Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken hönsras har jag?  (läst 3344 gånger)

Kludden

• Skåne
Vilken hönsras har jag?
« skrivet: 07 jan-09 kl 16:40 »
Hej!
Jag har tyvärr varit tvungen att avliva min tupp.  :'( Han blev mer än 11 år.
Nu behöver jag en ny tupp, men problemet är att jag inte vet vad det är för ras jag har.
Jag fick mina höns för 6 år sedan och de härstammar från samma stam, sedan början på 1900-talet.
Hönorna skall vara grå med guld eller svart inslag runt halsen. Kan det vara Åsbo eller?
Någon här på forumet kanske vet.
MVH
Kludden

Ce

SV: Vilken hönsras har jag?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-09 kl 18:34 »
Tycker inte det ser ut som Åsbo. Åsbo har mestadels vita öronskivor t.ex (även om det kan vara rött i dem). Kanske uppfattar jag det fel från bilderna?
Dessutom ser de lite bulligare ut än i alla fall mina gör. Kan det vara Hedemora?

//Ce
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 19:52 »
Utseendet påminner mest om hedemorahöns.

Var skulle de ha funnits sen början av 1900-talet? Det finns ju uppenbarligen färgvariation inom rasern. Vem har sagt att hönorna "skall vara grå med guld eller svart inslag runt halsen"?

Tuppen är ju vildfärgad/tecknad med "blommeinslag" i stjärten. Han lär ju knappst ge såna hönkycklingar som du beskriver!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kludden

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jan-09 kl 20:05 »
Hej!
De har funnits mitt emellan Viby och Fjälkinge i skåne.
Nu köper jag iallafall en Åsbotupp från jonte, så att någon håller reda på hönorna.
Mvh
Kludden

Kludden

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 jan-09 kl 13:59 »
Nu har jag varit och köpt en Åsbotupp.
Jontes åsbohöns är mycket mindre än mina och har den här vita fläcken, sä mina höns är nog av en annan härkomst.
Ronny: Den tuppen är far till några gråa i allafall.
Nvh
Kludden

Kludden

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 14:31 »
Lägger in en bild till för rasbestämning.
Kludden

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 10 jan-09 kl 15:13 »
Hönan på första bilden... Svart med guld på halsen. (bakom alla de blå) ser nästan exakt ut som en av våra hedemora.
På din nyaste bild ser hönan längst till höger på bilden "exakt" ut som min blandishedemora (dotter till våran hedemora).

Dras åt hedemora hållet för mig hitills i alla fall... Hmm.. Fast det finns ju så många olika hönsraser och vissa liknar ju andra raser rätt mycket.  ;D

Här har du en masa bilder på hedemora... http://www.feathersite.com/Poultry/CGD/Hede/BRKHedemora.html

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Hedemorah%C3%B6ns_Gammlia_2007-06-24.jpg/220px-Hedemorah%C3%B6ns_Gammlia_2007-06-24.jpg

Och här har du en bild på en Åsbogrupp. http://hem.passagen.se/kennelavista/assets/foto/asbo5.jpg
De ser ganska så mycket slankare ut i kroppen än vad dina höns gör... Ännu en anledning till att jag tror på hedemora.
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 15:19 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ekoStina

« Svar #7 skrivet: 10 jan-09 kl 15:23 »
jag kan inte mycket om höns än men de gråa är lik min grå hedemora

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-09 kl 16:19 »
vad är det för ras på den randiga med svans??? :-[Lustig höna?
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 10 jan-09 kl 16:34 »
Nu har jag varit och köpt en Åsbotupp.

En stilla undran... varför frågar du vilken ras det är om du ändå inte bryr dig om att hålla den ren utan köper första bästa tupp?

Skulle det här handla om någon tidigare okänd gammal stam, eller? Det finns ingen av dagens lantraser som härstammar från viby/fjälkinge...

Titta gärna på Svenska Lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se där finns bilder på alla lantrashönsen.

Kludden

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 jan-09 kl 17:43 »
Krågedal: Det är av en förtröten ras. :D Han dyker upp så fort hönsen får mat.

Mmm: Det är inte säkert att tuppen blir far till några kycklingar. Jag kände bara att jag var tvungen att ha en tupp för att hålla ordning på hönsen :). Varför det blev en Åsbotupp är för att jag tycker om den rasen. Hade jag inte fått överta hönsen av en granne för 6 år sen, hade jag säkert istället haft Åsbo höns idag.
Kludden

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 10 jan-09 kl 18:02 »
Varför inte skaffa ett par åsbotjejer också då, om du tycker om den rasen så pass?  ;D
Då kan du både få blandisåsisar OCH flera renrasiga Åsbo!  ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kludden

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 jan-09 kl 18:21 »
Linkoso:  Jag har gått lite i de tankarna.
MVh
Kludden

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser