Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hurra!!  (läst 4984 gånger)

Gräbban

• -
Hurra!!
« skrivet: 04 jan-09 kl 16:28 »
En skjuten gris på vår mark!
Borde förstås fira, för varje skjuten gris är en gris mindre är en bra gris! ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Hurra!!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 09:13 »
Då har du en jordfräs mindre till vårsådden  ;D Grattis!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 10:28 »
Vad härligt! Här sköts också en gris igår, kompisens första. Gissa om adrenalinet pumpade på han ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 18:57 »
Det är lite synd att jag inte jagar själv. har tänkt börja, men samtidigt är ännu en fritidsaktivitet INTE riktigt vad jag behöver... :-[
Så man får va tacksam när jägarna vi har här skjuter de små kräken.
Mest rädd om mina hundar, vi har fått mängder med svin här bara det senaste året. :o
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jan-09 kl 21:13 »
Ett: Kul, var det första?

Två: Varför är det bättre med färre grisar?

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-09 kl 21:35 »
Vaddå "små kräken"?

Om det står mellan egoistiska människor och vildsvin, så håller jag helt klart på den senare arten.

Så är det alltid med djur som tullar på folks bekvämlighet, "Utrota!" är oftast den givna lösningen...

"Hurra", då? Jo, det är ju så att det är extremt tillfredställande att skörda av naturens överskott och på ett vildsvin är det mycket fint kött. Sköt själv min första gris häromdan, Hurra!

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 08 jan-09 kl 21:48 »
att skörda av naturens överskott och på ett vildsvin är det mycket fint kött.
Bra formulerat!  :) Hoppas den var god i grytan.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 jan-09 kl 22:50 »
Vaddå de små "kräken"?

Skulle det stå mellan människor och vildsvin, så håller jag helt klart på den senare arten! Vi får nog acceptera dom som resurs och villebråd. Jag tror dom har minst lika bra odds som oss att överleva i längden.

Och som jag sagt i ett tidigare inlägg, blir jag riktigt lycklig och varm invärtes, när dom bryter sig in och bökar upp di riges golfgreener.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 jan-09 kl 23:18 »
Vaddå de små "kräken"?

Skulle det stå mellan människor och vildsvin, så håller jag helt klart på den senare arten! Vi får nog acceptera dom som resurs och villebråd. Jag tror dom har minst lika bra odds som oss att överleva i längden.

Och som jag sagt i ett tidigare inlägg, blir jag riktigt lycklig och varm invärtes, när dom bryter sig in och bökar upp di riges golfgreener.

Några kräk rör det sig inte om, däremot ett intressant djur, ett värdefullt villebråd och en skadegörare av rang för lantbrukaren. Gör det dig lika lycklig och varm invärtes när det är "den rige" lantbrukarens vårsådd som blir förstörd, eller om det är sosseungarnas fotbollsplan som blir uppbökad?

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jan-09 kl 09:51 »
Jag är för en utrotning av vildsvinen! Det går inte att hålla en vildsvinsstam på en "vettig" nivå med dagens jaktmetoder.
Dom kan hållas i hägn.
För övrigt : Hurra!!! För varje jäkla gris som skjuts.  ;D

Vargerik

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jan-09 kl 10:31 »
Jag är för en utrotning av vildsvinen! Det går inte att hålla en vildsvinsstam på en "vettig" nivå med dagens jaktmetoder.
Dom kan hållas i hägn.
För övrigt : Hurra!!! För varje jäkla gris som skjuts.  ;D

Är det några flera arter/raser som du vill utrota? Jag får krypningar längs ryggen...

Gräbban

• -
« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 13:27 »
Är det några flera arter/raser som du vill utrota? Jag får krypningar längs ryggen...
Nej. Räcker gott med grisarna. Här sker alldeles för mycket olyckor med vildsvin, alldeles för många angrepp på hundar, även icke-jakthundar  av icke skadeskjutna grisar. angrepp på människor sker ganska ofta.Jordbrukarna får sina marker förstörda, andra sina gräsmattor.
Det finns inga naturliga fiender, troligen kommer dom inom kort drabbas av någon plågsam sjukdom, då naturen brukar ordna sånt. Då är det bättre att skjuta dom. Vi har inte haft vilda vildsvin ute i markerna förrän några jävla jaktidioter släppte ut dom ur hägnen. Du klagade nog inte på att det var lite vildsvin då?
Du drabbas väl troligen inte av dom heller??
Det är som när dom sitter i Stockholm stad och beslutar att man ska freda vargen. Eftersom den heller inte drabbar stadsborna, så kan dom tycka att man ska värna alla djur i vår fauna.
Idioter!! ::)

Vargerik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 14:34 »
Du är tydligt inte skickad att bo på landet, i USA finns det sk "Fenced communitys". Prova att flytta till en sådan (dom kanske finns i Sverige?) så ska du se att allt blir bra. Allt är sanerat, inhägnat, tillrättalagt och övervakat av beväpnade vakter så att verkligheten inte ska tränga sig på, bra va?

Såklart skall vildsvinstammen hållas efter, inte utrotas. Praktåsna.

Vargerik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jan-09 kl 15:35 »
Landet är den del av Sverige som ligger utanför städerna. Detta område är ingen djurpark, vildmark eller ödemark utan skall förstås fungera som vilken stad eller samhälle som helst. De boende där har all rätt att besluta om, välja och propagera för sin syn om hur man vill att tillvaron skall se ut. Ingår inte vildsvin eller varg i denna syn, verkar man förstås för att de skall bort. Vad är problemet?

Förespråka utrotning?

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jan-09 kl 18:10 »
Nej. Räcker gott med grisarna. Här sker alldeles för mycket olyckor med vildsvin, alldeles för många angrepp på hundar, även icke-jakthundar  av icke skadeskjutna grisar. angrepp på människor sker ganska ofta.

Öh, hur ofta angrips människor? (Icke jägare!!).. Och hur ofta angrips en icke jakthund?

Vi har gris i både skogen och på tomten ibland.
Förvisso att dom ska jagas, men inte utrotas!!

/Neiklot, ingen stadsbo, direkt...

Gräbban

• -
« Svar #15 skrivet: 09 jan-09 kl 19:40 »
Öh, hur ofta angrips människor? (Icke jägare!!).. Och hur ofta angrips en icke jakthund?

Då är det väl terroristgrisar här i den här delen av landet.
Jo det händer ganska ofta att grisarna angriper "icke-jagande hundar".
Vad gäller "icke-jägare" så har jag inte uttalat mig om det..... ???
Ni skulle kunna få alla vildsvin som fanns här, om det var möjligt. Hade gärna skänkt dom till er.

Vargerik

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jan-09 kl 20:26 »
Vresus, du får vrida och vända på det bäst du gitter. När någon börjar svamla om utrotning tar jag denna som en idiot och går igång på alla...

Angrepp på människor vågar jag nog säga att det nästan uteslutande drabbar jägare på eftersök, nästan.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #17 skrivet: 09 jan-09 kl 20:29 »
Det är väldigt märkligt på detta forum; så fort någon uttalar sig om en djurart som vållar problem så ska det ALLTID startas en debatt med massor av tjafs och påhopp. Bara för att man inte vill ha t.ex gris, varg, björn eller vad det nu kan vara för djur, i sin omedelbara närhet, så är man genast en FRUKTANSVÄRD människa som inte värnar om MÅNGFALDEN i vår fauna och som vill UTROTA vart enda djur av den arten. Finns det inget mittemellan, måste det alltid vara allt eller inget?

MVH Körsbär (som börjar bli ganska less på alla jaktmotståndare som många gånger inte har en aning om vad de talar om)

Gräbban

• -
« Svar #18 skrivet: 09 jan-09 kl 20:57 »
När någon börjar svamla om utrotning tar jag denna som en idiot och går igång på alla...

Och det är ju ganska korkat när man tänker efter, att ta det bokstavligt när "någon" säger "utrota".....
Jag vill ha bort dom från min omgivning. Punkt. Med vilka metoder som än skulle krävas, om det skulle gå!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #19 skrivet: 09 jan-09 kl 21:03 »
Jag vill ha bort dom från min omgivning. Punkt. Med vilka metoder som än skulle krävas, om det skulle gå!

Jag förstår dig. Olustiga djur att ha nära inpå sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser