helgen, Bra tips! :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 13 jan-09 kl 21:01 »
Jag har mina (våra) ute lösa varje dag. Öppnar luckan till hönshuset på morgonen och då går de ut. Utom häromveckan när det snöade och blåste rejält. Sen går de själva in på kvällen och jag stänger hönshuset när det blivit mörkt. Hönsluckan sitter på baksidan av stora stallbyggnaden och vetter ut mot hagen. Någon gång ibland är de i trädgården och på gårdsplanen men, oftast är de i hagen närmast där de bor. Att de skitar ner har jag inte tänkt på men, så har jag andra djur som bajsar större högar i hagen.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Göthes

« Svar #11 skrivet: 13 jan-09 kl 21:02 »
Oj,, vad mycket intressant läsning på kort tid!  :D

En fråga; är det någon här som har två bostäder åt hönsen?
Där de går nu lämpar det sig inte att göra en hage utanför,d å skulle det vara lösdrift. Men i smygen mellan ladan och lagårn skulle man kunna bygga, men då måste de bo i gamla "svinhuset" under den varma årstiden...
Kan man göra så, ha två ställen där de bor..?

För min del får de gäärna rota i rabatter och skita på gräsmattan. Jag är bara orolig för vad övriga boenden på gården kommer att tycka.  ;) (Det är ett helvete med kollektiv!  ;D )

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Cecilia i Hillsjöstrand

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 21:47 »
En fråga; är det någon här som har två bostäder åt hönsen?
Där de går nu lämpar det sig inte att göra en hage utanför,d å skulle det vara lösdrift. Men i smygen mellan ladan och lagårn skulle man kunna bygga, men då måste de bo i gamla "svinhuset" under den varma årstiden...
Kan man göra så, ha två ställen där de bor..?
Det är klart att man kan ha två olika hus åt hönsen. Bara utrymmena uppfyller de krav hönsen har, ser jag inget problem att de bor på olika ställen. Höns är anpassningsbara djur :)

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 13 jan-09 kl 22:08 »
 Mina höns har två bostäder. Inne i värmen på vintern (utan möjlighet till utgång) och ett oisolerat hus med hönsgård på sommaren.
 Här är det så mycket snö på vintern så jag satsar hellre på ordentligt stort utrymme inomhus där jag kan ha det varmt och gott åt dom. Sprätta omkring ute får dom göra när det finns något att sprätta i annat än en halvmeter snö. Dom verkar vara nöjda med det.
                                               Mvh
                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 13 jan-09 kl 22:33 »
Jag tror till och med att det är en fördel att ha två boenden till hönorna. Om de sen gillar det eller inte vet jag inte...

Men med ett vinterhus och en 'sommarstuga' kan man passa på att göra den där riktiga storrengöringen i det hus som står tomt, som det är nu får man ju anpassa den till att hönorna ska sova där framåt kvällen sen och då måste man vara klar!

Speciellt bra om man har fått in ohyra, kvalster eller sånt.

Vi har våra lösa när vi är hemma, hönsgård när vi inte är hemma. De avskyr hönsgården, trots att den är rätt stor och kuperad, med några buskar, stenar och gräs och både sol och skugga... De vill ha hela trädgården på tretusen kvadrat och gärna en liten bit av ängen utanför eller skogen utanför. Jag har märkt att de har ett slags schema de dagar de är ute hela dagen, först är de en stund i trädgården, under stora körsbärsträdet, sen lite ute på ängen, sen är de i fruktträdgården en stund, sen under stora granen och badar i jorden bland rötterna, sen är de på gårdsplan en stund och sen går de och lägger sig...

Mina blomrabatter sandbadar de i så mina blommor undermineras, grönsakslanden sprätter de i... Jag funderar på någon slags låga staket i år, sten och sånt, det blir inte frestande för dem att sandbada i kanten som nu, jag skulle fotat stora runda rabatten där de lagt sig som en riktig krans runt...

Jag brukar plocka bajs med en liten kratta och en liten hink, det brukar vara lätt att få med sig dem, de som ligger där man går och där vi har trädgårdsmöbler, annars får det ligga, det gödslar ju... jag får min gräsmatta både gödslad och mossriven...

Vi har blivit av med en höna till en duvhök, räv och grävling har vi aldrig sett till men när de jagar springer hundar genom trädgården ibland. För det mesta hör man redan på morgonen (nästan alltid söndagar) att det är jakt, så då får de bli inne.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Therese K

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 14 jan-09 kl 07:48 »
Jag har undrat det där med jakt.. vi bor oxå i ett område där det förekommer mycket jakt, främst på fasaner. Bör man säga till sin omgivning att vi kommer att ha lösa höns på gården så att dom inte skjuter hönsen (av misstag) eller? Jag tycker ju att en jägare bör se skillnad på en fasan och en höna men gubben blev orolig.. :-\ Ibland är dom nämligen precis vid husknuten och smyger..

borka15

« Svar #16 skrivet: 14 jan-09 kl 22:35 »
jag har haft och vill ha mina lösa, men blir nor tvungen att göra en gård. Den där jä... vrålåket har varit här två ggr. tog min tama Pelle för ca 3v sedan. >:( Grrrrrrrrrr fram m bössan -ja jag vet att man inte får. suck!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 14 jan-09 kl 23:04 »
Min lilla flock får inte gå ut i över huvud taget nu, men snart börjar det ju bli dags (bara några månader kvar av vintern! Idag luktade det vår ute!  :-* )

Hur som helst så funderar jag på om jag ska ha de lös eller om de ska gå i hage...
Vi bor på en relativt stor gård, strax utanför hönshuset är det en stor "gammaldags" trädgård. Hönshuset ansluter till en stor fin äng, mycket grönområden och plats för sandbad med mera.
Jag har 7 stycken höns nu (inkl. Rudolf)...

Det jag funderar på är:

Hur gör och filosoferar ni?

Agnetha

Jag har mina helt fria utan staket eller dyl .
Dom kan gå precis vart dom vill men det längsta jag sett dom vandra är nog ca 30m från stallet dom bor i *S*
Nepp , inte mina iaf ,, jag ser inga tecken efter dom ute faktiskt .
Dom verkar ju gå in o skita :-\
Detta är mitt eget lilla projekt "Kan höns leva fritt"
Än så länge funkar det utmärkt .

Jag har dock förlorat en enda höna till räven så nu får gubben ligga på pass !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Göthes

« Svar #18 skrivet: 15 jan-09 kl 15:32 »
Vi har konfererat oss fram till att vi ska testa att ha de lösa. fungerar det inte så blir det hage.
Det värsta är nästan gamla katt-momma.
Hon har i sina dagar släpat hem: Gräsand, Orre, Hare, Vattensorkar som är stora som dvärgkaniner mm.  :-[ hoppas hon håller tassarna ifrån tullorna.  :o

Sano

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 15 jan-09 kl 15:57 »
Vi hade våra höns ute om dagarna förra året. Det fungerade bra under många månader men så en dag försvann en höna och nästa dag tuppen. Då stängde vi in dem. Rävhona med ungar är inget bra sällskap för höns även om ungarna är väldigt söta att se på när de leker... Vet inte hur vi ska göra i år...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare
Stengrim, N.grossmann, JLAB, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser