Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemlagad ärtsoppa  (läst 10254 gånger)

Gurkan4

hemlagad ärtsoppa
« skrivet: 03 jan-09 kl 15:17 »
jag har lagat ärtsoppa innan eftersom jag tycker det är så gott. har alltid köpt gula ärtor och blötlagt och haft mig. igår såg jag från go greens produkter "skalade gula snabbärtor". köpte med mig ett paket hem då de enligt paketet inte skulle behöva blötläggas! man förlorar säkert något på det i processen men ibland får man väl vara lite lat ;P
Sagt och gjort, jag följde receptet på paketet. enda skillnaden var att jag halverade receptet. man ska koka ärtorna till de är mjuka vilket enligt receptet ska ta en dryg timme. Jag är nu uppe i en och en halv och mina ärtor är fortfarande inte mjuka, inte stenhårda men heller inte mjuka. Det här har jag itne varit med om innan, är det ärtorna i sig det är fel på eller är det jag som gör fel?

Gurkan4

SV: hemlagad ärtsoppa
« Svar #1 skrivet: 03 jan-09 kl 15:45 »
nu börjar ärtsoppan arta sig efter att jag fått dubbla koktiden och tillsatt mer vatten trots att soppan bara småputtrar i godan ro...

Vurre

« Svar #2 skrivet: 03 jan-09 kl 15:57 »
Det är nog alltid en god idé att blötlägga torkade baljväxter. Jag, som är gammalmodig, håller mig till de gamla vanliga gulärterna och kokar soppa på ca 1,5 kg ärter efter att de legat i blöt nåt dygn. Samt rejält med fett och salt fläsk, förstås. Sen kan jag bjuda min hustru på torsdagsärter i flera månader, lättlagat och gott.
snus? vad är priset på en pris?

Gurkan4

« Svar #3 skrivet: 03 jan-09 kl 16:17 »
Det är nog alltid en god idé att blötlägga torkade baljväxter. Jag, som är gammalmodig, håller mig till de gamla vanliga gulärterna och kokar soppa på ca 1,5 kg ärter efter att de legat i blöt nåt dygn. Samt rejält med fett och salt fläsk, förstås. Sen kan jag bjuda min hustru på torsdagsärter i flera månader, lättlagat och gott.

det ska jag göra nästa gång med, skrev ju för en halvtimme sen att jag trodde att det började rätta till sig men icke. Ärtorna befinner sig tydligen i "vi tänker minsann inte bli färdiga"-fasen *suck* där fick jag för att försökte köpa mig en genväg.
Näpp nästa gång blir det blötlägg och storkok på vanliga gulärtor! :D

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 05:03 »
man bloetlaegger oever natten och byter vatten innan kok.
det avhaelda vattnet inehaaller det som goer en aertsoppe pruttig!  :)

Gurkan4

« Svar #5 skrivet: 07 jan-09 kl 21:20 »
man bloetlaegger oever natten och byter vatten innan kok.
det avhaelda vattnet inehaaller det som goer en aertsoppe pruttig!  :)

Jag visste att man skulle byta vatten men inte att det vattnet man hällde av var det som gjorde en hur ska jag säga det, glad i magen? ;P

Pong

« Svar #6 skrivet: 14 feb-09 kl 01:28 »
Har ni några recept på ärtsoppor av alla de slag.

Varg-älva

• Finland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-09 kl 20:53 »
Ärter, grovt riven potatis, grovt riven morot, lök, buljong och vitlök.

Mängder kan jag inte,ge, det brukar bli vad jag har hemma och har lust att riva....

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 feb-09 kl 21:07 »
En "köbekorv artor" är faktiskt inte så billig, även om den går för en tia så blir en knappt mätt, och det är "möed for sau lide mad".

Det tar  tid att fixa från torkade ärtor, men då man ska göra så mycket det går, för det blir bara bättre då, och sen sparar till flera gånger, inga problem att frysa.  Och den extra timjam som erfordras får dra länge, samt att man kan ha lite mer gris i.

Att komma ihåg att ta det ur frysen är inte mer komplicerat än att ta en sån där korv i affären.

Jag låter den upptinade soppan koka ett tag, trots att den redan är kokt, så blir den godare då.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 14 feb-09 kl 21:41 »
Med skalade torkade ärter och tryckkokare behövs inte ens någon planering. Ingen blötläggning och 1/3 av koktiden. Nackdelen är att ärterna tenderar att bli mosiga om man kokar aningen för länge.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-09 kl 05:58 »
vattnet som ärtorna blötläggs i är toppen att vattna med.
Hedemorahöns

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 mar-11 kl 17:48 »
Hej!
 "Olle i Änga" tillreder sin goda ärtsoppa enligt följande:
Vatten kokas upp, ärterna ihälles, det omröres förstås, sedan får det hela stå över natten. Dagen efter ilägges en lagom stor bit extrasaltat fläsk, och sedan är det bara att koka. Genom ärternas blötläggning i hett vatten förkortas givetvis koktiden. Observera att vattnet INTE bytes! Eventuellt kan det läggas i en gul lök, men eftersom jag inte är med vid tillagningen utan kommmer till dukat bord senare vet jag inte om Olle Evert hackar löken eller skivar den! Förmodligen kvittar det ; jag har icke märkt några lökbitar i soppan någon gång! Inga kryddor tillsättes!   "Olle" skär fläsket i skivor och lägger det på bröd vid förtärandet ; jag skär fläsket i små bitar/tärningar och placerar dessa på tallrikens botten, varefter soppan tillföres!
Slafsa i er!
Hälsningar!
« Senast ändrad: 12 mar-11 kl 19:07 av Wernher Hingsk »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-11 kl 18:00 »
å, hemlagad som är så gott! Nu blev jag sugen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #13 skrivet: 12 mar-11 kl 19:21 »
å, hemlagad som är så gott! Nu blev jag sugen.
ååå jag med  :P
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-11 kl 19:25 »
ååå jag med  :P

På ärtsoppa alltså!  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #15 skrivet: 12 mar-11 kl 19:29 »
På ärtsoppa alltså!  ;D
ja va trodde du  ;D ;D o:)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-11 kl 19:32 »
*skrattar* Garderar mig bara mot ev. feltolkningar.  o:)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #17 skrivet: 12 mar-11 kl 19:35 »
*skrattar* Garderar mig bara mot ev. feltolkningar.  o:)
lugnt gillar oxå hemlagat (bland annat)  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 mar-11 kl 19:41 »
Jag blötlägger ärtorna som vanligt. Dagen efter åker de i grytan med vatten, hackad lök och lite salt. Ibland behöver det skummas av, men inte alltid. efter avskumning åker det i en näve timjan... eller två.... är förtjust i timjan :-[ Sisådär 40 min. innan den är klar har jag i sisådär 5 hela morötter och när det är en kvart 20 min kvar har jag i några starka tjocka korvar. Ni vet sånna där man varken kan stava till eller uttala ::) ...Kolba?? , Chorizzo??.... Jag tycker om när det är bra drag i dem. Stick hål på korvarna innan du lägger i dem, så att de inte spricker.

NamNam :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #19 skrivet: 17 mar-11 kl 16:16 »

Mitt favorittips är att använda spadet som blir över när man kokat en fläsklägg till ärtsoppa. Det ger god grundsmak och det behövs inte så mkt extra buljong sen. Dessutom slipper man hälla bort spadet (ja, eller gelé som det ju blir!)
För min del brukar det stämma bra med ett paket ärtor till det som blivit över från läggen.

/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser