Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spräckt näbb  (läst 1627 gånger)

Månika

• Hälsingland
Spräckt näbb
« skrivet: 12 jan-09 kl 18:37 »
Min ungtupp är lite hängig. Han kan inte gå ordentligt om han inte springer, annars ser det ut som han är på "fyllan", han äter jättelite. Upptäckte att hans övre näbb är spräckt, från ena sidan till den andra.
Kan jag klippa bort den skadade biten, läker det av sig själv eller finns inget att göra?
Tacksam för råd.

Lycka

• Ångermanland
SV: Spräckt näbb
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 18:41 »
Tuppen verkar sjuk, om det verkar som den är på fyllan.
Äter dåligt är också tecken på det.
Sitter sprickan långt ner på näbben ???
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 18:49 »
Hur långt upp är den spräckt? Man kan klippa om det inte är för långt upp för det är ju blod en bit upp i näbben för den växer ju som en hundklo. Men för att han ska kunna äta bra bör övernäbben vara något längre än undernäbben så undernäbben kanske också måste putsas till lite.

Går det inte är det nog bäst att ta bort honom för om han inte kan äta så svälter han ju.

Månika

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-09 kl 21:08 »
Näbben är spräckt ganska långt ut, just där näbben övergår till en böj. Om jag kapar den skadade biten så kommer han att få ett litet underbett.
Kanske inte den bästa av förklaringar, men hoppas ni fattar ändå.
Med vad klipper jag den bäst? Är ny på detta med höns.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 12 jan-09 kl 21:52 »
Om du kunde sätta in ett kort så man ser hur det ser ut. Men hjälpen måste ju till snabbt så han kan äta

Månika

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 19:26 »
Jag har matat honom och gett honom vatten via en spruta. Han blev piggare men idag eländig igen.Har insett att inget kan bli bättre för honom.

Historien slutar här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser