Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era erfarenheter av Sussex!  (läst 23753 gånger)

äppelpaj

• Småland
Era erfarenheter av Sussex!
« skrivet: 11 jan-09 kl 12:45 »
Hej!  :D
Jag och min sambo funderar på att skaffa sussexhöns. Eftersom vi båda är nybärjare är det lite svårt att veta vad man ska ha för ras.  ??? Det jag har läst mig till och som har gjort att vi vill ha dem är (säg till om ni har andra erfarenheter!) att de är tåliga och lugna, bra mammor till sina kycklingar, ganska ruvvilliga och lägger ganska mycket ägg. Skulle vara jätteroligt att höra vad ni som har/har haft sussex har för erfarenheter av dom, både bra och dåliga, så man vet lite lättare om det är en ras som verkar passa!  :)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Era erfarenheter av Sussex!
« Svar #1 skrivet: 11 jan-09 kl 12:58 »
Jag har haft stora Sussex ett år och jag tyckte väldigt mycket om dem. De var snälla och lugna och värpte bra. Nu har jag en trio i dvärg och de är också mycket trevliga. Jag får lite ägg också av dem fast det är mörkt och kallt ute. Håller på att kläcka efter dem för att få fram en reservtupp och alla äggen har än så länge varit befruktade. Har för mig att befruktningen även var mycket bra på mina stora.

äppelpaj

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-09 kl 13:01 »
Jag har haft stora Sussex ett år och jag tyckte väldigt mycket om dem. De var snälla och lugna och värpte bra. Nu har jag en trio i dvärg och de är också mycket trevliga. Jag får lite ägg också av dem fast det är mörkt och kallt ute. Håller på att kläcka efter dem för att få fram en reservtupp och alla äggen har än så länge varit befruktade. Har för mig att befruktningen även var mycket bra på mina stora.

Jag trodde dem bara fanns som stora :-[ men så var det inte alltså!  :)
Tack för svaret, det lät ju bra  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 11 jan-09 kl 13:03 »
Ruvar dem bra?  ???
Det har jag aldrig märkt... Inte på dem stora i alla fall.  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

äppelpaj

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 jan-09 kl 13:07 »
Ruvar dem bra?  ???
Det har jag aldrig märkt... Inte på dem stora i alla fall.  ???

Bara vad jag har läst  ??? Och som jag hade hoppats att ni som har dem tyckte  ;D. Men det tycker inte du alltså? Dom små då?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 13:15 »
Dem små har jag ingen erfarenhet av... Kanske är dem som ruvar då? De flesta dvärgar vad jag har märkt tycker mycket om att ruva.  :P

Till dem stora: De vi la fina ganska stora ägg med rosa inslag. En utav dem la enorma ägg!  :o Värpte rätt bra gjorde de också...
Jag upplevde dem som lugna. Däremot så är en bekant till oss som har sådana nu inte alls så lugna... Verkar variera... Fast de håller inte på så mycket med sina höns som vi gör då.

Om vi säger så här, de är lätta att få lugna och tama!  ;D

Har en avkomma kvar... En blandras som heter Alice. Hon är den största höna vi haft (hon blev större än sin mor) och lägger sådana där enorma ägg.  ;D Hon är för övrigt väldigt, väldigt nyfiken och ska alltid fram och titta och picka på nya saker.  :-[

Här undersöker hon min kamera genom hönsnätet.  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 13:33 »
Vi har haft Sussex och har några hönor kvar. De värper bra och de är lugna. Däremot så är i alla fall inte våra så ruvvilliga.

Vi hade en Sussex-höna som ruvade förra året och hon blev en bra mamma.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 13:34 »
En ganska stor del av de stora ruvar och de som gör det ruvar väldigt bra. Har bara haft mina dvärgar i drygt 2 månander så jag vet inte än om de ruvar men jag hoppas ju det när det blir lite varmare.

äppelpaj

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 14:05 »
Okej, det verkar som det varierar en hel del om de vill ruva eller inte då. Men får väl hoppas att nån vill det om man har några stycken..  :)
Och det låter ju bra att de flesta verkar lugna, eller iallafall oftast går att få lugna och tama..  :P
Söt bild på Alice, Linkoso!  ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 14:07 »
Om du köper från en grupp som gärna ruvar ökar ju chansen att avkomman också gör det. Så kolla med de du tänker köpa av hur det är med ruvningen i deras flock.

Lycka till!! :D

Hönsfia

« Svar #10 skrivet: 11 jan-09 kl 18:16 »
Hej!

Jag har haft Sussex i flera år och de tillhör mina favoriter. De lägger mycket ägg (även på vintern), hönorna är ruvvilliga och tar mycket väl hand om sina små. De är lugna och sällskapliga. Jag rekommenderar dem varmt.
Hälsningar Hönsfia i Lönneberga ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 11 jan-09 kl 18:41 »

Jag har haft stora Sussex i  20 år, och förstås funnit dem vara mycket bra. Trevliga, vackra, värper bra, även vintertid.  Min avel inriktades på främst två egenskaper: storlek och ruvning. Efter några  generationer ruvade alla hönor. Hönorna väger 3 kg eller mer.
Mina Sussex har färgen ljus columbia, jagtror att andra varianter kan ha andra egenskaper. Denna färg är dock den enda nackdelen jag ser,  det syns om de blir smutsiga, och att bada en stor Sussex till utställning är ett stort jobb.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

äppelpaj

• Småland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-09 kl 18:46 »
Hej!

Jag har haft Sussex i flera år och de tillhör mina favoriter. De lägger mycket ägg (även på vintern), hönorna är ruvvilliga och tar mycket väl hand om sina små. De är lugna och sällskapliga. Jag rekommenderar dem varmt.
Hälsningar Hönsfia i Lönneberga ;D

Det låter mycket bra! Bra nybörjarhöns?  :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 11 jan-09 kl 20:30 »
Jag har en sussexhöna, hade två tuppar, jättesnälla goa tuppar, tror de var bland de lugnaste av tupparna. Mina är/var i färgen ljus columbia (tror jag det heter, vita med svart stjärt och krage).

Hönan lägger jättefina ägg, nästan klotrunda, gulbeiga, hon var den av våra hönor som var senast med att komma igång, det var väl enda nackdelen om det kan sägas vara en nackdel. Tror hon var sju åtta månader.

Hon lortar gärna ner sig ordentligt när hon sand(jord)badar, kan vara nästan grå, men verkar ha rätt lätt att bli ren igen hur hon nu bär sig åt, spånbadar kanske.

Jag tror de är en bra nybörjarras, lugna och stadiga. Vill du sen ha fler raser så går nog australorp bra tillsammans med dem, ungefär samma storlek och lynne, i alla fall mina.

Mina tuppar såldes till en familj i Vara, de hade många sussex och deras hönor ruvade gärna, flera av dem.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 11 jan-09 kl 20:34 »
Tuppen Seikei på översta fotot, Sune på nästa, hade visst inget foto på hönan Susse i datorn.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sofia H

« Svar #15 skrivet: 11 jan-09 kl 21:03 »
Hej! Jag har haft stora sussex i flera år, men av färgen brun svart porslin, som tidigare kallades trefärgad. Jag har både positiva och negativa erfarenheter. Först och främst är det mycket vackra fåglar, hönsen (märk väl: hönsen) är lugna och trevliga och är lätta att hantera. De lägger vackra ägg, som har en fantastisk skalkvalitet. Friska har de också varit. Tyvärr har de inte alls värpt så bra som jag väntat mig; även då det inte är ruggningsdags kan  det gå en månad då jag inte får ett enda ägg, sedan värper de några veckor och så lägger de av igen (även under sommaren, märkligt nog). Inte en enda av dem har under dessa år visat något som helst intresse för att ruva. Och jag som ville ha kycklingar... Till råga på allt har ALLA tuppar jag fått fram (i maskin) utvecklats till formliga monster - stora, vackra, och bindgalna. De har anfallit höns, barn, grannar och till sist även handen som föder dem, d v s undertecknad. Då visade det sig att de smakar mycket gott i gryta, gärna med mycket svamp och lök... Hönsen drog en gemensam suck av lättnad och skaffade sig en mycket hövlig dvärghönstupp istället.

Skaffa gärna sussex. Men se till att kolla egenskaperna i den besättning dina fåglar kommer ifrån. I fortsättningen kommer jag inte att skaffa djur av en variant som är så ovanlig - risken är stor att man tvingats avla på alla djur som finns, istället för på de bästa. Det går säkert att få fram en bra flock ur ett sådant material, men det kräver mer plats och fler avelsgrupper än vad jag kan hålla. Observera att detta är mina egna åsikter, och inte en rekommendation till er alla att sluta avla på "små" raser. Det vore tråkigt om dessa vackra fåglar försvann! /Sofia.

äppelpaj

• Småland
« Svar #16 skrivet: 11 jan-09 kl 22:04 »
Okej.. De verkar ha ganska olika humör då, tupparna mest!? .. Sofia H, har du erfarenhet av andra raser tuppar som har varit sånna "monster" eller mest med sussex? Kan det vara otur..? Ska tänka på att kolla egenskaperna som du sa.
Rakadero, kul att du la in bilder =). Du skulle inte vilja ha fler av sussex då, nöjd med en höna?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 11 jan-09 kl 23:00 »
Jo, jag funderar på att skaffa några sussexkycklingar till/kläcka några sussexägg till eller om jag låter Susse själv bli mamma till en blandis, med blomme- eller leghornspappa...

Bara det att jag inte vill ha någon sussextupp, och det har bara med storleken att göra (lite för stora för leghorn- och blommehöns), deras lynne var bland de bättre tupplynne jag sett, nu var de iofs sex månader när de flyttade, de kan ju förändras...

Men sist jag hörde från deras nya ägare så ville Sune och Seikei gärna sitta i knät och äta russin...

Sofia H

« Svar #18 skrivet: 11 jan-09 kl 23:13 »
Jag ska inte säga att jag är proffs - men jag har haft tre raser. En av de andra raser jag har haft, och som jag är nöjd med vad gäller tupparnas lynne, har andra haft negativa erfarenheter av. Då du ska skaffa dina första höns kan jag inte rekommendera att kläcka fram hela gruppen ur ägg (vilket jag gjorde) - jag tror att det är bra att tupparna får se hur en äldre tupp "ska" bete sig, och de äldre djuren kan lära ungtupparna att hålla sig på mattan. Så gjorde inte jag, vilket kanske kan ha påverkat mina sussexhöns. Om jag skulle ha köpt in avelsägg idag, skulle jag först ha skaffat en mindre grupp "vanliga"  höns som fungerat bra ihop och gärna ruvat, och sedan låtit dem kläcka fram sussex. /Sofia

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 11 jan-09 kl 23:16 »
Jag hade en gammal snäll plymouthrock tupp när mina sussexar var små, kan ha inverkat kanske...

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser