Kutterströ

Startat av Therese K, 13 Jan-09 kl 19:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Therese K

Hej!

Jag har varit runt och försökt få tag i strö eller "kutterströ" till hönsen.. behöver byta ut det gamla och få in nytt och rent.. men det verkar vara omöjligt :o ??? någon mer som har upplevt det? tydligen så är det en brist vara nu.. Finns det någon här som säljer? i så fall var och vad kostar det?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Göthes

kutterströ?
Som i Kutterspån?

Granngården, Byggfirma, fristående kvarn...?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Therese K

Ja, precis! :) Har varit på Granngården, fanns inget, kanske kommer in denna eller nästa vecka. problemet är ju att man måste var framme snabbt som ögat.. Va nere på djur affären oxå nere i byn.. samma svar där.. Byggfirna? Har inte testat det.. visste inte dom säljer...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Göthes

Citat från: Therese J skrivet 13 Jan-09 kl 19:44
Byggfirna? Har inte testat det.. visste inte dom säljer...

jag blir skogstokig på GG när de har slut på spån. före jul sa de att det skulle vara sex veckors leveranstid!!  >:(
Sånt håller ju inte när man har djur.
Det var min snickar-pappa som berättade att de säljer spånbalar på bygghandeln. Isolera med spån är tydligen ganska vanligt. Samma pris som på granngården och bra kvalitta var det också så jag är nöjd! :)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

linslus

City-Gross i Växjö säljer spånbalar.  55:-     Djuraffären tar 120:- för samma  >:( och Börjes i Tingsryd tar runt     60:-
Granngården 78:-       men som sagt det gäller köpa på sig när de har hemma.   ::)

sonja på slätten

Men om man köper i bygghandel, kan man vara säker på att de inte sågat tryckimpregnerat?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Göthes

Citat från: sonja på slätten skrivet 13 Jan-09 kl 21:14
Men om man köper i bygghandel, kan man vara säker på att de inte sågat tryckimpregnerat?

fråga! De säljer av samma sort som tex. granngården har.

Attes matte

Kutterspån är inte från sågat virke utan hyvlat. Såvitt jag vet så hyvlas inte tryckt virke, utan trycks efter hyvlingen... Men jag kan ha fel. /Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

chili

Sara: Du har rätt i det. Om man skulle hyvla tryckimpregnerat så skulle impregneringen förstöras, så kutterspån kommer från oimpregnerat virke.

Jag har en svärfar som snickrar massor, så jag får en säck eller två när vi ses.

Om jag inte fick från svärfar, skulle jag gå in på vår lokala brädgård där jag vet att de hyvlar virket själva. Jag har ingen aning om dom säljer spån, men om de gör det, borde det bli billigast...

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Therese K

Ok, jag ska genast kontakta några byggfirmor och se om dom har.. Bor nästan granne med Tarkett.. dom måste väl ha då? Att jag inte tänkt på det innan ::) :-[

Suss i Sannum

Hos oss finns spånbalar att köpa i hästaffärer och på Granngården (som tidigare nämnts). Hör även på ridskolor eller stall vart de får tag på sitt spån. De kanske kan tipsa.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

mormor

Hej. Var också till GG för att köpa kutterspån idag.
Fick till min besvikelse höra att dom inte får hem förrän tidigast i februari.
Blev tvungen att köpa torvströ istället.
Men om jag tänkt till lite så borde jag begripit att kutterspån skulle bli en bristvara, har jobbat på sågverk i 20 år,
numera uppsagd.
I och med att det produceras mindre så går så gott som all spån till bränslepellets.
Så jag och hönorna får väl hålla till godo med torvströ tillsvidare, men spånet är mycket trevligare i hönshuset.
mvh mormor.

Melica

När jag var till Granngården senast skulle jag som tur var inte köpa spån, men kvinnan framför mig i kön frågade efter. Då sa de just att det mesta går till bränslepellets numera. Dessutom kommenterade hon att hästägarna har fått höra att det håller på att bli en bristvara, så de hamstrar pallvis!!! Så när de väl får in något försvinner det på en gång.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Therese K

Tarkett hade inget, gick som sagt till pellets bränsle...  Jag har använt en hel pressad bal till ca 12-14 kvm golvyta + lite halm. men hur F*N ska man göra i framtiden nu då? Ska man samla på sig eller ska man byta till något annat, och i så fall vad?? Ska ut och köra runt till en massa affärer nu i helgen som ni tipsat om här och se. Lite långt till Växjö.. :-\ 

torpargubbe

jag har aldrig köpt strö,jag tar vad som finns i naturen ock strör med,i höstas så fick barnen i uppdrag att repa torrt gräs som las in till hönsen, dom älskar det , det enda problemet är att dom käkar upp det ;D hönsen alltså inte ungarna :D  jag läste i åter och där stod det att man kunde använda löv och sånt som ligger på marken i skogen det skulle vara det optimala..

Therese K

mmm.. det skulle man kunna göra.. har en MASSA löv kvar på "gräsmattan" ;) Men nu ska jag få kycklingar nästa vecka och då vill jag att dom ska kunna ha det mjukt och skönt, sen isolerar väl spån lite bättre, eller?

polly

Vi köper våra spånbalar i Traryd (ovanför Älmhult) Där finns en spånfabrik alt. litet sågverk
som själva tillverkar balarna. Tyvärr har jag inte telefonnumret här nu, någon annan kanske också har varit där..?
Det är alltid svårt att få tag i spån på vintern pga. att värmeverken köper allt.
Om man är smart hamstrar man upp ett lager på sommaren ;)
Therese J, var bor du?? i Hanaskog?? Jag jobbar på Tarkett och bor i Emmislöv :)
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

torpargubbe

jag funderar på om papper som gått i dokumentförstöraren skulle funka? i alla fall i redena?

Nettis

Citat från: torpargubbe skrivet 15 Jan-09 kl 11:19
jag funderar på om papper som gått i dokumentförstöraren skulle funka? i alla fall i redena?

Det borde funka. Tror man har använt det som strö åt hästar. Det som ev kan vara är väl att trycksvärta kan vara giftigt om de skulle få för sig att äta det.

Therese K

Citat från: polly skrivet 15 Jan-09 kl 10:26
Vi köper våra spånbalar i Traryd (ovanför Älmhult) Där finns en spånfabrik alt. litet sågverk
som själva tillverkar balarna. Tyvärr har jag inte telefonnumret här nu, någon annan kanske också har varit där..?
Det är alltid svårt att få tag i spån på vintern pga. att värmeverken köper allt.
Om man är smart hamstrar man upp ett lager på sommaren ;)
Therese J, var bor du?? i Hanaskog?? Jag jobbar på Tarkett och bor i Emmislöv :)

Japp! eller rättare sagt 3 km utanför i skogen.. Ja, jag ska hamstra ;D Om det finns någon som har telefon nr till Traryd så välkommnas det :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

493 Gäster, 0 användare