Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkyld ventilation till skafferi  (läst 15430 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Jordkyld ventilation till skafferi
« Svar #20 skrivet: 05 jun-14 kl 20:59 »
Gräv ett provschakt och testa. Mät temperatur på olika djup. I princip så blir det årsmedeltemperaturen en bit ner. Det är möjligt att man kan komma ner under om man utnyttjar vinterkyla för att kyla röret och den omgivande marken genom att forcera luft genom röret när det är riktigt kallt. Troligen innebär rörligt grundvatten att man inte har så mycket för det, om man inte dränerar och kanske isolerar.

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/normal-arsmedeltemperatur-1.3973

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 jun-14 kl 21:20 »
Provhålet de gjorde för avloppet står ju där.. Är väl 1,60 djupt. Knappt som källargolvet, på de djupaste sidorna. Kan man hitta på något med det, för att provmäta?

Förresten så har jag ett hål i källargolvet, där en balja står. (Avloppet ut ligger längs med väggen och högre upp)För vattnet från badkaret (Avloppet ut ligger längs med väggen och högre upp). Kanske mäta under baljan? Skulle gjuta en "gryta" till baljan, men det blev inte gjort när jag höll på, för grundvattnet var där då.

jensreu

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 28 jul-15 kl 20:40 »
... Rörets diameter ca 100 mm...

Lycka till

Johannes

Hej,
Sara May har rekommenderat rör 200 mm rör, se http://36organicm2.blogspot.se/2010/07/jordror.html.

Mitt rör kommer att vara cirka 30 meter långt, räcker det med 110mm rör då kanske?

Hon säger att det inte bör ligga nära avloppsröret som då kan frysa. Hur långt ifrån varandra tror ni att skafferirör och avloppsrör bör ligga om de ligger i samma schakt?

hälsar
Jens

Swedenmaded

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 12 dec-15 kl 11:04 »
Valet av slang som inte är tät var nog som sagt inte så smart med tanke på att den ger fritt spelrum för diverse småkryp etc, samt radon. Till det att den inte ligger djupt nog för att ge kyla nog, känns inte helt optimalt. (normalt drar man röret i en V-form med ett vattenlås och dränering på lägsta punkten i marken, där kondensvattnet rinner ut och radon blockeras att stiga upp. Stenkista under)
Om du nyttjar röret så hade jag tätat skafferiet noga med mögelsäker produkt och målat det noga med ett färgsystem för tätskikt av badrum invändigt, samt dragit isolerade ventilationsrör från där röret kommer ur marken (och en bit ner i marken) och till där det ansluter skafferiet då det kommer att bli kondens utanpå detta rör, samt ut ur skafferiet ur väggen upptill. Du behöver inga fläktar etc, det sköter sig själv större delen av året. Fuktigt kommer det att bli i skafferiet, men gratis kylt. Finmaskigt nät vid inloppet i skafferiet vore lämpligt
Jag bollade iden om rör i marken för inluft till ventilationsaggregat med expert då jag tyckte det vore supersmart att alltid få in en tempererad luf om låt säga +7°, men så var inte fallet då denna måste förvärmas för att inte skapa obehag=drar energi, samt att röret måste gå att rengöra annars frodas det mögel i röret pga kondensen och smuts med tiden....systemet lämpar sig i de delar av världen där de lever i et mycket varmare klimat o drar nytta av denna gratis kyla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1210 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser