Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga höhäck?  (läst 4288 gånger)

mossänder

• Östergötland
Hur bygga höhäck?
« skrivet: 13 jan-09 kl 11:54 »
Hej alla getägare!
Hur har ni byggt höhäckar till hagen? Eller finns de att köpa? En i trä lär ju stångas sönder, Jocke gillar att visa sin styrka!! :)

För tillfället ger vi hö direkt på marken men det blir ju så mkt spill. Krattar ju bort massor som de inte äter och så tycker jag det blir ofräscht för dem.
Hoppas ni kan tipsa mig!

« Senast ändrad: 13 jan-09 kl 17:24 av mossänder »
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Hur ge hö i hagen?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 14:00 »
Vi har byggt 2 höhäckar i hörnen på getternas box.Det fungerar.Kanske man kan göra nått sånt ute oxå.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sussilo

• Gäst
SV: Hur ge hö i hagen?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 17:25 »
Det bästa är ju att bygga fasta höhäckar som Mollys skriver, eller köpa i metall ifall bocken stångar sönder. Har du avgnagda grenar som getterna tröttnat på kan du dra ihop dom i en hög och lägga höet ovanpå, så kommer det åtminstone upp från marken. Är grenarna stora kan du binda ihop dom och fästa vid en trädstam, så kan du "hänga upp" hö där.

mossänder

• Östergötland
SV: Hur bygga höhäck?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 17:27 »
tack för tips!
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Anna

• -
SV: Hur bygga höhäck?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 12:54 »
Så här har vi gjort ute. Vi fyller på mat minst två gånger om dagen eller vid behov. Jag är mammaledig och ser innifrån om det är slut, så det är enkelt att hålla koll. Sen lägger vi en bred plankbit över så de inte kan stå i maten eller kissa och bajsa där. Då vill de inte äta det längre. Det ser ut på bilden som de har dragit ut massor, men det där är från hela vintern och det har varit plus och tinat fram de senaste dagarna. Jag tycker inte de drar ut så mycket. Det är så smalt mellan pinnarna så de bara får in en del av mulen (heter det så på en get?).
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser