Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögligt hö, bästa sättet att rensa  (läst 4977 gånger)

louise

• Gäst
Mögligt hö, bästa sättet att rensa
« skrivet: 05 jan-09 kl 17:24 »
Måste rensa ut översta lagret hö som är mögligt. (löshö). Tycker det blir bökigt att flytta det som är längst in, 15 meter ut ur rännet. Funderar på om jag kan lägga på pressenningar direkt för att rädda det som är kvar, eller om man inte bör låta det gamla mögliga ligga kvar tillsammans med det friska som ligger under. Vill ju helst också få koll på hur mycket friskt jag har så att jag vet hur mycket mer jag måste skaffa.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Mögligt hö, bästa sättet att rensa
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 17:32 »
Jag undrar om du inte skall låta höet ligga kvar?

För två år sedan hade vi jätteproblem med att höet möglade, jag ringde Analycen och de rådde mig att låta det dåliga ligga kvar som en spärr mot fukten. Det beror kanske också på hur dåligt det lösa är? Är det vått o mögligt så att det under blir muggigt också?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 19:01 »
oj.. det vet jag inte. Just nu är ju allt fruset, så inget känns vått. Det luktar inte "mugg", bara mögel. Men, ska jag lägga på pressenningarna då? Det stänger inte inne det för mycket?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 19:10 »
Nja, jag vet inte om det är så bra med presenning ovanpå det dåliga?

Jag menade att du skulle ha kvar höet som skydd ovanpå balarna (eller är det löshö under också?). Hur tjockt lager med löshö har du? Om det är balar under, är de tätt staplade?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 20:00 »
det är bara löshö.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 20:09 »
Ok, då kanske jag inte är rätt person att ge råd eftersom jag bara har erfarenhet av balat hö.

klorofyll

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 18:32 »
Jag tror du ska låta det ligga kvar. Vi har balar, men borde köpt halm i höstas
att lägga över. Det är flera i min bekanskapskrets som gjort så. Nu får det översta hölagret fungera som fuktsug, det blir dåligt men det under blir räddat. Förra vintern hade vi löspressade balar,
då tog det översta lagret stryk, men det under höll sej. Då tog vi hö från ett ställe, typ uppifrån och ner sen flyttade vi till nytt ställe, slängde det översta och hade fint under.
Det verkar vara så nuförtiden, fuktiga vintrar.

Fritjoff

« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 22:09 »
Jag tror du ska låta det ligga kvar. Vi har balar, men borde köpt halm i höstas
att lägga över. Det är flera i min bekanskapskrets som gjort så. Nu får det översta hölagret fungera som fuktsug, det blir dåligt men det under blir räddat. Förra vintern hade vi löspressade balar,
då tog det översta lagret stryk, men det under höll sej. Då tog vi hö från ett ställe, typ uppifrån och ner sen flyttade vi till nytt ställe, slängde det översta och hade fint under.
Det verkar vara så nuförtiden, fuktiga vintrar.

Så gjorde vi oxå, fast jag sprättade upp halmbalar och la som ett täcke på höbalarna (hårdpressade). Har inte behövt kastat någonting i år.

Men är det löshö så vet jag inte vad man borde göra. Det behöver ju skydd mot kondens fukten som bildas, men presenning har nog en tendens att stänga in fukten. Frågan är ju hur bra möglet "sprids" i löshö?

ingvar2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jan-09 kl 22:48 »
Presseningar på känns spontant inte som en bra ide, det blir nog för tätt med kondens under som följd. Då är det nog bättre att låta det ligga tills du ska ha det som är under. Möglet lär ju inte sprida sig ner i torrt hö. Men börjar du riva i det så släpper ju sporerna och åker ner i det friska, det gör dom ju hursom, men om du tar det i takt med att du förbrukar hö så hinner dom ju inte skada det fina höet iaf..
Nej, det är märkligt varför det blir så nu, den vi köper hö av täcker också med halm för att slippa mögel. Men dom som har ladugårdarna fulla med djur hör jag aldrig att dom har såna problem, kanske bättre värme som stiger upp genom höet.  Förr brukade man ju gå och salta lite grann när man la in, skulle väl suga upp fukt på nåt vis antar jag...

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 11:41 »
Enligt ny forskning är salt meningslöst. Halm är bästa sättet att skydda från mögel och därefter lättviktspresseningar. Golvet mellan lagård och ränne ska vara tätt, inga springor som gör att fukt från djuren kan tränga upp. Men det gäller ju innan höet möglat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
torpjens, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser