Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utan bil på landet??  (läst 2860 gånger)

SurOve

• Skåne
Utan bil på landet??
« skrivet: 10 okt-05 kl 17:46 »
Vi håller på att bygga om vår gård. Det är några kilometer till närmsta busshållsplats å tre mil till stan. Vi kommer kanske att ha en del djur å  ungar. Vänner utan bil som vill hälsa på. Vi har tröttnat på vår bil å planerar att sälja den under hösten.
Vi skulle vilja höra om dina/era erfarenheter av att klara sig utan bil samtidigt som du/ni tex har barn, renoverar/bygger/fixar/skaffar grejor, har djur å ett socialt liv...
Varma hälsningar från Mi å Ove på Fridtuna
Syrar ofta. Surar ibland.

Sharon

• Gäst
Re:Utan bil på landet??
« Svar #1 skrivet: 14 nov-05 kl 23:50 »
Klart att allt går om man vill!
Men...det är jättesvårt att vara utan bil, faktiskt, i vårt samhälle idag. Tyvärr!
Själv bor jag en halvmil utanför samhället, och med enbart skolskjuts som går. M a o ingen buss på sommaren och lov/studiedagar, och enbart ett par bussar om dagen under terminerna. När vi flyttade hit hade vi en bil, nu har vi TYVÄRR två! Annars går det inte att ta sig till dagis, arbete, veterinär, läkare, ja ingenting! Vi renoverar också, och då ska vi köpa material tre mil hemifrån. Hästen behövde till hästklinik åtta gånger i somras för en stor skada, vi ska ha hem spån och djurfodersäckar, hö, halm, det är utvecklingssamtal på skolan, aktiviteter, bvc,.....nä, vi gav upp, allt blev för krångligt. innan vi flyttade hit var vi utan bil, men strax innan vi flyttade skaffade vi en, så vi var absolut inte bekväma. Men just här där jag bor fungerar inte vår tillvaro utan två bilar i alla fall.
Dyrt och inte miljövänligt. Men för oss nödvändigt.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 15 nov-05 kl 04:27 »
Vi håller på att bygga om vår gård. Det är några kilometer till närmsta busshållsplats å tre mil till stan. Vi kommer kanske att ha en del djur å  ungar. Vänner utan bil som vill hälsa på. Vi har tröttnat på vår bil å planerar att sälja den under hösten.
Vi skulle vilja höra om dina/era erfarenheter av att klara sig utan bil samtidigt som du/ni tex har barn, renoverar/bygger/fixar/skaffar grejor, har djur å ett socialt liv...
Varma hälsningar från Mi å Ove på Fridtuna

JAg vet i o f s inte vad ni har för bil, men om ni vill ha en "utgiftsfri" bil så köp en trettioåring, exempelvis en 245a av 75 eller 76 års modell, helst nybesiktigad och definitivt i riktigt bra bruksskick (ca 15000kr) Ha den påställd och försäkrad, men parkerad i torraste delen av ladan.
Fasta utgifter på denna blir besiktning (vartannat år) registerhållningsavgift (35kr/år) och försäkring (ca 1200kr/år).
Om ni klarar att låta bli att använda bilen i tid och otid och låter den stå i ladan innanför åtminstone de vuxnas cyklar så kommer ni att kunna leva "bilfritt" utan att tvingas leva billöst. En solcell på laduväggen kopplad till batteriet gör att det alltid finns kräm för att starta bilen, även om den stått still några veckor.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ande

• Gäst
Flak
« Svar #3 skrivet: 17 apr-06 kl 10:59 »
Ni kan ju skaffa en flakmoppe, är ju inte så dyra i drift. Finns flakcycklar också, men det är lite jobbigt att trampa med full last...

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 27 jun-06 kl 18:07 »
Jag bor 1,3mil från stan och har bara cyklar. Jag cyklar till stan och handlar, eller om jag ska till sthlm så tar jag min fällbara Brompton och cycklar till Centralen och tar tåget. Köp en Brompton! det är en mycket viktig miljöförbättrande uppfinning i min mening! Den är skön att åka på som en standardhoj! Jämfört med en bil är den billig trots att den kostar mellan 6000-12000kr

Menjag köper kanke en flakmoppe vad det lider...

http://www.bromptonbicycle.co.uk/

http://www.gamlastanscykel.se/

http://www.bikesatwork.com/bike-trailers/
« Senast ändrad: 29 jun-06 kl 17:07 av AntiUrban »

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser