Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnöttat första gången idag!  (läst 27439 gånger)

Gräbban

• -
Tvättnöttat första gången idag!
« skrivet: 09 jan-09 kl 21:08 »
Och resultatet gjorde mig inte särskilt impad...
Jag ska givetvis prova upp hela den här förpackningen. men det står att man ska kunna tvätta i alla temperaturer, jag tvättade i 60. Det var en full maskin, men inte proppfull. Tvätten inte särskilt hårt smutsad. Men som sagt, ska prova fler gånger.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Tvättnöttat första gången idag!
« Svar #1 skrivet: 09 jan-09 kl 22:12 »
Jag har provat tvättnötterna i olika temperaturer och inte blivit imponerad någon endaste gång :( Däremot gick de hyfsat bra att lägga i bestickkorgen i diskmaskinen.

Adam

« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 23:07 »
tjena,

har testat dessa nötter. vilken jävla bluff. prövat i olika grader med upp till ca 10 nötter. det blir inte rent!!! har folk i min omgivning som tvättar regelbundet med nötter. fan va de luktar. men det känner de inte själva. *urk*

/adam

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-09 kl 00:58 »
Men jag är nöjd jag...  ;D Och inte stinker jag heller. Mina vänner och min familj är tillräckligt ärliga, så dom skulle berätta det för mig.  8)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #4 skrivet: 10 jan-09 kl 11:33 »
kan det ha något med kalkmängden i vattnet att göra; om det blir rent eller inte? *funderar* Vi har JÄTTEMYCKET kalk i vårt vatten..

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 14:18 »
Jag har oxå väldigt kalkhaltigt vatten, men det verkar funka bra ändå...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mamsingen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-09 kl 14:30 »
Hejsan!

Jag tvättar det mesta med tvättnötter, men till mer hårt smuttsad tvätt kör jag med "vanligt" tvättmedel.

Vanliga kläder som är normalsmutsade, samt lakan och handdukar kör jag med tvättnötter och det funkar bra!

Jag tycker det luktar friskt och rent, dock tar jag i lite doftolja som fräschar upp doften än mer!

I diskmaskinen har jag åxå testat och det funkar, men det är inget jag kör med regelbundet.

Det går åxå att använda som schampoo (vilket jag testat med hyffsat resultat) och till rengöring o det går ju det åxå.

Jag tycker tvättnötter till tvätt är kanonbra!:-)

Kanske att det kan ha med vattnets "hårdhet" att göra huruvida man får ett bra resultat eller ej...

Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #7 skrivet: 10 jan-09 kl 14:37 »
Jag har oxå väldigt kalkhaltigt vatten, men det verkar funka bra ändå...

/Sara

Ja då har det nog inte med det att göra. Undrar varför det funkar för en del men inte för andra ???

ekoStina

« Svar #8 skrivet: 10 jan-09 kl 15:25 »
hörde av en anna forummedlem att någon gjort en undersökning på nötterna och kommit fram till att de var en bluff. sanningen i det påståendet kan jag inte styrka... kanske tänkvärt?

Adam

« Svar #9 skrivet: 10 jan-09 kl 16:05 »
jag läste någonstans på nätet en norsk undersökning tror jag, att nötterna är bluff. det går lika bra att tvätta ett maskin program bara med kallt och varmt vatten. visst försvinner det lite smuts men med nötterna blir det ändå samma resultat.
det hela är lite av kejsarens-nya-kläder-syndromet. folk höjer nötterna till skyarna för att andra gör det. för jävligt att utnyttja människors dåliga miljösamvete till att köpa bluffprodukter.

/adam

Fritjoff

« Svar #10 skrivet: 10 jan-09 kl 16:34 »
kan det ha något med kalkmängden i vattnet att göra; om det blir rent eller inte? *funderar* Vi har JÄTTEMYCKET kalk i vårt vatten..

Har oxå mycket kalk i vattnet  och tvättnötterna funkade dåligt, oavsett hur lite eller mycket jag använde, eller hur hårt smutsade kläderna var. Men andra rapporterar att det funkade fint för dom med kalk.

Tummelisa

« Svar #11 skrivet: 10 jan-09 kl 17:04 »
Bra att tråden kom upp. Var faktiskt på väg att beställa tvättnätterna men nu avstår jag. Fortsätter med annat miljövänligt tvättmedel - om det nu finns något som egentligen är miljövänligt... ::)
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

ekoStina

« Svar #12 skrivet: 10 jan-09 kl 17:06 »
vatten...?  ::)

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #13 skrivet: 10 jan-09 kl 17:07 »
Vi får väl koka tvätten som man gjorde förr ;D Själv kör jag med Grummes tvättsåpa och det är nog så miljövänlig som jag blir..

Gräbban

• -
« Svar #14 skrivet: 10 jan-09 kl 18:02 »
Jag ville ju prova detta "undermedel" eftersom så många här är så totalt övertygade och övertygande om deras funktion... Jag ska testa på nästa omgång icke-så-hårt smutsad tvätt och se om det blir bättre, men som Eko-Stina skriver, så blir det ju rent lite av vattnet oxå, så då är det kanske bluff?
Är man tillräckligt övertygad så ser man kanske inte smutsen? Ungefär som att va religiös ( ;D) (f´låt)...
Nu kostade dom ju inte så mycket. Men va FAN, jag vill ju va så miljövänlig som möjligt. Fast inte dum. ::)
Det får väl även fortsatt bli miljövänligt, normalt tvättmedel.  Skit oxå! :(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 10 jan-09 kl 18:29 »
Jag har tvättat med nötter i över ett år och är jättenöjd. Till vittvätten tar jag emellanåt vanligt tvättmedel eftersom det blir solkigt annars. Är det riktigt smutsig tvätt så tar också vanligt tvättmedel. Håller med Sara o mamsingen om att det luktar bra, jag tycker faktist att tvätten luktar friskare med nötter än med det vanliga ekologiska tvättmedlet som jag använder ibland.

Jag har också läst den norska undersökningen, men jag tyckte att den var lite dåligt dokumenterad. Den testade flera miljövänliga produkter och alla var sämre än bara vatten. Hur nu det kan vara möjligt? Jag tyckte iaf att jag saknade info om hur testet var gjort och fäste inte så stor vikt vid det. Eftersom min egen erfarenhet är att de fungerar bra.

Kanske kan det vara olika bra nötter?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

bua

« Svar #16 skrivet: 10 jan-09 kl 21:16 »
För mig fungerar tvättnötterna jättebra och tvätten blir ren. Ull och siden lakas inte ur utan behåller sin smutsavvisande karaktär (konstig svenska, men ni förstår nog vad jag menar). Det kan kanske vara så att det inte fungerar om man underdimensionerar tvätttemperturen. Moderna tvättmedel är ju gjorda för att tvätten ska verka ren även när den är tvättad i för låg temperatur i förhållande till tygsort. Att vittvätten inte ser så vit ut som den gör med vanligt tvättmedel är väl för att vanligt vittvättmedel färgar tvätten vit.
Jag använder nötter dels köpta på marknad i Indien, dels köpta av alternaiv.
Bluff är de inte för de innehåller faktiskt saponin sen om man upplever tvätten som ren är en annan sak.

Vem står bakom den norska undersökningen? När jag ser att alla miljövänliga tvättmedel får sämre resultat än enbart vatten blir jag mycket skeptisk. Påminner lite om den stora undersökning tobaksbolaget gjorde för 10-15 år sen som visade att det inte var farligt att röka.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 10 jan-09 kl 21:36 »
Rättelse: Det var ingen test av miljövänliga tvättmedel utan av andra miljövänliga tvättprodukter. Olika bollar och liknande, jag minns inte riktigt. Men jag förstår inte hur något kan tvätta sämre än vatten?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 10 jan-09 kl 23:08 »
Jag har använt tvättnötter nu ett tag och är nöjd, ffa till fintvätten. Särskilt ullsaker tycker jag, som någon skrev här. blir väldigt fina. Luktar gott tycker jag också det gör! Det är bara till riktigt smutsig vittvätt som jag använder tvättmedel med lite blekmedel. Annars är jag nöjd. Köpte mina av alternaiv.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 11 jan-09 kl 11:03 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare
Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser