Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogskörning med häst  (läst 10389 gånger)

gimskogen

• gimskogen.se
Skogskörning med häst
« skrivet: 10 okt-05 kl 23:54 »
Vart vänder man sig  för att hitta någon som kan köra ut gallringsvirke med häst....?
Har sökt på nätet men inte hittat några bra länkar...
Bor i norra Hälsingland.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Neiklot

• Gäst
Re:Skogskörning med häst
« Svar #1 skrivet: 17 okt-05 kl 16:24 »
Har du egen häst är det lättare att hitta folk.

Vettigt folk vill inte forsla sina hästar i släp en evighet.. :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 17 okt-05 kl 22:28 »
Jag har haft häst i 25 år... dock inte inkörd....

Det är precis just för att inte be någon fara med släp i hur många mil som helst som jag frågade här på forumet efter länkar eller ev föreningar där man kan få någon kontakt...

Då jag ganska nyligen har flyttat till min gård så känner jag tyvärr inte så många här i Hälsingland som kör iskogen med häst... däremot känner jag flera i uppland där jag har mina rötter.
Men det blir ju 30 mil enkel resa....

Känner även några i Jämtland.... men det blir ju också minst 22 mil enkel resa..

Nu är det ju så att vi har en mjölkgård och vi skulle även kunna husera häst med körkarl den tid det tar....

Vi håller som bäst på att röja igenväxta  betes marker... det är mest klenvirke och jag tycker det skulle vara bättre att kanske gynna någon som försöker försörja sig och sin häst genom legokörning......

Vi har redan lejt in en entrepenör i vårvintern med då kom en skotare ock körde söder markerna...
:/
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Archibald

« Svar #3 skrivet: 18 okt-05 kl 08:07 »
Jag skulle gå in på www.bukefalos.com och fråga där, sveriges i särklass största hästsite.
det vinns bruksföreningar i uppland, men det är ju en bit att åka till. Men om du ringer till någon körklubb så brukar de veta vilka medlemmar som håller på med brukskörning och de kanske kan koppla dig vidare. ex upplandskuskarna eller roslagskuskarna.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 19 okt-05 kl 12:28 »
Jah har nu hittat www.skogshasten.com på nätet och tänk vad jag fann...
en länk till Hästkraft hälsingland...
så jag har nu mailat och vi får se om jag får nåt napp..

Mvh
Lollo :-))))

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-06 kl 00:48 »
hur gick det? fick du tag i någon?

Jah har nu hittat www.skogshasten.com på nätet och tänk vad jag fann...
en länk till Hästkraft hälsingland...
så jag har nu mailat och vi får se om jag får nåt napp..

Mvh
Lollo :-))))
Självhushåll till nytta och nöje

goldqueen

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-06 kl 09:39 »
Jag vet om ett par som kör med häst. Men jag måste säga att det är nog endast de som råkar kunna röja mark via naturvårdsprojekt som har råd att få det så fint framkört. Jag var också intresserad (min familj hade lite kullblåsta storgranar som behövdes tas ut ur en liten bit mark) och jag fick nys på dom genom att de röjde upp gamla igenvuxna fäbodar men de fick alltså betalt via EU medel. Gissa vad som var billigast, köra fram 10 storgranar med häst eller att ta dit skogsmaskin, jepp vi valde efter priset - det var stor skillnad - att ta dit en maskin som dock tyvärr avverkade ALLT, men då fick vi pengar istället för att betala hutlöst mycket. Synd att alla gamla hästkarlar är borta.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 03 maj-07 kl 07:45 »
En gammal tråd jag hittade. Frågan är vad är folk beredda att betala för att få framkört med häst. Vet att Skogshästen har en riktprislista.

Funderar nämligen på att köra med häst typ lunning fram till traktorvägen. Ska testa i min egna skog i vinter så får jag se hur mycket man hinner och orkar med häst. Ska bli kul!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #8 skrivet: 07 maj-07 kl 10:07 »
det viktigaste när du kör med häst och vill tjäna pengar är lastning lossning och planering, så att man inte gör nåt jobb i onödan. Enkla medel kan spara enormt med tid och kraft. hör gärna av dig för tips och råd.

acisej4

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-07 kl 23:28 »
Hej det är ingen fara att köra hästar långt om man kör vettigt :-\ Ta kontakt med Kvinnersta skolan i Örebro. Dom kan säkert hjälpa dig. Själv jobbar jag med häst i skog o jord på heltid men håller ttill i södra sverige. mvh acisej4

p_sth

« Svar #10 skrivet: 20 okt-07 kl 23:37 »
Kolla med Föreningen Skogshästen, de har medlemmar med erfarenhet av skogskörning spridda över hela landet.

http://www.skogshasten.com/

ninna

« Svar #11 skrivet: 26 jan-08 kl 12:00 »
Att köra med hästen i skogen kanske kostar mer men man tjänar nog på det i längden
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 12:00 av ninna »

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Skogskörning med häst
« Svar #12 skrivet: 06 mar-08 kl 10:10 »
Varför tjänar man på det i längden?

Visst det är jättetrevligt med hästar i skogen, men är skademinskningen såpass stor att det uppväger mot merpriset?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 06 mar-08 kl 11:38 »
Det är väl ofta svårt att räkna hem hästkörningen i reda pengar, men på känsliga marker kan det nog vara konkurrenskraftigt.
Och med klimatförändringen - ingen tjäle, regniga vintrar, så ökar nog möjligheterna för hästkörare i skogen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 06 mar-08 kl 11:46 »
Såna här vintrar tycker jag att häst är fullständigt värdelöst om man har blötskog, hästen bara sjunker och ibland mycket djupare än planerad. BTDT. Då är en järnhäst eller annan lätt skogskärra mycket bättre.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 maj-08 kl 18:21 »
Visst är det så att hästen sjunker om det är för blött. Saken är dock den att när hoven dragits upp finns inget spår i jämförelse med meterbreda och meterdjupa evighetssår.

Körde på fornåkrar som det avverkades 35 årig gran på, blött och nästan bottenlöst på sina ställen. Maskiner var uteslutet pga fornminneslagen, hästen blev alternativet, jobbiigt och blött, visst men inte ett spår när jobbet var klart.

Fast med myrskor flyter även en häst, nästan.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 18 maj-08 kl 18:29 »
Men det finns ju lätta bandburna skotare typ Terri, dom kan väl konkurrera med häst på blöta och inte alltför kuperade marker?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 maj-08 kl 18:34 »
Men det finns ju lätta bandburna skotare typ Terri, dom kan väl konkurrera med häst på blöta och inte alltför kuperade marker?
Visst kan den det, nu pratade jag om en fornåker med fornminneslagen som styrande för beslutsfattarens ställningstagande till det mest lämpade förfarandet.
I det sammanhanget så var det nog viktigare att fortsätta åkerns historia som den varit en gång i tiden utan maskiner som rört desss yta, en tanke så god som någon.

För att inte tala om nyttan med att inte förbruka fossila bränslen för att få ut förnybar energi och råvara på ett miljövänligt sätt :)

Icke att förglömma.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #18 skrivet: 19 maj-08 kl 13:08 »
För att inte tala om nyttan med att inte förbruka fossila bränslen för att få ut förnybar energi och råvara på ett miljövänligt sätt :)

Icke att förglömma.

Förutsätter ju att du även kört hästens mat med häst från vändning av vall till skörd. Och sågar med timmersvans istället för motorsåg.

Skogsmaskiner drar idag oerhört lite bränsle. Pratade med en skotarförare på en Södra-dag, han körde en liten skotare som tog fyra kubikmeter. Skotaren drog ungefär 1 liter diesel i timmen, 8 liter per dag. Då han han köra 16 vändor a 4 kubikmeter (travat), dvs minst 16*4*1000kWh = 64000 kWh. Energiåtgång, 80 kWh (8 liter diesel).

Men jag förstår vad du menar.

Lågtrycksmaskiner som Terri, Oxen eller Järnhästen lämnar inte några spår att tala om efter sig, iaf inte om det är torrt och knappt när det är blött heller. Inte värre än en häst. Jag kör Oxen i min fornåker. Märks inte. Nu när fåren har betat går det inte att säga var jag kört. Innan dess var dock grässtråna lite böjda där jag körde sist.

Fast det finns ju andra anledningar att använda häst som sagt. Levande fornlämning.
« Senast ändrad: 19 maj-08 kl 13:11 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 maj-08 kl 13:30 »
Citera
Förutsätter ju att du även kört hästens mat med häst från vändning av vall till skörd.

Oväsentligt, hästen äter ju sin mat ändå även om den bara används till nöjeskörning istället. Då är det bättre den jobbar och gör nytta på samma gång för maten  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser