Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla-parasiter?  (läst 1175 gånger)

hustran

Kyla-parasiter?
« skrivet: 06 jan-09 kl 09:03 »
Vad tror ni ? Minimeras parasiterna nu, när i alla fall det hos oss varit kallt, ganka rejält drygt 2 veckor? Ingen snö och rejäl kjäle tycker jag. Vilka parasiter kan man hoppas dör? Kanske "Mördar"sniglarna får en chock också får man hoppas.

Charlotte

• -
SV: Kyla-parasiter?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 09:56 »
Hittade den här gamla tråden där Henning skriver att mild vinter är bättre ur parasitsynpunkt:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=36141.msg296990#msg296990
Men jag hoppas Mördarsniglarna fryser ihjäl hos er i alla fall :)
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 11:30 »
Jo, Charlotte, men vitsen var ju att tempen skulle variera mellan + och -  så att de vaknade till vid + och frös ihjäl vid  -  ;)
Ett par sådana här perioder med rejält milt emellan är nog perfekt.
Haemonchus ska ju inte tåla minus nåt vidare, så den övervintrar ju bara i djuren om jag fattat rätt. Därför är den ju ganska lätt att utrota om man avmaskar vid rätt tidpunkt. Då har man beten fria från åtminstone den parasiten.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 11:40 »
"När temperaturen sjunker ner mot nollpunkten går parasiterna in i ett vilostadium och kan överleva en hel vinter på betet. Är det däremot milt så vaknar de och förbrukar energi. Det är då mindre risk att de övervintrar."
Citat från Henning.
 Jag vet faktiskt inte om parasiterna fryser ihjäl för att de vaknat pga tö? Då skulle ju vi häruppe aldrig ha parasiter på våra får. För sånt väder har vi ju varje år.
Däremot tror jag på att om de är "vakna" under vintern pga värme och är utan värddjur så tynar dom bort. För det är ju fårlösa betesmarker det är frågan om i Hennings citat.
Stora Lungmasken övervintrar också i fåren.
                            Mvh
                           Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #4 skrivet: 07 jan-09 kl 07:57 »
Jo, men jag menar ju att om de vaknar i tö och det sedan kyler på igen under vintern och värddjur saknas (trodde det var det det handlade om) så stryker de lättare med.
Vad fårhälsovården sagt till mig angående Haemonchus (stora magmasken) är att den inte är särskilt vinterhärdig och därför (troligen) bara övervintrar i djuren. Alla parasiter som övervintrar i djuren, blir ju mer aktiva med våren och rimligen borde alltså en ordentlig avmaskning (efter träckprov) på våren, innan betessläpp vara bästa garantin för att bli av med dem.
Som sagt, jag refererar bara till samtal jag haft med djurhälsovården om parasiternas livscykler.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 07 jan-09 kl 08:38 »
 Ännu ett bra svar från Henning:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=42482.0
 Det verkar vara Vinteravmaskning med Ivomec som gäller om man har någon av de "Tackövervintrande" parasiterna, väntar man till våren och värme blir vinterhagen full med parastiter.
                                        Mvh
                                      Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser