Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken uppvärmning skulle du välja?  (läst 11704 gånger)

dodgevan

SV: Vilken uppvärmning skulle du välja?
« Svar #20 skrivet: 30 mar-09 kl 17:13 »
Bra att du bestämde dig att låta det vara. Man vet inte hur gamal en jutjärnspanna blir elda bara försiktigt i den men ni har väl inte ek och bok dom tyngre vedslagen där uppe dom kan vara panndödare spricker av hettan . Köpen en beg pellets brännare och häng på mer komfortabelt och ett bra argument vid försäljning kanske ett riktvårde runt 7000 kg per eldnings säsong . mvh

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 30 mar-09 kl 18:32 »
nä, alltså vi är fortfarande obeslutsamma - nu igen. vår röris installerar bergvärme och får man dra av för det när rotavdraget klubbas, så fakturerar han ju staten direkt 50% om man installerar den efter deklerationen. då vart det helt plötsligt inte så dyrt. med tanke på hur lata folk är här och hur kostnadseffektivt det är i jämförelse med både vår panna och fjärrvärmen, så är ju bergvärme det bästa försäljningsargumentet. sedan blir det ju en mycket låg månadskostnad som lätt går att kalkylera och då har ju folk faktiskt råd att låna för att köpa kåken vår  ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

dodgevan

« Svar #22 skrivet: 31 mar-09 kl 11:11 »
Hej nä alltså jag skulle bestämt avråda med dessa bergvärme pumpar de är enkelt och bekvämt men de kostar mer än vad man tror .
Jag har själv luftvatten pump med en ctc eco air 107 fungerar tekniskt bra men de kostar . Vi har svalt i vårt hus så jag ser v pumpen som grund värme ja den är ställd på max fördröjning på elpannan så den slår till efter långtid . Då de är så i mitt fall att värmepumpen är endel och elpanann är del 2 de är den enheten som aldrig i mitt fall slår till . Så denna anläggning har jag som grundvärme . Min elförbrukning ligger på 11 000 kvw pär år . Toppar gör jag med braskamin . 5-7 kubik  inklusive mycke loggs .Nä idag skulle jag tveklöst satsa på pelletsvärme och bara köpa en brännare till din gjutjärns panna . Alltså förra veckan såldes på blocket komplett anläggning i Skåne för 20 000 jo jag vet lång sträcka men de var litet pellets förråd panna brännare såg fint ut . Så jag skulle ställa de mot köpa nytt .
och defentivt mot v-pumpen .Sedan vet jag inte hade du huset inne i nåt villa kvarter , inte friliggande ? Då  är detta med kommuns eldnings- syn de borde du skaffa papper på innan du gör något som helst .Menar om de är ok med eldning . mvh

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 31 mar-09 kl 13:16 »
jo, det ligger i ett villaområde, så det är en svenssonfamilj som ska göra så lite som möjligt och kunna låna så mycket som möjligt som kommer att köpa det här. vi har en kompis som tyckte att det var det bästa som han har gjort när han satte in bergvärme. jag tror allt som heter elda själv (förutom i kaminen uppe) faller bort. alternativen är direkt el eller fjärrvärme och då är bergvärme definitivt billigast i drift. pelletsbrännaren kommer de att kasta ut eller de letar efter ett annat objekt. ska vi sätta in en sån måste vi byta pannan som det ser ut just nu och då behöver vi acktank som det inte finns plats med i nuläget (källarrummet som vi kunde använda till det tas upp av företaget). och i princip spelar det ingen roll för mig. jag vill ha en uppvärmning som faller de flesta latsvensson i smaken, vi vill sälja och flytta till sommarn. huset ska i princip vara såld till högstbjudande efter visningen, så är planen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

dodgevan

« Svar #24 skrivet: 01 apr-09 kl 13:01 »
Hej jag skrivit tidigare om vad jag tycker du skall göra ok . Du verkar inställd på bergvärme ok . här är ett forum du skänner redan tilldet .
men ändå http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php . Se om du hittar nåt nyttigt .
Lycka till med projektet . mvh

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 01 apr-09 kl 14:51 »
tack. alltså personligen är jag fortfarande lite obesluten. killen har bestämt sig. jag tyckte ju också att killen och jag var överens om att vi skulle det låta vara som det är, men samtidigt vill vi sälja huset så fort det ligger ute på hemnet. jag har minst sagt beslutsångest. det är sannolikt inga alternativare som kommer att köpa huset utan ur-svensson. ... så vi tror att de helst vill ha bergvärme.

bosse_i_dala

« Svar #26 skrivet: 11 maj-09 kl 21:40 »
Hej

Jag skulle ALDRIG köpa en bergvärmeuppvärmd kåk!!!!!!!!!

Jag råder er att: antingen inte göra något ELLER installera en miljögodkänd vedpanna, eller en begagnad pelletsbrännare!!

Det är tveksammt om man får tillbaka alla investeringar vid en försäljning.............

ollebolle

« Svar #27 skrivet: 12 maj-09 kl 10:34 »
Vi har haft bergvärme i 7 år nu och det var ett bra val. Vi bor i ett villaområde i centrala Gbg. Att elda där vore pesten. Speciellt för de som inte är helt kurant i luftrören. Villapannor är väl inte alltid den bästa typen av förbränning och rökgasreningen saknas oftast.
När jag tänder grillen hostar en dam (inomhus) några hus bort. Hon skulle aldrig ha flyttat till ett område med ved eller annan eldning.   

De avdrag man gör med vid installation gäller bara halva arbetskostnaden. Inte ingående delar som utgör största delen.

klastorpet

« Svar #28 skrivet: 12 maj-09 kl 14:46 »
i vår förra kåk hade vi oljeeldning.. i en kombipanna (CTC) och snabbt ut med oljan och in med en pelletsbrännare.. OM ni får plats med en "tectank" en liten 500liters tank med slingor så kan den hopkoppla er gamla panna med ex solvärme

Det brukar ingå det man behöver för att montera dit brännaren på en välkänd panna som CTC.. och det gör du på någon timma, det är möjligt vis el-biten som kan vara knepig för en oinvigd, men även den är superlätt för vilken gymnasieelev som helst..
Det brukar ingå en platta med färdigborrade hål som man sätter dit i stället för luckan på pannan.. så det är bara fyra skruvar som behöver skruvas dit..

OM man nu monterar det själv och fixar ett veckoföråd eller pellets silo.. så går själva brännaren med styrning och veckoförådet mellan 20-30tusen..
Vi hade en skillnad från 30 000:- till 14 000:- från Olja till Pellets.. idag har pelletspriset gått upp.. men oljan desto mer ;)

Bergverme tror jag inte för en sekund att ni får tillbaka vid försäljning.. men dock så tror jag att den som flyttar in vill att det är ett fungerande och ekonomiskt system som är installerat, så därför kan solvärme betala sig även uppe hos er.. det "känns" bättre, och är udda.. o sådant säljer.. sedan körs pelletsbrännaren med automatik och tesmostat tillsammans med solvärmen, så är det många som duschar på sommaren en mulen vecka, så kickar den in om det behövs.. vårat veckoförråd räckte nästan i två månader under sommarperioden, och då skulle det kännas jobbigt att behöva springa o elda någon gång i veckan.. 

Solvärme i sig, kanske inte är ekonomiskt försvarbart, men defenetivt en ECOpryl som höjer värdet på huset.. kom på det.. att tectanken kan man ha på vinden.. i vissa fall kan det vara att föredra om man har solvärme!

ps.. det finns ingen som kan upptäcka att du eldar med pellets.. möjligen kan du se en svag rök när det är 2-3minus.. men troligen bara när den tänder.. när den "brinner" så är förbränningen så hög att en 32säckar blir max 2Liter aska.. så det räknas troligen inte in om det är "eldningsförbud"  DS
« Senast ändrad: 12 maj-09 kl 14:50 av klastorpet »

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 12 maj-09 kl 17:19 »
Hej

Jag skulle ALDRIG köpa en bergvärmeuppvärmd kåk!!!!!!!!!

Jag råder er att: antingen inte göra något ELLER installera en miljögodkänd vedpanna, eller en begagnad pelletsbrännare!!

Det är tveksammt om man får tillbaka alla investeringar vid en försäljning.............
Här slänger folk ut nya vedpannor för att montera in jord eller bergvärme.
Folk vill lägga tiden på sina hästar och inte på att hugga ved eller bära pelletssäckar.

Vi som skall sätta in en ny vedpanna idiotförklaras av alla vi känner då det skulle vara enklare att lägga en slinga till värmepumpen i hagen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 maj-09 kl 17:28 »
Vi som skall sätta in en ny vedpanna idiotförklaras av alla vi känner då det skulle vara enklare att lägga en slinga till värmepumpen i hagen.

Skrattar bäst som skrattar sist, sällan har det väll passat bättre

klastorpet

« Svar #31 skrivet: 12 maj-09 kl 19:47 »
jo vår "nya" kåk kör vi med tre kakelugnar och två vedspisar.. och en luft-luftvärmepump.. och ELvattenberedare.. skulle vi haft vattenburen värme så skulle jag inte tvekat en sekund att sätta dit en vedpanna.. men då vi har egen ved så är det ju ganska givet.. men visst.. det är ju endel slit att få till 12kubik/år.. och köpa blir ju enslant om man ska ha klabbad björk..

en liten åsikt om luft-luftpumparna..  de ger ju inte så mycket värme under -15.. så då kan det ju bli lite lägre temperatur hemma.. och  jag antar att de där luft-vattenpumparna är exakt lika dana.. och det är ju just då man skulle vilja ha lite extra krut..

Perpetum

« Svar #32 skrivet: 12 maj-09 kl 20:18 »
Hej

I trådskaparens situation hade jag sökt efter en begagnad vedpanna på t ex blocket. Det finns faktiskt de som slänger ur ved- och pelletspannor till förmån för värmepumpar.

I framtiden kommer passivhus med solfångare att vara mest "rätt", det är jag övertygad om. Annars verkar detta forum mest handla om att elda, det kanske beror på att medlemmarna mestadels bor i äldre hus som är dåligt isolerade?

MVH/Perpetum

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 12 maj-09 kl 21:56 »
Fast när vi står och klyver våra 35-40 kubikmeter så önskar även jag en värmepump. ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #34 skrivet: 19 maj-09 kl 13:19 »
Vi har haft bergvärme i 7 år nu och det var ett bra val. Vi bor i ett villaområde i centrala Gbg. Att elda där vore pesten. Speciellt för de som inte är helt kurant i luftrören. Villapannor är väl inte alltid den bästa typen av förbränning och rökgasreningen saknas oftast.
När jag tänder grillen hostar en dam (inomhus) några hus bort. Hon skulle aldrig ha flyttat till ett område med ved eller annan eldning.   

De avdrag man gör med vid installation gäller bara halva arbetskostnaden. Inte ingående delar som utgör största delen.

När vi installerade bergvärmepump så stod arbetskostnaden för över 60% av totalkostnaden. Nästan hela borrningen på över 50 000 (förutom ett par tusen för rör) räknades som arbetskostnad sen var det röris arbetskostnad och så elkillens arbetskostnad. Prylarna kostade ungefär 40 000 och allt gick på 105 000. Vi hade alltså (om vi gjort allt idag) kunnat dra av hälften av 65 000. Sköna pengar som kunde gått till grundplåt för ett nytt kök istället.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 20 maj-09 kl 00:50 »
Efter att lite snabbt läst igenom tråden så verkar det som att hela tanken kring solvärme sågades direkt. Det är inte så att det missuppfattades och togs som solceller? Solpaneler för värme och varmvatten är en helt annan sak och kostar inte några hundra tusen.

Jag skulle köra på en bättre panna, ny om ni har råd men helst bättre beg med endast något år på nacken för att hålla ned kostnaderna. Det haglar tätt av kanonbra anläggningar på Blocket.se. Stora tankar, 2*500liter eller minst 1*750, för att kunna elda ordentligt och mer sällan, helst ännu större. Riktigt bra solfångare, tex två st med styrning från Sfinx.

Motiveringen är att den normala ventilationen som pannan ger bibehålls och ni slipper framtida investeringar i ventilation och tilluft som en berg- eller markvärmepump skulle medföra. Ni får gratis tvv på vår, sommar och en bit in på hösten. Vill ni ha mer gratisvärme och mindre arbete med ved så installerar ni fler solfångare.

Att blint räkna med stort rotavdrag på berg- eller markvärme skulle inte jag göra. Svärföräldrarna plockar in massvis med offerter för tillfället och det verkar väldigt osäkert kring den punkten.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 20 maj-09 kl 16:04 »
Efter att lite snabbt läst igenom tråden så verkar det som att hela tanken kring solvärme sågades direkt. Det är inte så att det missuppfattades och togs som solceller? Solpaneler för värme och varmvatten är en helt annan sak och kostar inte några hundra tusen.

Jag skulle köra på en bättre panna, ny om ni har råd men helst bättre beg med endast något år på nacken för att hålla ned kostnaderna. Det haglar tätt av kanonbra anläggningar på Blocket.se. Stora tankar, 2*500liter eller minst 1*750, för att kunna elda ordentligt och mer sällan, helst ännu större. Riktigt bra solfångare, tex två st med styrning från Sfinx.

Motiveringen är att den normala ventilationen som pannan ger bibehålls och ni slipper framtida investeringar i ventilation och tilluft som en berg- eller markvärmepump skulle medföra. Ni får gratis tvv på vår, sommar och en bit in på hösten. Vill ni ha mer gratisvärme och mindre arbete med ved så installerar ni fler solfångare.

Att blint räkna med stort rotavdrag på berg- eller markvärme skulle inte jag göra. Svärföräldrarna plockar in massvis med offerter för tillfället och det verkar väldigt osäkert kring den punkten.

Räknar du på priset på ohuggen ved så kommer du aldrig kunna tjäna in solfångarna.
Om du inte får solfångarna gratis.

Men man kan ha solfångare för att det är kul eller för att man skall slippa elda på sommaren.

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 20 maj-09 kl 22:29 »
Det är möjligt att det tar väldigt länge att tjäna in solpaneler. Har men hela behovet täck av billig ved så håller jag med, då är det omöjligt. Men jag vill ändå poängtera att det kan spara en människa mycket jobb. Skulle jag köpa hus idag så vore ett krav att det satt eller fanns väldigt goda möjligheter till solvärme.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 20 maj-09 kl 23:52 »
Det är möjligt att det tar väldigt länge att tjäna in solpaneler. Har men hela behovet täck av billig ved så håller jag med, då är det omöjligt. Men jag vill ändå poängtera att det kan spara en människa mycket jobb. Skulle jag köpa hus idag så vore ett krav att det satt eller fanns väldigt goda möjligheter till solvärme.
Fördelen med solfångare är att den släpper ut betydligt mindre skit i luften mot vad en vedpanna gör.

Zixten

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 01 jul-09 kl 01:10 »

När det är kallt ute anser jag att 1000 liter är i minsta laget...  2000 tycker jag att det minst bör vara.
Sen ska man tänka på att skaffa en panna som klarar av att värma upp hela vattenvolymen på kort tid 3 - 4 timmar kanske, räknar man att man vill elda en gång / dygn under den kalla tiden på året, och att man är på jobbet om dagarna har man ju inte så många timmar på sig på kvällen när man kommer hem, och att lämna huset med full brasa i pannan är kanske inte så lyckat?

Ang. kostnad för solpaneler, så kan man få bidrag för nyinstalation av solpaneler, tror det är max 7500kr...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser