Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvhöken tog tuppen ...igen.  (läst 4671 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Duvhöken tog tuppen ...igen.
« skrivet: 02 jan-09 kl 21:55 »
Idag har duvhöken varit här och "hälsat på" ...igen!! Fan, nu tog han en lite unghöna, mja ok...men han snodde andra tuppen på en månad, min aracuana; Snygg-Erik...just när det började bli lugn och ro i flocken efter förra "besöket" Nu får de vara inne i hönsgården ett tag...tur att det är så kallt kanske. Men det gillar ju såå att vara ute och krafsa och rota i landet och lite överallt.
Vet inte om det skulle löna sig att försöka få tag i honom ...hur nu det skulle gå till. Jag har varit väldigt nära ett par gånger...Vi får se...life goes on ..for some.   :(
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Duvhöken tog tuppen ...igen.
« Svar #1 skrivet: 02 jan-09 kl 22:26 »
Vet inte om det skulle löna sig att försöka få tag i honom ...hur nu det skulle gå till. Jag har varit väldigt nära ett par gånger...Vi får se...life goes on ..for some.   :(
Har jag inte helt fel, är väl alla rovfåglar fridlysta?  ::)   ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 02 jan-09 kl 23:29 »
Ja, det har jag för mig också...

Hmm... Fånga in höken och släpp ut den någon annan stans långt bort från dina höns?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 02 jan-09 kl 23:54 »
Jo...näe, det är nog mest en känsla, att man skulle önska... :-[
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #4 skrivet: 03 jan-09 kl 00:25 »
Ja, det har jag för mig också...

Hmm... Fånga in höken och släpp ut den någon annan stans långt bort från dina höns?  ???
Då får man nog åka åtskilliga mil - höken hittar enkelt tillbaka :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 03 jan-09 kl 01:13 »
Jaaaa!?  ;D

Inte värt det då?  ::) ;D hehehehe...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 03 jan-09 kl 10:57 »
Jag har ett annat förslag. Sätt nät över hönsgården och låt hönsen vara ute om de vill.   ::)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 03 jan-09 kl 11:06 »
Jag har nät på hönsgården, men de brukar vara ute på gården och sprätta. Måste däremot dementera och frisäga Duvhöken , det är efter noga övervägande en ormvråk som härjar här. Den stora vackra, "elaka" fågeln satt nyss på tv-antennen på lillstugan som ligger i direkt anslutning till hönsgården. Tyvärr har jag, snäll som man är, (läs dum) lånat ut min kamera. Nåja, han kanske kommer tillbaks (för foto då förstås )
 ::)

/Maya

Lena A

« Svar #8 skrivet: 03 jan-09 kl 16:20 »
Jag tror inte ormvråken tar hönor. Duvhöken, däremot, gör det.

Ormvråken har säkert suttit på TV-antennen och spanat in annat som han fångar, möss t.ex.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #9 skrivet: 03 jan-09 kl 16:31 »
okey, men då jag söker på wikipedia så står det att duvhöken äter as, och om jag jämför läten så läte just så ynkligt som ormvråken låter: http://www.hyber.org/birds/index.html
Men inte är jag tvärsäker alls...men rätt säker på att det var samma fågel som satt på antennen , som snodde mina höns. Bra länk förresten, många fågelläten där.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 03 jan-09 kl 17:24 »
Då får man nog åka åtskilliga mil - höken hittar enkelt tillbaka :)

Man får hoppas att han trivs så bra på sitt nya ställe att han inte bryr sig om att åka tillbaka.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #11 skrivet: 03 jan-09 kl 17:57 »
lider med dig.

Monica H

• Halland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-09 kl 12:09 »
Häng upp speglar lite varstans. Finns med tråd för fruktträd.
Höken har inte tagit ett enda djur för mig sedan jag började med dessa.
Halland è bäst

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 06 jan-09 kl 13:40 »
okey, men då jag söker på wikipedia så står det att duvhöken äter as, och om jag jämför läten så läte just så ynkligt som ormvråken låter: http://www.hyber.org/birds/index.html
Men inte är jag tvärsäker alls...men rätt säker på att det var samma fågel som satt på antennen , som snodde mina höns. Bra länk förresten, många fågelläten där.

Skum bild på ormvråken i din länk, ser lite ut som en duvhök tycker jag.  ???

Det finns bra foton på ormvråk (http://www.birds.se/imgspec.asp?Qimg=201&Qlangues=Sv) och duvhök (http://www.birds.se/imgspec.asp?Qimg=196&Qlangues=Sv) på www.birds.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 06 jan-09 kl 14:24 »
De är så vackra... Men stygga!

Hm... Brukar se hökar sittandes på stolpar i hagar i närheten av våran gård  någon gång ibland. Dock så ser jag vråkar oftare. Tror det bor ett par i närheten.

Våra höns går i utegård med nät över så rovfåglar borde det väll inte vara något problem med... Har aldrig råkat ut för att en höna har blivit tagen av en hök, även när de gick lösa på stället vi bodde på förut.

Kommer ihåg när jag var liten och var ute på trädgården med hönsen och ankorna. Plötsligt kommer en enorm stor brun fågel flygandes... När mamma kom ut en stund senare så fick hon se en lite lustig syn... Där står vi... Både ankor, höns och jag bredvid varandra med framstuckna skallar bakom en dörr i garaget. "Nu kan ni gå ut igen!" kommer jag ihåg att jag sa till dem... Haha.  ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 06 jan-09 kl 15:21 »
Vi har haft problem med rovfåglar i det förgångna... En gång flög en på en höna medan mamma stod ett par meter bort och hängde tvätt! Hon lyckades jaga bort den.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 06 jan-09 kl 16:13 »
Isch... Hur gick det med hönan?  :-\

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 06 jan-09 kl 16:28 »
Isch... Hur gick det med hönan?  :-\

Hon klarade sig bra. Tafatt rovfågel, först missar han att mamma står där, sedan lyckas han inte ge hönan en skråma! ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 06 jan-09 kl 16:52 »
Åh, okej... Så bra.  ;D

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 06 jan-09 kl 19:28 »
på min profilbild kan man se den skitfina rovfågelskrämman jag gjort! den har äggskal till ögon.
har inte vart en rovfågel här sen den kom upp.
tom grannen gick fel och stegade ner mot skrämman o trodde de var jag!
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser